Verduurzaming bij veel ondernemers in mkb noodgedwongen niet op agenda

Onderzoek brengt diverse oorzaken aan het licht

investeren in duurzaamheid

Verduurzamen betekent op de lange termijn besparen, bijvoorbeeld op energiekosten. Toch staat het niet op de agenda bij veel ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. Dat heeft meerdere oorzaken. Dit blijkt uit onderzoek naar investeren en financieren onder 529 ondernemers in het mkb, in opdracht van het Europese financieringsplatform October.

Intrinsieke motivatie bij kleine ondernemers ontbreekt

Van de ondervraagden geeft 15% aan niet in staat te zijn om met verduurzaming kosten te verlagen. 17% van de mkb’ers stelt momenteel niet bereid te zijn een deel van de winst te investeren in verduurzaming. Een derde ziet bij voorbaat geen voordelen bij het investeren in duurzame oplossingen.

Dat geldt met name voor kleine ondernemers in het mkb, met maximaal 25 mensen in dienst. Bij die bedrijven ontbreekt de intrinsieke motivatie om te verduurzamen. 

Dat valt volgens Luuc Mannaerts (CEO van October Nederland) te verklaren door de winstmarges die onder druk staan. "Veel ondernemers maken zich momenteel eerder zorgen om hun voortbestaan, dan om te verduurzamen. Het toont de spagaat waar de mkb’er zich momenteel in begeeft, want om in de toekomst bestaansrecht te hebben, zullen ondernemingen toch iets moeten met verduurzaming."

Gebrek aan kennis

Wat ook een rol speelt is dat één op de tien ondernemers in het mkb geen idee heeft wat de impact van hun organisatie is op het milieu. Daarnaast weet 10% van de ondervraagde ondernemers niet wat er moet gebeuren om duurzamer of klimaatpositiever te ondernemen.

Financiële voordelen van certificering

Een andere uitkomst van het onderzoek is een stuk positiever: ruim 30% van de ondervraagden heeft wel een financieel plan opgesteld om de impact op het milieu te verminderen. Een vergelijkbaar percentage heeft zelfs een certificering voor behaalde sociale en ecologische doelstellingen, zoals een B Corp-certificering

Deze ondernemers kijken daarmee verder dan alleen het duurzaamheidsaspect en zijn op de hoogte van de financiële voordelen van certificering. 

Luuc Mannaerts adviseert ondernemers in het mkb vooral naar de lange termijn te kijken. "Je kosten worden lager en je komt tegemoet aan de wensen en eisen van zakelijke partners en overheid."

Wat vind je van dit artikel?

Martin de Coninck

Auteur

Martin de Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.