Pas op voor IP-DNS!

Ze gebruiken misleidende verkooppraktijken

27 oktober 2015

Het domeinregistratiebedrijf IP-DNS belt bedrijven op met een misleidende verkooptrucs. Ze vertellen je dat er een verzoek voor een domeinnaamextensie voor jouw bedrijf is ingediend en dat je dit bij hen kunt kopen. Later kom je erachter dat ze daarvoor een enorm bedrag in rekening brengen.

'Meteen telefonisch domeinnaam regelen?'

Vanochtend werd MKB Servicedesk zelf gebeld door voornoemd bedrijf met de vraag of wij een bepaalde extensie hadden aangevraagd. Meer ondernemers zijn met deze vraag benaderd met het aanbod om de domeinnaamextensie ‘meteen telefonisch te regelen’.

'Effe snel regelen'

De volgende vragen worden gesteld:

1) is het bedrijf jouw eigendom?

2) heb jij een nieuwe domeinnaamextensie aangevraagd (als voorbeeld wordt vaak .eu genoemd)?

3) wil je de nieuwe domeinnaam nu regelen?De beller dringt er vervolgens op aan het verzoek te accepteren of te weigeren. Maar in feite laten ze je weinig keus, omdat er volgens de beller meerdere geïnteresseerden zijn.

Fraudehelpdesk: meerdere klachten over IP-DNS

Nader onderzoek wijst uit dat er meestal helemaal geen aanvraag is ingediend door een ander bedrijf voor de bewuste domeinnaamextensie. De Fraudehelpdesk heeft in 2014 20 klachten ontvangen over IP-DNS, dat een dochterbedrijf schijnt te zijn van TIPO (Trademark & Intellectual Property Office).

'Paar tientjes'

En alleen al dit jaar zijn er 72 klachten ingediend. Tjerk Notten van de Fraudehelpdesk: “Ze maken misbruik van onoplettendheid. Ze opereren in een schemergebied en gebruiken misleidende verkooppraktijken. Ons advies: Laat je vooral niks opdringen en ga eerst eens op onderzoek uit voor je ergens op ingaat. IP-DNS stuurt je een factuur van gemiddeld 300 euro voor een extensie die je voor een paar tientjes online kunt kopen.”

Auteur

Romy Donk