Online beter gevonden worden: kansen voor ondernemers in 2016

Column Romano Groenewoud | Lokale SEO
Voor de hedendaagse ondernemer is online aanwezigheid een belangrijke factor voor succes. Het internet maakt het mogelijk om een groot aantal potentiële klanten te bereiken. Online marketing is dan ook een uitstekende aanvulling op traditionele, offline marketing campagnes.
Lees de nieuwste artikelen voor het mkb
Klik hier
Bezoek onze homepage
Lees verder
Om jouw doelgroep online aan te spreken, is het echter wel van belang dat je ook gevonden wordt. Dit houdt meer dan enkel het aanmaken van een website. Online aanwezigheid creëer je niet alleen door te bestaan, maar door interactie aan te gaan en nuttige, specifieke content aan te bieden.
 

Meer site clicks verdienen - ga lokaal!

Je kunt er vergif op innemen dat het gros van jouw concurrenten of collega’s inmiddels ook over een website en een Facebook-pagina beschikken. De concurrentiestrijd om de top posities in de zoekresultaten voor de meest relevante zoekwoorden voor jouw branche is dan ook moordend.
 
Als jouw bedrijf voornamelijk lokaal zaken doet, dan is het nog maar de vraag of het de moeite waard is om veel geld en energie te steken in de generieke zoekresultaten. Voor kleine- en middelgrote bedrijven valt er veel meer te halen uit een lokale aanpak.
 
Je kunt dit goed vergelijken met offline marketing. Als bedrijf was het voorheen vanzelfsprekend om een advertentie te plaatsen in de Gouden Gids en de Telefoongids. Deze registers worden echter lokaal uitgegeven en bevatten bedrijfsgegevens en telefoonnummers uit de regio. Enkel voor de grote bedrijven die landelijk actief zijn, was het de moeite waard om in meerdere van deze gidsen te adverteren.
 

Lokale SEO - hoe werkt dat precies?

Lokale SEO is niets minder dan het toepassen van SEO technieken die toegespitst zijn op een specifieke locatie. Dit houdt onder andere in dat er gekozen wordt voor lokale keywords waar de plaats, regio of provincie in voorkomt.
 
Deze vorm van SEO is de laatste jaren steeds effectiever geworden aangezien de zoekresultaten die gebruikers voorgeschoteld krijgen, afgestemd worden op de persoon. Wanneer een gebruiker ingelogd is en zijn of haar locatie deelt, dan zullen pagina’s waarin deze locatie veelvuldig voorkomt voorrang krijgen.
 
Als mkb’er die zich richt op een bepaalde regio kun je hier veel voordeel uit halen. De kans is namelijk groot dat het gros van je klanten zich binnen de regio bevinden en dus eerder geneigd zijn om op locatie te zoeken.
 
Er zijn verschillende manieren om online beter gevonden worden voor ondernemers door gebruik te maken van lokale SEO. Naast het meerdere malen vermelden van je adresgegevens en werkgebieden op de site, is het ook relevant om een Google+ account aan te maken voor jouw bedrijf en deze te koppelen aan Google Maps.

Al deze zaken zorgen ervoor dat jouw site een hogere ranking krijgt bij lokale zoekopdrachten. Aangezien de top 5 pagina’s van de eerste pagina over het algemeen 90% van alle clicks ontvangen, is het absoluut de moeite waard om jouw online marketing budget op lokale SEO te richten.

Ondernemen in de cloud?

Cloud computing: voor- en nadelen voor ondernemers
Je bedrijf in de cloud, handig of niet? Welke voordelen heeft het en welke nadelen? In deze video delen ondernemers hun ervaring met en mening over cloud computing.
ondernemen-cloud-2215173441.png

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres - kantoor Agency No9:
Spaklerweg 53
1114 AE Amsterdam
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten