Behaal meer succes met SEA

Partnercontent: Optimaal AdWords inzetten

18 april 2018

Nog even een boost aan je online business geven? Hier 3 tips om in februari het maximale uit je AdWords-campagne te halen.

MKB in Beeld 2020

De Ondernemerskalender 2019

Wist je dat ruim 80% van het winkelend publiek online inspiratie opdoet voor cadeautjes? Als jij je SEA-campagne daarop afstemt, vergroot je de kans op succes. 3 tips om het maximale uit je AdWords-campagne te halen.

1. Focus op goed, niet op goedkoop

Geef je de voorkeur aan een goed of een goedkoop product? De meeste internetgebruikers zoeken naar het eerste, blijkt uit onderzoek. Dus ligt in jouw AdWords-campagne de nadruk op acties en aanbiedingen, bijvoorbeeld door zoekwoorden als ‘korting’ en ‘goedkoop’? Pas je zoektermen dan aan. Verander ‘goedkope muziekinstallatie’ bijvoorbeeld in ‘beste muziekinstallatie’.

Online aankopen zitten in de lift. Bron: Marketingfacts

Maar we zoeken niet alleen naar cadeaus van kwaliteit. Ik geef bijvoorbeeld graag iets origineels, unieks of persoonlijks. En met mij vele anderen, want zoekwoorden als ‘uniek cadeau’ en ‘origineel cadeau’ stegen afgelopen jaar zo’n 80% in populariteit. Verwerk dit in je SEA-campagne, bijvoorbeeld door ‘persoonlijke sieraden’ of ‘originele fotocadeaus’ toe te voegen aan je zoekwoorden.

2. Zet in op remarketing

Ik schrijf me in voor nieuwsbrieven, maak wensenlijstjes aan en gooi producten in mijn winkelwagen – om vervolgens de site weg te klikken. Jouw (potentiële) klant doet dit waarschijnlijk ook. Zorg er dus voor dat hij of zij ook voor de daadwerkelijke aankoop, enkele weken later, weer jouw website bezoekt.

Dit doe je door remarketing in te zetten. Plaats gerichte advertenties op andere websites waar je bezoekers ook komen en lok ze terug naar je website. Of maak lijstjes van mensen die te vroeg het betaalproces verlieten (zoals ik) en doe hen een speciale aanbieding. Je leest hier meer over in ons kennisartikel over remarketing.

Google legt uit hoe je een remarketingcampagne opzet in AdWords. Bron: YouTube

3.  Bod en budget

De positie van jouw advertentie boven de zoekresultaten heet de Ad Rank. Deze wordt bepaald door twee factoren: de kwaliteitsscore van je advertentie (Quality Score) en je maximale bod. De kwaliteitsscore wordt bepaald door de verwachte klikfrequentie, de relevantie van de advertentie en de kwaliteit van de landingspagina. Het maximale bod kun je handmatig instellen of automatisch laten bepalen.

De Ad Rank wordt bepaald door de max. CPC en Quality Score. Bron: Frankwatching

Hoe beter je Quality Score, hoe groter de kans op een goede Ad Rank, maar ook hoe lager het bedrag dat je aan Google betaalt. Realiseer je dat in sommige periodes de vraag ineens kan stijgen, daarom zal soms de CPC (kostprijs per klik) een stuk hoger kan zijn dan je gewend bent. Ervan uitgaande dat je Quality Score optimaal is, zal je ook je maximale bod moeten verhogen om mee te blijven dingen in de AdWords-veiling. Maar! Bij een hogere CPC ben je sneller door je maandbudget heen. Het zou zonde zijn als je halverwege de maand niet meer vertoond wordt. Wij kunnen je met de gratis SEA-check adviseren over de beste strategie. 

SEA-check

Is jouw SEA-campagne up-to-date? Heb je een passende biedstrategie gekozen en gebruik je relevante zoekwoorden? Als je hierover twijfelt, raden wij je de gratis SEA-check van DTG aan. Onze specialist kijkt of je nog op kosten kunt besparen en hoe je je onderscheidt van je concurrenten. Zo geef je je omzet een boost.