Wat doen de kenners zelf aan SEO?

Onderzoek vindbaarheid online marketing opleidingen

19 april 2018

Online vindbaarheid is voor steeds meer bedrijven van groot belang. Er zijn dan ook steeds meer partijen die opleidingen en trainingen verzorgen op dit gebied. Hoe goed zijn zij eigenlijk zelf te vinden op internet? Een onderzoek.

Whitepaper Mijn website klaar voor de toekomst

MKB in Beeld 2020

Bekende opleiders

In de SEO-barometer van Snoobi en Cuutio werden een aantal bekende aanbieders van online marketing opleidingen onder de loep genomen, waaronder NCOI en LOI, en minder bekende aanbieders, als UBS en Fontys Hogeschoool.

Zoekvolumes

Als je gevonden wilt worden, moet je eerst bekijken welke termen je doelgroep gebruikt bij een zoektocht naar jouw product of dienst. In het geval van online opleidingen werd de zoekterm 'NIMA' - van alle onderzochte zoektermen - het meest gebruikt. Zowel NCOI als LOI worden goed gevonden in Google op deze term, met respectievelijk een vierde en tweede positie in de zoekresultaten. Er zijn echter ook aanbieders die met dit relevante keyword helemaal niet scoren (100+, dus ver voorbij de derde pagina in Google). Dit kan een momentopname zijn, maar lijkt meer op een gemiste kans.

NCOI scoort ook opvallend goed op andere weliswaar relevante zoekwoorden, maar waar blijkbaar weinig tot geen mensen naar zoeken (zoektermen waarbij geen zoekvolume staat vermeld). Er zijn zelfs diverse aanbieders die op deze zoektermen adverteren via AdWords, maar logischerwijs zonder resultaat.

Schrijfwijze

Uit het onderzoek blijkt ook dat de schrijfwijze van zoektermen een groot verschil kan maken voor de vindbaarheid. Als bepaalde zoekwoorden los of aan elkaar worden geschreven kan dit een totaal ander resultaat opleveren. Belangrijk dus om alle termen los van elkaar en aan elkaar te onderzoeken en de juiste te gebruiken op je webpagina's.

Grote partijen domineren

De conclusie uit deze SEO-barometer is dat de bekende, grote aanbieders op deze markt over het algemeen ook het best scoren op vindbaarheid. En er is dus nog wel wat werk aan de winkel voor de kleinere aanbieders. Het is natuurlijk goed mogelijk dat die een bepaalde niche wel goed weten te bereiken. Voor kleinere bedrijven is het dan ook slim om het gat in de markt te vinden van vindbaarheid en zich daar volledig op toe te leggen. Want wie niet gevonden wordt zal ook niets verkopen.

Bekijk het volledige onderzoek op cuutio.nl of start een onderzoek voor je eigen branche.

Auteur

Raphael Klees