Hoe zorg ik dat mijn website gevonden wordt?

Tips voor SEO

05 oktober 2015

Als je een zakelijke website hebt, wil je dat die gevonden wordt door (potentiële) klanten. Maar hoe zorg je dat jouw website naar boven komt in de zoekmachines? Dat doe je door Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachineoptimalisatie toe te passen.

SEO op de juiste manier toepassen, is lastig. Er zijn veel mensen die zich SEO-expert noemen, maar er zijn maar weinig die écht goed zijn. Als je hoog wilt scoren, is het raadzaam een specialist in de arm te nemen die kan bewijzen welke resultaten in het verleden zijn geboekt. Tot op zekere hoogte kun je ook zelf aan de slag. Een aantal trucs dat je zelf toe kunt passen. 

1. Kies goede zoektermen

Het eerste wat je moet doen is goede zoektermen formuleren. Waar wil jij op gevonden worden in Google? Hoeveel dit er zijn maakt niet uit, als ze maar passen bij jouw bedrijf en jouw product of dienst. Als je de termen geformuleerd hebt, moet je de Google Zoekwoordplanner gebruiken om te controleren of er veel op deze termen gezocht wordt. De Zoekwoordplanner biedt je ook alternatieve zoekwoorden.

2.  Wat doet de concurrentie?

Als je bepaald hebt wat de zoektermen moeten worden, moet je onderzoeken wie er nog meer op die woorden gevonden worden in Google. Als je moet concurreren met grote bedrijven, wordt het lastig om hoog te scoren op deze zoektermen. Misschien dat je dan beter op andere zoekwoorden in kunt zetten.

3. Maak voor ieder zoekwoord een pagina

Als je op een bepaalde term gevonden wilt worden, betekent het niet dat je alle teksten op jouw website vol moet gooien met die term. Als je dat doet, ziet Google dat als keyword-stuffing (expres je site volproppen met een term) en zorgt de zoekmachine ervoor dat je op die term niet zult scoren. Maak daarom per zoekwoord één pagina met tekst waarin dat woord en variatie daarop centraal staan. 

4. Zorg voor relevante teksten

Relevante teksten scoren beter. Zorg daarom dat jouw tekst niet puur bedoeld is om je zoektermen ergens in te zetten, maar zorg ervoor dat de tekst daadwerkelijk iets toevoegt. Schijf niet voor een zoekmachine, maar schrijf voor je doelgroep. De lengte van je teksten is ook belangrijk, ze moeten minimaal 350 woorden bevatten

5. Kies goede namen voor je foto’s

Vaak slaan mensen foto’s op als IMG877.jpg, of iets in die trant. Op deze manier wordt je foto nooit gevonden in een zoekmachine. Sla je foto’s dan ook altijd op onder een zoekmachinevriendelijke naam die omschrijft wat er op de foto te zien is.

6. Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf

Als je ‘kapper Den Bosch’ intikt in Google, krijg je een handig kaartje te zien met kappers die zich in Den Bosch bevinden. Dat gebeurt alleen wanneer het bedrijf in kwestie zich aan heeft gemeld bij Google Mijn Bedrijf. Je kunt jouw bedrijfsgegevens hier gratis inzetten en zo zorgen dat je vindbaar bent.

7. Zorg dat andere pagina’s naar jou verwijzen

Als andere websites een linkje naar jouw site plaatsen word je sneller gevonden in Google. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Het is wel belangrijk dat die andere websites enige autoriteit hebben. Hoe belangrijker de website is die naar jouw bedrijf linkt, hoe meer het doet voor jouw vindbaarheid.