Social Media… Ja, maar wat zet ik erop?

Column Gert-Jan van de Sanden | De Boodschappenjongens

18 april 2018

Zoals ik in eerdere columns al eens verkondigd heb, ben ik een fanatiek social media gebruiker. Als communicatie-boodschappenman moet je wel bijblijven.

Boek: Toptrends voor Ondernemers

De Ondernemerskalender 2019

Ook eerder gezegd op deze plek: het oude met het nieuwe roeptoeteren op een slimme manier met elkaar combineren en zo het beste van twee werelden voor je bedrijf laten werken. 'Smart' heet dat met een hippere term en het kost bijna niks. Dus naast een advertentie of persbericht is een tweet (Twitter),een post (Facebook, LinkedIn) of een film/plaatje(YouTube/Instagram) gericht op de juiste doelgroep de slagroom die de communicatietaart goed doet smaken. Allemaal leuk en aardig, zeggen een aantal van mijn klanten dan, maar wat moet ik in hemelsnaam posten om gezien te worden? Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig: alles wat in essentie simpel maar wel verrassend is en zomogelijk in relatie tot je handel staat… Makkelijker gezegd dan gedaan?

Klopt. Maar je kunt je er in trainen er oog voor te hebben en te krijgen. Ik illustreer dit graag met bijgaand eigen voorbeeld:

In een wat koude week in januari zag mijn dochter her en der door de stad verspreid sjawls hangen met een briefje met tekst: 'Ik ben niet kwijt, neem me gerust mee als je het koud hebt. Want ik hang hier om je warmte te geven.' Zij deelde het met mij via WhatsApp. Het was -bleek achteraf- een sympathieke actie van 'Help je medemens de kou door', een facebookinitiatief. Deze heb ik op mijn LinkedIn-, Twitter- en Facebook pagina als leuk communicatie item geduid en gedeeld. Dat is immers mijn vak.

Dankzij deze plaatsing werd er aan alle kanten gedeeld en (positief) commentaar gegeven. Wat zie je dan? Het mes snijdt aan twee kanten. Ik heb als communicatieman wat aandacht gegenereerd met dit item en het item zelf is ook positief verder verspreid. Een win-win situatie. Het vergt natuurlijk wel een open oog voor de dingen die om je heen gebeuren. Let daarbij vooral op opmerkelijke en positieve zaken, want een sociale media boodschap kan ook snel een verkeerde wending krijgen door reacties. Iets wat door de actuele ontwikkelingen geen voorbeeld behoeft.

Een extra bijkomend voordeel: de exposure kost niks alleen wat moeite en opmerkzaamheid van jezelf!

Auteur

Gert-Jan van de Sanden