Hoe bereik je de optimale productiviteit in jouw onderneming?

Eén ding is duidelijk: betrokken personeel is de succesfactor

20 januari 2017

Als ondernemer doe je er alles aan om de productiviteit van je bedrijf te optimaliseren. Met hetzelfde aantal medewerkers meer resultaat te boeken. Er zijn verschillende mogelijkheden om dat te bereiken. Door automatisering en technologie, maar ook door anders naar de dagelijkse processen te kijken en vooral: door tevreden medewerkers.

Investeren in automatisering en technologie zorgt ervoor dat je medewerkers efficiënter kunnen werken. Door het digitaal toegankelijk maken en verwerken van facturen en andere bedrijfsdocumenten bijvoorbeeld. Scheelt ook een hoop papier! Of ga volledig mobiel. Zijn je medewerkers telefonisch goed bereikbaar en kunnen zij waar en wanneer dan ook hun mailverkeer mobiel afhandelen, dan zorgt dat al snel voor een efficiency-slag in de vorm van tijdwinst.

De lasten gaan hier echter wel voor de baten. Eerst investeren in een nieuw automatiseringspakket of telefonie om uiteindelijk op kosten te besparen. Een proces waarbij je niet over één nacht ijs moet gaan en betrokkenheid van je personeel een must is. Samen met hen stel je een pakket van eisen op, ga je in gesprek met een aantal aanbieders en maak je de keuze. Daarmee creëer je draagvlak binnen je eigen onderneming, verloopt de implementatie soepel en weet je zeker dat je personeel na de livegang efficiënter werkt met een hogere productiviteit tot gevolg.

Anders kijken naar dagelijkse processen

Veel processen die in het verleden zijn bedacht, zijn er na verloop van tijd ingesleten. Het is de kunst scherp te blijven kijken naar mogelijke procesverbeteringen om zo efficiënt mogelijk te blijven werken. Het klinkt simpel en dat is het ook, maar steek er wel voldoende tijd in.

Kies een aantal processen uit je onderneming waarvan je denkt dat ze efficiënter kunnen. Neem deze processen samen met een aantal betrokken medewerkers één voor één en stap voor stap kritisch door. Grote kans dat er procesmomenten zijn die omslachtig zijn en die op een eenvoudige manier efficiënter kunnen. Door de werkzaamheden van twee personen samen te voegen in één functie bijvoorbeeld. Of een papieren spoor te digitaliseren, waardoor een proces makkelijker en sneller te verwerken is.

Het LEAN principe is een van de manieren om meer efficiëntie te bereiken in jouw onderneming.

Wat is LEAN?

Lean is een manier van werken waarbij alles en iedereen in de onderneming zich richt op het creëren van waarde in alle processen en het wegnemen van verspillingen op wat voor vlak dan ook.

Door de klant centraal te stellen creëer je maximale toegevoegde waarde voor de klant tegen minimale inspanning. Hierdoor verbetert de kwaliteit, dalen de kosten en daardoor stijgt de winst. Het resultaat is ook meetbaar op andere vlakken: hogere klanttevredenheid en meer betrokkenheid van de medewerkers.

Tevreden medewerkers!

Betrokken medewerkers, het is een terugkerend thema bij het verhogen van de productiviteit. Eigenlijk heel simpel. Zorg ervoor dat ze tevreden zijn met hun werk en er plezier in hebben.

Dat bereik je bijvoorbeeld door ze meer vrijheid en verantwoordelijkheid te geven in hun werk. Laat ze meer zelf bepalen hoe, waar en wanneer ze hun werk doen. Betrek ze bij de besluitvorming in de organisatie, zoals de aanschaf van een nieuw automatiseringspakket en het efficiënter maken van bedrijfsprocessen. Stimuleer je medewerkers om verbeteringen aan te dragen en door te voeren.

Geef ruimte voor persoonlijke ontwikkeling

Zo krijgen ze meer energie, voelen ze zich meer betrokken en gemotiveerder. 

Uiteindelijk leidt dat allemaal tot het hetzelfde resultaat: optimale productiviteit!

Auteur

Femke Hellings