Waarom leningcrowdfunding zo populair is

Interview met Remko Jansen

07 maart 2017

Het fenomeen crowdfunding begon als kneuterige online collectebus, maar tegenwoordig heeft het steeds vaker de vorm van een lening zoals die vroeger werd verstrekt door de bank. Remko Jansen heeft bij Knab een crowdfundplatform geïntegreerd in de dienstverlening. Knab is de eerste bank om dit te realiseren. “We krijgen soms financieringsaanvragen van klanten die het geld niet eens direct nodig hebben”, aldus Remko.

MKB in Beeld 2017

Crowdfunding wordt altijd gezien als bijdingetje, in de vorm van een gift. Is dat beeld ook iets wat jullie nog steeds zien?

Dat beeld mag je wel loslaten. Het gaat best hard de andere kant op. Je ziet het aan de volumes van de totale crowdfunding. Natuurlijk is het begonnen met donatiecrowdfunding: ik leg een paar centen in en verwacht er niets voor terug. Daarnaast heb je leningcrowdfunding, aandelencrowdfunding en Kickstarter, een Amerikaans platform voor creatieve projecten dat in Nederland geen significante grootte heeft. Leningcrowdfunding is inmiddels het grootste alternatief voor een bancaire lening en het groeit nog steeds. Ondernemers kiezen een lineaire lening, spaarders stoppen een stukje van hun middelen in die lening en krijgen daarvoor rente terug. Dus dat beeld, zoals jij het schetst, gaat al lang niet meer op. Wij zien juist een grote toename van bedrijven die al meerdere jaren bestaan, een goed track record hebben en crowdfunding als een volwaardig alternatief zien voor financiering van de bank.

Jullie werken als poortwachter tussen de 125.000 potentiële investeerders en aspirant-ondernemers. De selectie voor die laatste groep is zwaar, maar jullie krijgen veel aanvragen. Wat zijn de voordelen van crowdfunding ten opzichte van conventionele fundraisingmethodes?

Je zou het horizontaal moeten vergelijken met een bancaire lening. De principes zijn identiek. Ook bij crowdfunding wordt er gekeken naar terugbetaling in de toekomst, een stukje kredietrisicomanagement. Alleen krijgt de ondernemer bij crowdfunding meer vertrouwen. Er wordt dus naar de toekomst toe gefinancierd, terwijl je bancair gezien een aantal dingen bewezen moet hebben voordat je geld krijgt. Starters worden vaak niet geholpen. En het tweede verschil is misschien nog belangrijker: je kunt veel exposure en marketingwaarde genereren via crowdfunding, omdat je jouw bedrijf voorstelt aan de crowd. Investeerders kunnen daarin ook een bijdrage leveren, door bijvoorbeeld klant te worden. Bij Knab worden de ondernemers aangekondigd op de site en de projecten worden verspreid via sociale media.

Een bericht op de site kan toch weinig verschil maken. Hoe werkt die marketing dan?

Klanten zien bijvoorbeeld: ‘Oh, dat is leuk en het zit in de buurt, ik ga eens kijken’. We zorgen er ook voor dat er een persbericht uitgaat naar de directe omgeving van een ondernemer. Denk aan regionale media en relevante vakbladen. En we kijken samen met de klant naar andere mogelijkheden. Wij krijgen soms financieringsaanvragen van ondernemers die eigenlijk het geld niet nodig hebben. Die zien hoeveel we extra doen met betrekking tot die marketingwaarde. Ze kiezen er dan bewust voor dat een deel van die marketingactiviteiten door ons wordt gedaan, middels de crowdfundingcampagne.

Kun je voorbeelden noemen?

Ik kan geen namen noemen van bedrijven die het sic daarvoor doen. Dat is niet gepast. Maar bijvoorbeeld Center4Energy, een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het energieneutraal maken van woningen, merkte een latente behoefte van mensen na de campagne. Dat resulteerde in meer opdrachten. Ze zien dus direct resultaat. Ze zijn sneller gaan groeien dan de verwachtingen die ze zelf hadden opgesteld, omdat het bedrijf meer exposure kreeg. Dat is echt een toevoeging ten opzichte van een bancaire lening: daar blijft alles binnen de bank. Je hebt wel een lening, maar dat is het ook.

Crowdfunding maakt zichtbaar wat je doet. Dat helpt, zeker met gerichte ondersteuning en expertise.