Een webshop, of toch maar liever naar een echte winkel?

Column Bart Groothuis | Vergelijking webshop en winkel

05 september 2018

Ik liep al een paar weken met het idee rond om piano te gaan spelen. Een echte piano is me te duur en heeft bovendien als groot nadeel dat alle huisgenoten last hebben van mijn gestuntel. Dus liever een elektrische piano of een keyboard. Na het nodige speurwerk op internet was ik er bijna uit. Maar: koop ik hem via een webshop of in een echte muziekwinkel?

Van eenmalig contact tot vaste klant

Hoe start ik een webshop?

Einde fysieke winkels

Fysieke winkels klagen steen en been over de oprukkende webshops en hun teruglopende omzet. In andere columns en artikelen heb ik de voor- en nadelen van webshops versus fysieke winkels al meerdere keren uitgediept en als fysieke winkels niet heel hard werken aan hun service is het snel afgelopen met de 'gewone' winkel. Belangrijke voordelen van een webshop zijn immers: geen parkeerproblemen, geen last van onaardig en ongeïnteresseerd personeel en je kunt altijd makkelijk ruilen. Ik kies dus vrij snel voor een webwinkel.

Advies

Maar bij mijn keyboardkeuze wilde ik graag nog wat advies en dat is bij de meeste webshops helaas niet mogelijk. Dus toch naar een echte winkel? Maar welke dan? En waar dan? In Zeist zit geen winkel meer voor muziekinstrumenten?! En dan opeens kom ik op internet een webshop voor muziekinstrumenten tegen die (zo hoor ik later van collega’s) heel bekend is. En, helemaal mooi, ze geven ook telefonisch advies. Precies wat ik zoek. Ik direct bellen. Maar helaas…. ik kwam lang in de wacht en als ik eindelijk aan de beurt ben en mijn verhaal doe, blijken de adviseurs niet aanwezig. Er wordt wel een terugbelafspraak gemaakt. Da’s mooie service. Maar ik had wel haast, want ik had het in mijn hoofd al helemaal bedacht: het was woensdag en ik wilde uiterlijk donderdag de bestelling doen, zodat ik het keyboard vrijdag in huis zou hebben en ik direct een heel lang weekend zou kunnen oefenen. Mijn teleurstelling was dan ook groot toen ik op het afgesproken tijdstip niet werd teruggebeld. En het werd donderdag. Ik weer bellen, weer in de wachtrij en nee weer geen adviseurs beschikbaar en ja een terugbelafspraak werd opnieuw geregeld. Maar de hele donderdag ging voorbij zonder dat ik werd gebeld. Hè, balen.

Persoonlijk

Op donderdagavond ben ik maar weer wat gaan Googlen en opeens viel mij oog op KeyMusic, een muziekwinkel in Utrecht. Goh, ik ken Utrecht toch vrij aardig, maar wist niet dat daar een winkel zat met muziekinstrumenten. Ik ben er vrijdagochtend direct naartoe gereden. Parkeerplaats praktisch voor de deur, helaas wel betaald parkeren natuurlijk. En ik werd allervriendelijkst geholpen door een meneer die er in mijn ogen vrij veel van wist, maar van zichzelf zei dat hij geen toetsenist was. Na de nodige overpeinzingen en mede dankzij het advies van Paul (we waren inmiddels van ‘u’ overgestapt op ‘je en jij’ en ‘Paul en Bart’), viel mijn definitieve keuze op één van de keyboards die ik thuis op internet al had bekeken. “Prima” zei Paul "gaan we regelen." Maar helaas het keyboard was niet in de winkel op voorraad. Ik had al verteld dat ik direct wilde gaan beginnen, dus Paul moet mijn grote teleurstelling gezien hebben en hij kwam direct met een mooie oplossing. Ik mocht het showroommodel meenemen en dat lekker proberen. Hij zou bellen als het nieuwe keyboard binnen was. En ook het afrekenen gaf nog een mooie verrassing. Het keyboard hier in de winkel was een paar tientjes duurder dan de prijs die ik bij de webwinkel had gezien. "O, maar wij hebben ook laagste prijsgarantie, hoor", dat regelen we direct was de reactie. En hetzelfde gold ook voor de keyboardstandaard die ik er bij wilde hebben.

Ik ging tevreden naar huis en heb heerlijk kunnen oefenen. Inmiddels heb ik het demomodel omgeruild voor ‘mijn eigen’ keyboard en in de winkel nog een krukje en pedaal er bij gekocht. 

Een echte winkel (met vakbekwaamheid, met de klant meedenken en goede service) kan dus prima concurreren met een webshop.

Auteur

Bart Groothuis