"We kunnen niet toveren"

ttif.company gebruikt data om verzuim te voorkomen

30 november 2018

“Ondernemers in het mkb trekken pas aan de bel als een medewerker langdurig ziek thuis zit. Dat is te laat”, zegt Max Schep, directeur van ttif.company, specialist op het gebied van arbo-, werk- en taaloplossingen. Door het gebruik van data helpt ttif.company bedrijven om verzuim te voorspellen en voorkomen.

"We vinden het kortzichtig wat er nu in de bv-Nederland gebeurt. Heel veel verzuim kun je zien aankomen", weet Schep. "Als je medewerker op een vorkheftruck zit en de hele dag een koelcel in en uit rijdt, kan het bijvoorbeeld zo zijn dat zijn lijf het gemiddeld na 10 jaar zal begeven. Dit kun je voor zijn, door in verzuimdata te analyseren of er een trend zichtbaar is. Op die manier kun je beter omgaan met de duurzame inzetbaarheid en gezondheid van je medewerkers."

Denk vooruit

“Wij worden te vaak pas gebeld als er onherstelbare schade is”, merkt Schep in de praktijk. “Ondernemers verwachten dat wij het dan oplossen. Tja. Wij kunnen niet toveren. Zo’n werkwijze is niet intelligent. Ga na wanneer verzuim optreedt”, is zijn devies. “Wij helpen ondernemers daarbij en bekijken welke aanpassingen mogelijk zijn zodat iemand niet ziek wordt van zijn baan.” ttif.company maakt daarbij gebruik van alle beschikbare data. “Niet alleen de gegevens van het bedrijf zelf, maar we raadplegen bijvoorbeeld ook databases van verzekeraars en andere verzuimsystemen.”

Onderzoek

“Als het te laat is zeggen werkgevers vaak: ‘dat zag ik eigenlijk ook wel aankomen’. Waarom wacht je dan?”, vraagt hij zich hardop af. “Mkb’ers hebben vaak goedkope pakketten bij een verzuimverzekeraar met een arbo-dienst. Voor dat geld kunnen zij geen bedrijfsarts of adviseur inschakelen die regelmatig poolshoogte komt nemen. Onze boodschap is: koop nou een ander soort pakket, waarbij de arbodienst de tijd neemt om te onderzoeken hoe verzuim voorkomen kan worden binnen je bedrijf. Daar hebben wij veel ervaring mee en de juiste instrumenten voor.”

Waardevol

"Waarom zou je zoveel moeite doen om verzuim te voorkomen? Schep: “Omdat een zieke medewerker je een vermogen kost. Ook voel je je minder bekwaam als werkgever. Als je iemand kwijt bent ligt er werk stil en kunnen klanten ontevreden worden. Er wordt in die zin te weinig geïnvesteerd in personeel.” Schep vergelijkt het met een bestelbus. “Daar steekt de ondernemer naar verhouding veel meer geld in. Er wordt vaak een verzekering voor afgesloten en de bus wordt regelmatig gecontroleerd en zo nodig gerepareerd. Zorg dat je voor je medewerkers een aanspreekpunt hebt en regelmatig controles uitvoert. Dat verdient je medewerker en het is goed ondernemerschap.”

Duurzame preventie

“Vaak ligt de focus op het verbeteren van de levensstijl van de medewerker. Maar uit onderzoek blijkt dat veel medewerkers daar niet veel gezonder van gaan leven. Daar is niet de meeste winst te behalen. Als je nagaat hoe lang iemand meegaat in een functie en hoe je dat kunt oprekken kun je veel meer winst boeken”, aldus Schep. “Ga na hoe verzuim veroorzaakt wordt binnen je bedrijf of branche. Niet een pilletje erin en weer verder, maar vraag je medewerker waar de oorzaak zit.”

Oorzaak

Vooral verzuim door stress neemt toe in veel bedrijven. “Met name bij jongeren is die trend zichtbaar. Maar wat is de oorzaak van die stress? Meestal niet direct de toenemende werkdruk. Vaak is het ook het omgaan met veranderingen. We coachen dan de werkgever en medewerkers hoe zij hiermee om kunnen gaan. Communicatie speelt daarin een belangrijke rol.”

Proactief

“Vaak ziet de ondernemer of manager wel wanneer een medewerker tegen verzuim aan zit. Hoop dan niet dat het dit keer niet zover komt. In negen van de tien gevallen gebeurt het wel”, weet Schep. “Pak de telefoon en schakel hulp in. Bel iemand die van buitenaf naar je bedrijf kan kijken en met je kan sparren over de inzetbaarheid van je personeel. Investeer in de gezondheid van je medewerkers en doe dat proactief. Je wilt natuurlijk het beste voor je medewerker. Je wordt er een betere ondernemer van en het scheelt je veel geld.”

Auteur

Raphael Klees