Een blog op je site: wel of niet doen?

Column Linda Krijns | De voor- en nadelen
Volgens sommigen is bloggen de heilige graal voor bedrijven. Maar is dat ook zo? Natuurlijk biedt het voordelen om te bloggen, maar er zijn wel degelijk ook nadelen. Ik zet de voor- en nadelen hier op een rij, dan kun je een eigen afweging maken.

Voordelen van een blog op je site:

  1. Veel sites zijn nogal statisch, omdat er weinig wordt toegevoegd of aangepast. Dat betekent dat bezoekers niet vaak terug zullen komen, want wat is er bij herhaalbezoek te halen? Met een up-to-date blog met interessante artikelen zullen mensen vaker terugkomen. Hoe vaker ze je bedrijf zien, hoe meer het vertrouwen in je kennis en kunde zal groeien.
     
  2. Google houdt van blogs
    Ieder blogartikel geeft Google een aanvullend beeld van waar het met je bedrijf en je website om draait. Google kan zo steeds meer en gerichter bezoekers naar je site sturen en dat is mooi meegenomen.
     
  3. Met eigen blogs heb je meer te delen
    Bijna geen bedrijf kan ontbreken op social media. Maar wat laat je daar dan zien? Hopelijk niet te veel zelfpromotie, dat werkt nauwelijks. Maar als je kennis, inzichten en handigheidjes uit eigen koker deelt, kom je via social media bij veel meer mensen op het netvlies.
     
  4. Ook anderen hebben iets te delen
    Niets is zo krachtig als andere mensen die pagina’s van je website delen. Verkooppagina’s worden niet snel gedeeld, maar interessante artikelen wel. Zeker artikelen die kennis, service, of dingen bevatten die leuk zijn om te bekijken. Door ze te delen komt de deler immers zelf ook in een goed daglicht te staan.
 

Nadelen van bloggen:

  1. Het is een lange termijn investering
    Recent kwam ik op de site van een gerenommeerd marktonderzoekbureau. Daar stond prominent vermeld dat ze een kennisarchief hadden. Ik klikte op de link en kwam op hun blog. Daar stonden (serieus) artikelen uit 2010 en 2011. Als je je blog niet actueel houdt, vraagt de bezoeker zich af of je als bedrijf dan wel bij de tijd bent.
     
  2. Het vraag tijd, energie en geld
    Iemand binnen het bedrijf moet tijd vrijmaken om op regelmatige basis aan blogartikelen te werken en deze op de website te plaatsen. Ook het promoten van blogs vraagt veel tijd. Overigens is het vaak voordelig om het maken van blogs professioneel uit te besteden. Dan weet je ook zeker dat de blogs niet ondersneeuwen onder andere prioriteiten.
     
  3. De opbrengst is niet altijd (meteen) duidelijk
    Met een blog stijgen de bezoekersaantallen en de positie in Google. Maar dat moet je op de een of andere manier wel kunnen vertalen naar meer omzet of op zijn minst meer informatieaanvragen.
     
  4. Bloggen zonder strategie is minder effectief
    Af en toe een ‘leuk’ blogje schrijven over wat je op dat moment bezighoudt in je bedrijf is zinloos. Verdiep je in de wensen van je doelgroep, doe concurrentieonderzoek en maak een plan. Met een goede strategie zie ik sommige bedrijven hun blog zelfs vertalen naar een boek waarmee ze (nieuwe) klanten binden. Dat is dubbel resultaat.
Begin liever niet ‘zomaar’ aan een blog omdat iemand roept dat het zo goed is voor je marketing. Dat laatste is zeker waar, maar kijk vooral naar de lange termijn en wat je er exact mee kunt en wilt bereiken.

Hoe goed ken jij je klanten?

Werk aan je klantrelaties | Tips van ondernemers
Heb jij een goede band met elke klant? Tijdens de Salesforce World Tour 2015, een event in de Amsterdam RAI, vroegen we ondernemers hoe belangrijk klantrelaties zijn voor hun bedrijf. In deze video geven ze enkele praktische tips aan collega-ondernemers.
hoe-goed-ken-jij-klanten-30415124747.png

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten