Zo meet je wat een online advertentie oplevert

Column Ivo Vis | Google Analytics is onmisbaar
Wat levert een online advertentie je op? Als webshophouder is het belangrijk om dat te weten. Maar hoe meet je dat? Een uitleg.
Als webwinkelier is het belangrijk om te weten wat de Return on Investment (ROI) is van je advertentie-inzet. In andere woorden: je moet weten wat een investering jou oplevert. ROI van je online advertenties bereken je met de volgende som: (opbrengsten investering - advertentiekosten) / advertentiekosten x 100% = ROI.
 

Bezoekersstatistieken

De ROI van online advertenties kun je berekenen als je weet hoeveel bezoeken, kliks en verkopen een advertentie heeft opgeleverd. Om hier achter te komen kun je gebruikmaken van Google Analytics. Deze gratis tool van Google geeft je inzicht in alle bezoekersstatistieken van jouw website: hoeveel bezoekers je trekt, waar ze naar kijken, hoe lang ze op je website blijven, etc.

Google URL-maker

Je kunt met de Google URL-maker speciale url’s aanmaken die Google Analytics van informatie voorzien over jouw online advertenties. Deze url’s koppel je aan de advertenties en zo kun je in Google Analytics terugzien welke bezoekers via één van jouw advertenties binnen zijn gekomen. Je kunt de url’s die je maakt van verschillende variabelen voorzien, waardoor je de onderlinge verschillen tussen jouw advertenties inzichtelijk maakt. Deze variabelen worden parameters genoemd.

Parameters

Je kunt vijf parameters toevoegen aan een advertentie-url. Bron, Medium en Campagne zijn de belangrijkste en moeten ook verplicht ingevuld worden als je de resultaten in Analytics wilt kunnen zien. Bij ‘Bro’ vul je de site in waarop de advertentie staat, bij ‘Medium’ het gebruikte medium (bijvoorbeeld ‘socialmedia’) en bij ‘Campagne’ gebruik je de campagne- of productnaam, promotiecode of slogan. Na het invullen van de parameters ziet zo’n url er ongeveer zo uit: www.webshop.nl/?utm_source=marktplaats&utm_medium=cpc&utm_content=mountainbike&utm_campaign=zomer2015

Door de url aan je online advertentie te koppelen kun je in Analytics precies zien via welke advertentie mensen op jouw website terecht zijn gekomen.  

E-commerce

Door een extra meetcode te gebruiken kun je ook achterhalen waar transacties in jouw webwinkel vandaan komen. Hier moet je twee dingen voor doen:

  • De optie E-commerce aanzetten. Dat doe je via Beheerder>Weergave>E-commerce-instellingen.

  • Een E-commerce trackingcode op je website plaatsen.

Een E-commerce trackingcode plaatsen is niet altijd makkelijk. Als je voor jouw site speciale webshopsoftware als Magento gebruikt, is deze code vaak standaard beschikbaar. Maar als je met andere software werkt, is het slim iemand met verstand van html in te schakelen. De meetcode wordt meestal geplaatst op de pagina die jouw klant ziet nadat hij heeft afgerekend.

Campagnetracking

Als je de campagnetracking goed hebt ingericht, kun je in Google Analytics de resultaten per advertentie terugvinden. Ga daarvoor naar Acquisitie>Campagnes>Alle campagnes. Als je E-commerce hebt ingeschakeld kun je ook precies zien wat je aan een advertentie verdiend hebt.


Je moet je even in de materie verdiepen om er alles uit te halen. Maar als webshophouder kun je eigenlijk niet succesvol zijn zonder inzicht te hebben in deze cijfers. Heb je er zelf geen tijd voor? Schakel dan iemand in die je hierbij kan helpen.
 

Veel manieren van adverteren kunnen je goed helpen jouw klant te bereiken. Maar welk kanaal is voor jouw webshop het meest rendabel? 

Download nu de Keuzegids ‘Welke manier van adverteren past het best bij mij als webwinkelier?'.

Auteur: Ivo Vis, Marktplaats Zakelijk

 
 
Foto links bovenin: Ingvar Bjork / Shutterstock.com

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten