Jouw online marketing plan en de implementatie in de praktijk

Column Zuleikha Meijen | Zulutions

19 maart 2018

Het online marketing plan ligt klaar (zie mijn vorige columns). Het moment om ermee aan de slag te gaan en nieuwe klanten te werven is bijna gekomen. In januari en februari 2018 ga je het online marketing plan implementeren. Nieuw jaar, nieuwe kansen! Is daarmee zakelijk succes gegarandeerd? Je raad het al, nee dus. Het schrijven was een proces maar daar houdt het niet op.

Wat kan er nou misgaan?!

Het lijkt simpel om aan de slag te gaan met je online marketing plan omdat alles nu in kaart is gebracht. Ik wil je niet onnodig bang maken, maar tijdens de uitvoering kan er van alles misgaan. Een voorbeeld waaruit blijkt dat je iets over het hoofd kan heben gezien. Veel bedrijven maken onderdeel uit van een nog groter geheel maar iedere tak heeft een eigen plan. Er is tot het laatste moment onderling weinig tot geen contact over de plannen. Tijdens het schrijven van verschillende plannen is het daarom altijd handig om eens in de zoveel tijd samen te zitten. Misschien leer je nog wat van elkaar en voorkom je bovendien onnodige verrassingen en onderlinge strijd.

Voorkomen van valkuilen

Dit is slechts één voorbeeld, maar wel belangrijk. In plaats van de focus te leggen op allerlei rampscenario’s geef ik je liever tips zodat niet al het werk uiteindelijk voor niets blijkt te zijn geweest.

Tip 1. Kies de juiste scope: bepaal eerst voor wie en waarvoor het online marketingplan bestemd is. Soms moet je meerdere plannen schrijven. Probeer niet alles in één plan te proppen want dat veroorzaakt onduidelijkheid.

Tip 2. Zorg voor voldoende draagvlak: je hebt mensen nodig die het plan ondersteunen, anders wordt het niet of incorrect uitgevoerd. Houd daarom je team op de hoogte en zorg voor een goede interne communicatie. Betrokkenheid is key. Vergeet niet je externe contacten op de hoogte te stellen van nieuwe plannen. Ook zij doen ertoe.

Tip 3. Maak keuzes: neem niet de houding van ‘spreid je kansen’ aan maar leg de focus op wat echt van belang is. Soms worden oude plannen herschreven. Val dan niet terug op het vorige plan maar kijk vooruit. Het oude plan heeft je immers niet gebracht wat nodig was. 

Tip 4. Begeleid je team: stel iemand aan om het team te begeleiden. Ook hier is betrokkenheid belangrijk. Kies daarom iemand die heeft meegewerkt aan het plan. Die kan het best aan een ander uitleggen wat de bedoeling is.

Tip 5. Maak er een ongoing process van: een online marketing plan is eigenlijk nooit helemaal af. Je kunt bijvoorbeeld het socialmediabeleid niet voor 5 jaar vastleggen omdat er constant van alles wijzigt. Houd het plan ‘fresh and clean’.

Aan de slag

Nu kun je in het begin van een nieuw jaar aan de slag met jouw online marketing plan. 

Meer weten over online marketing bureau Zulutions? Neem dan een kijkje op mijn website (zulutions.nl).

Op een ondernemend 2018! 

Auteur

Zuleikha Meijen