Het belang van een online marketing plan

Column Zuleikha Meijen | Zulutions
Vooral binnen het midden- en kleinbedrijf wordt gedacht dat marketing bestaat uit adverteren en sales en dat investeren in online marketing, dus ook een plan, weggegooid geld is. Niets is minder waar. Het maken van een online marketing plan is namelijk een leerzaam, waardevol proces. Het kost weliswaar tijd en commitment en vereist uren onderzoek maar het komt jouw bedrijf ten goede.

Voordelen van een online marketing plan

Ik ben uiteraard bevoordeeld. Het zou raar zijn als ik van mening was dat een online marketing plan nutteloos is of dat jij zonder kan. Maar waarom zou je wél voor alle andere bedrijfstakken planmatig en met een visie werken en je online marketing op gevoel doen? Bovendien zitten er veel voordelen aan een online marketing plan, niet alleen voor je klanten maar ook voor jezelf.
4 voordelen:
  1. Je krijgt inzicht in wat jou uniek maakt en wat jou onderscheidt van de concurrent.  
  2. Je bent met dit inzicht in staat doelen te stellen en hiernaartoe te werken.
  3. Je neemt weloverwogen beslissingen (je hebt er immers onderzoek naar gedaan) die aansluiten bij je business plan en hierin gestelde doelen en missie.
  4. Potentiële klanten zullen eerder voor jou kiezen als jij jouw onderscheidend vermogen strategisch inzet. De kans is dus groot dat jij als winnaar uit de bus komt.

Maar ik heb toch een business plan

Er zijn ondernemingen die zonder werken maar verreweg de meeste hebben (gelukkig) wel een business plan. Tijden veranderen en online marketing is onmisbaar. Dit betekent dat online marketing ook in jouw business plan moet worden opgenomen. Ikzelf heb het opgenomen als onderdeel van mijn marketingmix.
 
Aan de hand van mijn business plan weet ik hoe ik klanten moet benaderen, via welke social media kanalen ik dit ga doen, hoe ik zulutions online moet positioneren, wat mijn tone of voice moet zijn, hoe vaak ik blog en voor wie en nog veel meer. En dat doe ik strategisch en weloverwogen, dus voelt het ook goed. In een (midden) grote onderneming schept een gedegen plan ook duidelijkheid qua beleid. Waarom doen wij wat wij doen staat hierbij centraal. Als de gestelde doelen worden behaald, moet je die successen ook kunnen delen met elkaar. Marketing is volgens velen giswerk of iets wat een ieder kan. Zorg voor meer inzage en de draagkracht onder het personeel zal verbeteren. Ook dat komt je onderneming ten goede. Het aantonen van ROI is daarin van groot belang.

 

Wat volgt

In mijn volgende column ga ik in op wat er allemaal hoort te staan in een online marketing plan. Heb je ondertussen vragen, neem dan contact op met zulutions.
Wil je meer weten over het schrijven van een online marketing plan? Mis dan mijn volgende column niet.

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten