Stap verder met SEO

Partnercontent - En zorg zo voor een betere plek in Google

18 april 2018

Websitebouwers vechten om een plekje bij de eerste zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing. Om een website op zo’n felbegeerde plek te krijgen, moet je ervoor zorgen dat je website in het gebied van inhoud, techniek en populariteit.

MKB in Beeld 2020

De Ondernemerskalender 2019

Belang van SEO

Search Engine Optimization (SEO) is het optimaliseren van een website voor zoekmachines. Door een website goed in te richten komt deze hoger op de pagina met zoekresultaten en bereik je eerder potentiële klanten.

Google’s beoordelingssysteem

De Google-robotjes maken gebruik van een ingewikkeld systeem om de waarde van een website te bepalen. Aan de hand van dit beoordelingssysteem bepaalt het bedrijf in welke volgorde websites getoond worden in de zoekresultaten. Hierbij neemt Google onder meer de volgende factoren mee:

  • Hoe vaak en hoe lang een website wordt bezocht.

  • De inhoud van de website.

  • De structuur van de website.

  • Het aantal verwijzingen, ook wel backlinks, van andere websites.

  • De activiteit op social media. 

Voor een optimale, en dus hogere, plaatsing van je website op de zoekresultatenpagina van Google spelen verschillende zaken mee. Naast de basis stappen Content, techniek en populariteit, wat kun je nog doen als een ondernemer om hoger SEO score te krijgen dan jouw concurrenten?

Tip: gratis SEO check

Doe de gratis SEO check op dtg.nl en bekijk hoe je website ervoor staat. DTG controleert je website op vindbaarheid, mobiele leesbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en techniek. Je krijgt persoonlijk advies over welke punten je nog kunt verbeteren voor het optimale bereik.

Sterke content maken

‘Content is king’ wordt al jarenlang geroepen door SEO-experts. De kracht van sterke content blijft essentieel voor het hoger scoren in de resultaten van zoekmachines.

Klantgericht

Hoog scoren bij Google draait om de inhoud van je website. Zoekmachines zijn ontwikkeld om toegang te geven tot informatie op internet. De manier van het indexeren van websites door zoekmachines richt zich vooral op waardevolle content. De informatie op je website moet daarom relevant, actueel en vooral klantgericht zijn. Natuurlijk zijn trefwoorden, zoals eerder besproken, erg belangrijk, maar alleen in combinatie met goede content die gericht is op je klant. Versterk de band met je klanten met nuttige informatie, inspirerende foto’s of vermakelijke video’s.

Visuele content

Relevante, sterke teksten zijn al jaren erg belangrijk om hoog te scoren bij Google. Maar onder het woord ‘content’ valt meer. Denk bijvoorbeeld aan afbeeldingen, video’s en infographics (informatieve illustraties). Ook deze content helpt je bij het klimmen op de zoekresultatenpagina’s van Google. Google is namelijk al geruime tijd bezig om visuele content beter in kaart te brengen en mee te laten wegen in de beoordeling. Daarbij komt dat visuele content vaak meer impact heeft dan teksten. Het zorgt voor een groter bereik, meer betrokkenheid en meer kliks.

Creëer waardevolle content

De kracht van content is duidelijk, nu deze ook daadwerkelijk maken. Neem de volgende tips mee als je aan de slag gaat met het maken van content.

  • Zorg ervoor dat je duidelijk in kaart hebt wie je doelgroep is. Maak content die specifiek gericht is op deze groep en richt je niet op de massa.

  • Bedenk waar je bedrijf echt in uitblinkt. Wat is de kern? Blijf met je content altijd verbonden hiermee.

  • Kijk meer naar de kwaliteit, dan de kwantiteit.

  • Informeer, inspireer en entertain. Bezoekers moeten een reden hebben om je content te bekijken en te delen.

  • Gebruik je content op diverse kanalen.

Hulp inschakelen

Om de juiste teksten te schrijven kun je natuurlijk hulp inschakelen. Het is misschien handig om een tekstschrijver in te schakelen die veel weet over jouw branche of product. De relevantie van de teksten voor je klanten is belangrijker dan de optimalisatie voor SEO.

Wil je geen externe tekstschrijvers inschakelen? Schrijf dan zelf je teksten. Er zijn namelijk speciale programma’s die je hulp bieden bij het optimaliseren van je teksten 

Een voorbeeld van zo’n hulpprogramma is Webtexttool. Dit programma controleert je teksten en geeft aan de hand van de laatste informatie SEO-tips om je teksten te verbeteren. 

Optimaliseren voor mobiel

Sinds 2015 zijn er meer mobiele zoekopdrachten dan zoekopdrachten via de computer. Google speelt dan ook steeds meer in op de mobiele wereld. Het is daarom belangrijk dat een website geschikt is voor mobiele apparaten en ook getoond wordt bij mobiele zoekresultaten.

Voorrang

Websites die geschikt zijn voor mobiele apparaten krijgen voorrang bij Google’s zoekresultaten op mobiel. Zaken als te kleine letters, te brede websites en moeilijk aanklikbare links straft Google af. Het bedrijf is zich er van bewust dat steeds meer mensen zoeken via hun mobiel. Een slecht toegankelijke website kan dan tot irritatie lijden. Daarom toont Google deze websites lager in de zoekresultaten. Het is dus van belang dat je website geoptimaliseerd is voor mobiel.

Responsive design

Een website moet dus geschikt zijn voor mobiele apparaten, maar wat houdt dit precies in? Je kunt er natuurlijk voor kiezen om je website helemaal te ontwerpen voor het gebruik op mobiele apparaten. Veel bedrijven kiezen echter voor een responsive design. Hierbij herkent de website op wat voor apparaat het getoond wordt en past het de indeling daar automatisch op aan. De website toont dan optimaal op zowel een computer, tablet als smartphone. Op een computer maakt de website gebruik van alle beschikbare ruimte: toont een breed menu, verschillende kolommen naast elkaar en grote afbeeldingen. Op een smartphone zit bijvoorbeeld het menu verstopt achter een knop, tonen de kolommen onder elkaar en zijn de afbeeldingen verkleind. Het voordeel is dat je één website hebt voor verschillende apparaten. Makkelijk in onderhoud, en geschikt voor een hoge ranking bij de mobiele zoekresultaten van Google.

Hulp inschakelen

Het zelf maken van een responsive website is een behoorlijk technische klus. Aan de achterkant van de website moeten diverse dingen worden ingesteld, zoals kolommen die zich aanpassen aan verschillende beeldschermen. Voor websites die ontwikkeld zijn op platforms, zoals Wordpress, is het makkelijker. Hiervoor zijn speciale templates beschikbaar die responsive zijn. Het is natuurlijk ook mogelijk om experts in te schakelen. Laat je website bijvoorbeeld maken door DTG, dan weet je dat het goed zit. DTG ontwikkelt alle websites met een responsive design.

Social media inzetten

Een goede website alleen is haast niet meer genoeg voor een hoge ranking bij Google. Er moeten ook andere middelen, zoals social media, ingezet worden om hoog in de zoekresultatenpagina te komen.

Content, techniek en populariteit

Google indexeert sociale netwerken vaker en uitgebreider. Je aanwezigheid op sociale netwerken weegt dan ook steeds zwaarder bij de ranking voor de zoekresultatenpagina. Daarbij is het van belang dat je websitecontent goed te delen is. Als informatie op je website veel likes of shares krijgt, geeft dat voor Google aan dat je waardevolle content op je website hebt staan. Ook jouw eigen activiteit op social media telt mee voor Google. Dus zorg ervoor dat je bedrijf ook liket, deelt, retweet en pint.

Social media inzetten

Hoe zorg je dan voor aanwezigheid van je bedrijf op social media?Maak een account aan bij de belangrijke netwerken, zoalsFacebook, Google+, Twitter en YouTube. Vergeet vooraldeze laatste niet. De videowebsite is hard op wegom de grootste zoekmachine te worden. Op dit momentstaat YouTube al op een tweede plaats achter Google. Envergeet ook niet het tabblad ‘Video’s’ bij de zoekresultatenvan Google. Heb je al videomateriaal? Deel dit dan vooral op YouTube.

Deelbare content

Sterke content en het inzetten van social media gaan goed samen. Zoals je al eerder las, wordt visuele content steeds belangrijker. Op social media geldt de kracht van visuele content al helemaal. Afbeeldingen en video’s zijn veel aantrekkelijker om te liken en te delen. Zorg er daarom voor dat je niet alleen maar content plaatst op je website of social media, maar dat je deze ook goed kunt delen. Doe dit met het gebruik van sociale knoppen. Dit zijn knoppen waarmee de bezoeker gelijk de informatie kan delen via zijn favoriete medium en die zorgen voor extra verwijzingen naar je website. Hiermee scoor je goed bij Google.

Tot slot

Zie je door de bomen het bos niet meer? Of kun je je tijd beter gebruiken? Wij helpen je graag. DTG maakt professionele websites voor ondernemers, die perfect volgens de SEO-regels zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines. Ook geven wij gespecialiseerd SEO-advies. Vraag hier advies aan.

Op zoek naar verbeteringen?

Ben je al bezig met SEO en benieuwd naar jouw verbeterpunten? Ontvang vrijblijvend een gedetailleerd adviesrapport van DTG. 

Doe de gratis SEO check!