Op dinsdag 16 september is het Prinsjesdag en presenteert het demissionaire kabinet het Belastingplan voor 2026. Benieuwd welke wijzigingen je kunt verwachten als ondernemer? Wij blikken alvast vooruit!

Verwachte plannen Prinsjesdag 2025
Ieder jaar lekt er, in aanloop naar Prinsjesdag, van alles uit. Ook staan een aantal wijzigingen die op Prinsjesdag worden voorgesteld al vast vanwege eerdere wet- en regelgeving. Op basis van de Voorjaarsnota 2025 en andere bekendgemaakte plannen geven we je hier alvast een overzicht van wat we verwachten. Let op: deze moeten nog worden gepresenteerd én goedgekeurd. Bij nieuwe ontwikkelingen werken we onze informatie zo snel mogelijk bij.
PERSONEEL
Minimumloon jongeren stijgt naar verwachting flink vanaf 2027
Naar verwachting worden er wijzigingen in het minimumloon voorgesteld. Het minimumjeugdloon gaat waarschijnlijk flink omhoog. Voor een 20-jarige zou het stijgen van 80% naar 87,5% van het volwassen minimumloon, voor een 19-jarige van 60% naar 75%, en voor een 18-jarige van 50% naar 62,5%. Ook 16- en 17-jarigen zouden meer krijgen: respectievelijk 40% en 50% van het volwassen minimumloon. Deze stijgingen zouden ingaan per 1 januari 2027.
Bbl-studenten krijgen waarschijnlijk ook recht op hoger minimumloon
Studenten die een beroepsbegeleidende leerweg (bbl) volgen op het mbo krijgen naar verwachting vanaf 2027 recht op het volledige minimumjeugdloon voor hun leeftijd. De speciale bbl-loonstaffel zou verdwijnen.
Huisvestingskostenaftrek werkgever wordt naar verwachting jaarlijks verlaagd
Het percentage dat werkgevers mogen inhouden op het minimumloon voor huisvestingskosten zou vanaf 2026 jaarlijks worden verlaagd met 5%.
Nog onduidelijk: werkgevingsvergunning voor arbeidsmigranten buiten EU
Werkgevers moeten mogelijk eerst een vergunning krijgen voordat ze arbeidsmigranten (geen kennismigranten) van buiten de Europese Unie kunnen aannemen. De maatregel zou bedoeld zijn om beter toezicht te houden op de instroom van arbeidsmigranten en ervoor te zorgen dat vacatures eerst worden aangeboden aan lokale of EU-werknemers. Kennismigranten zouden vrijgesteld blijven van deze verplichting.
Nog onduidelijk: werkgevers verantwoordelijk voor overlast arbeidsmigranten
Werkgevers van arbeidsmigranten zouden mogelijk verantwoordelijk worden voor overlast en kosten van arbeidsmigranten zonder reguliere huisvesting. Bij langdurig verblijf zouden werkgevers ook de verantwoordelijkheid krijgen voor het leren van de Nederlandse taal door deze werknemers.
LOONBELASTING
Werknemersopties voor startups worden naar verwachting fiscaal aantrekkelijker
Vanaf 2027 zouden startups en scale-ups hun werknemers fiscaal aantrekkelijker aandelenopties kunnen aanbieden. De belasting wordt uitgesteld tot de verkoop van de opties, en het maximale tarief daalt van 49,5% naar 32,17%. Dit moet Nederland aantrekkelijker maken voor internationale techtalent.
Zakelijke fietsen bij hubs worden fiscaal vrijer
Als je werknemers een zakelijke fiets ter beschikking stelt die niet thuis wordt gestald - bijvoorbeeld bij een hub of werklocatie - hoeven ze daar geen bijtelling voor te betalen.
Zelfstandigenaftrek wordt verder afgebouwd
De zelfstandigenaftrek voor zzp'ers daalt naar verwachting van € 1.500 in 2025 naar € 1.200 in 2026. Het einddoel is € 900 in 2027. De extra aftrek voor startende ondernemers blijft € 2.123.
Nieuwe wet vervangt waarschijnlijk DBA
De Wet Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet VBAR) zou de DBA vervangen. Er komt naar verwachting een arbeidsrechtelijk vermoeden van dienstbetrekking voor zelfstandigen die minder dan ongeveer € 33 per uur verdienen. Dit kan gevolgen hebben voor je beoordeling van zzp'ers.
Scherpere controle op uitzendbureaus
Uitzendondernemingen moeten waarschijnlijk een officiële toelating krijgen op basis van de NEN-4400 norm. Als je met uitzendbureaus werkt, kun je mogelijk sneller aansprakelijk worden gesteld: er zou een standaardpercentage van 35% van het factuurbedrag gelden dat op een g-rekening moet worden gestort.
RVU-regeling wordt waarschijnlijk verlengd en duurder
De vrijstelling voor de Regeling voor Vervroegd Uittreden (RVU) wordt naar verwachting verlengd met drie jaar en het drempelbedrag zou omhoog gaan. Tegelijkertijd zou het RVU-tarief in stappen stijgen naar 65% in 2028.
Werknemersverzekeringspremies veranderen
De Aof-premies worden aangepast: de lage premie zou dalen, de hoge premie stijgen. De geplande verhoging van de AWf-premie wordt naar verwachting een jaar uitgesteld.
Pseudo-eindheffing op fossiele bedrijfsauto's
Vanaf 2027 zouden werkgevers 52% pseudo-eindheffing betalen over de bijtelling van fossiele bedrijfsauto's. Dit zou ook gelden als de werknemer zelf bijdraagt aan de kosten.
BELASTINGEN
Box 3 wordt naar verwachting duurder
Het heffingsvrije vermogen in box 3 zou dalen van € 57.684 naar € 51.396. Het forfaitair rendement voor overige inkomsten (zoals beleggingen) stijgt waarschijnlijk van 5,88% naar 7,78%. Dit betekent hogere belastingen voor vermogende ondernemers.
Inflatiecorrectie slechts voor de helft
Belastingschijven en heffingskortingen worden naar verwachting maar voor 46,2% aangepast aan de inflatie. Dit betekent dat je relatief meer belasting betaalt.
Verhuurde woningen anders gewaardeerd
Bij verhuurde woningen kun je waarschijnlijk de marktwaarde gebruiken als deze tenminste 10% lager is dan de leegwaarderatio. Bij verhuur tussen familie wordt de leegwaarderatio naar verwachting afgeschaft.
Expat-regeling wordt verder afgebouwd
Het overgangsrecht voor expats met de 30%-regeling loopt af in 2026. Niemand kan dan nog opteren voor de partiële buitenlandse belastingplicht.
Lijfrente-uitkeringen worden strenger belast
Er komen waarschijnlijk regels die ervoor zorgen dat uitkeringen van lijfrentes, die niet meer voldoen aan de voorwaarden van onbelaste uitkering, wel belast worden. Deze maatregel zou effectief zijn vanaf 2026, maar geldt al voor situaties vanaf april 2025.
BEDRIJFSOPVOLGING
Strengere regels tegen misbruik verwacht
Er zouden strengere regels komen tegen 'rollatorinvesteringen': wie na de AOW-leeftijd alsnog ondernemingsvermogen opbouwt, moet naar verwachting langer wachten voor de BOR. Ook wordt 'dubbel-BOR' aangepakt: als je een bedrijf terugkoopt, zou de BOR niet meer gelden.
Meer flexibiliteit bij herstructureringen
Herstructureringen binnen de bezits- en voortzettingstermijn worden naar verwachting makkelijker. Er zou geen nieuwe termijn gaan lopen als je gerechtigdheid niet wijzigt.
Waarschijnlijk alleen nog voor gewone aandelen
De BOR en doorschuifregeling zouden alleen nog gelden voor gewone aandelen met minimaal 5% belang. Preferente aandelen behouden de faciliteit alleen bij gefaseerde bedrijfsopvolging.
VERVOER
Elektrische auto's verliezen naar verwachting fiscaal voordeel
Vanaf 2026 zou voor nieuwe elektrische auto's dezelfde bijtelling (22%) gelden als voor benzineauto's. Het verschil in bijtelling verdwijnt volledig.
Motorrijtuigenbelasting elektrische auto's aangepast
De tariefkorting voor emissievrije auto's wordt waarschijnlijk verhoogd van 25% naar 30% in de periode 2026-2028. Hierdoor worden grote fossiele en elektrische auto's vrijwel gelijk belast.
Vrachtwagenheffing waarschijnlijk ingevoerd
Vanaf halverwege 2026 zouden eigenaren van vrachtwagens gemiddeld 18,6 cent per gereden kilometer betalen op snelwegen en bepaalde andere wegen. Dit zou gelden voor alle trucks vanaf 3,5 ton. Het Eurovignet vervalt.
Nog onduidelijk: vliegbelasting wordt aangepast vanaf 2027
De vliegbelasting wordt waarschijnlijk aangepast door verschillende tarieven in te voeren, afhankelijk van factoren zoals de afstand of milieubelasting van de vlucht.
OVERIG
Btw-verhoging op logies verwacht
Het btw-tarief voor hotels, pensions en vakantieaccommodaties zou stijgen van 9% naar 21% per 2026. Dit kan flinke prijsverhogingen betekenen in de toeristische sector.
Geen btw-verhoging op cultuur
De eerder voorgestelde btw-verhoging op cultuur, sport en media gaat naar verwachting niet door. Het verlaagde tarief van 9% blijft behouden.
Hogere overdrachtsbelasting voor beleggingswoningen
Voor tweede woningen en beleggingswoningen zou vanaf 2026 een specifiek tarief van 8% gelden in plaats van het algemene tarief van 10,4%. Voor hoofdverblijven blijft het 2%.
Startersvrijstelling overdrachtsbelasting waarschijnlijk omhoog
De startersvrijstelling bij woningkoop stijgt naar verwachting naar € 555.000 voor kopers tussen 18 en 35 jaar die voor het eerst een woning kopen om zelf te bewonen.
Energiebelasting wordt naar verwachting verlaagd
De energiebelasting daalt waarschijnlijk met een vaste korting van € 524,95 in 2025 en € 529,10 vanaf 2026. Dit zou gelden ongeacht je verbruik. Verdere verhogingen volgen naar verwachting in 2027 en 2028.
Waterstofbelasting waarschijnlijk ingevoerd
Er komt naar verwachting een energiebelastingtarief voor waterstof vanaf 2026, gelijk aan het elektriciteitstarief in de vijfde schijf. Grijze, blauwe en groene waterstof worden gelijk belast.
Kansspelbelasting waarschijnlijk omhoog
Het tarief van de kansspelbelasting stijgt naar verwachting naar 37,8%.
Wat betekenen deze verwachte plannen voor jou?
Voor veel ondernemers wordt 2026 waarschijnlijk een duurder jaar. De belastingdruk neemt naar verwachting toe door de wijzigingen in box 3 en beperkte inflatiecorrectie. Ook de verwachte btw-verhoging op logies en strengere regels voor zzp'ers zorgen voor hogere kosten.
Tegelijkertijd zijn er ook kansen. De energiebelasting daalt mogelijk, startups krijgen naar verwachting fiscale voordelen en de overdrachtsbelasting voor woningbeleggingen wordt waarschijnlijk verlaagd. Bereid je goed voor en bekijk welke nieuwe faciliteiten je mogelijk kunt benutten.
Blijf op de hoogte van Prinsjesdag 2025
Op 17 september wordt duidelijk welke plannen definitief worden gepresenteerd. Daarna moeten ze nog goedgekeurd worden door de Tweede Kamer. We houden je op de hoogte van alle ontwikkelingen.