Jouw cashflow bijhouden in zes stappen

Met advies van deskundige Raymon van Valkenburg

07 april 2020

Een klein of middelgroot bedrijf leiden is een prachtige, uitdagende, maar ook riskante aangelegenheid. En het is vandaag de dag belangrijker dan ooit de continuïteit en groei van jouw bedrijf te beschermen met goed cashflowbeheer.

Word lid van MKB Servicedesk

Deskundige Raymon van Valkenburg, Customer Experience Manager bij Euler Hermes Nederland, biedt hulp om je cashflow bij te houden en je bedrijf veilig te stellen. De volgende zes stappen variëren van de invoering van best practices tot het opmerken van belangrijke waarschuwingssignalen.

1. Houd een goede boekhouding bij

De boekhouding bijhouden is niet altijd het leukste onderdeel van ondernemen, maar vormt wel het fundament van een gezond bedrijf. Neem de tijd om alle inkomsten en uitgaven vast te leggen en zorg dat je de informatie up-to-date houdt. Zo krijg je een duidelijk beeld van de financiële situatie van je bedrijf, waardoor je in een vroeg stadium waarschuwingssignalen kunt oppikken.

2. Wees alert op vroegtijdige waarschuwingssignalen

Heb je net een enorme order aangenomen van een nieuwe klant, maar geen krediet controles uitgevoerd? Dan moeten de alarmbellen afgaan. Andere waarschuwingssignalen waar je op moet letten, zijn klanten die vragen of de betalingsvoorwaarden kunnen worden aangepast of die de hele tijd met nieuwe excuses komen waarom ze je niet kunnen betalen.

3. Stel een cashflowoverzicht en -prognose op

Laat je informatie voor je werken. Door informatie op te nemen in een cashflowoverzicht en daarnaast een prognose van je toekomstige cashflow op te stellen, krijg je een veel beter inzicht in mogelijke kansen en risico’s.

4. Maandelijkse evaluatie

Prognoses en overzichten zijn alleen nuttig als je er iets mee doet, dus neem elke maand even de tijd om de reële cijfers te vergelijken met je prognoses. Zijn er verschillen? Probeer dan te achterhalen hoe dat komt en neem stappen om je financiële prognose te verbeteren.

5. Factureer snel en grijp snel in bij achterstallige betalingen

Achterstallige betalingen hebben betrekking op uitstaande facturen. Zorg altijd dat je zo snel mogelijk factureert. Noteer de factuurgegevens en neem kort voor de vervaldatum contact op met de klant, in plaats van dat je wacht tot de factuur al achterstallig is. Dit is vooral belangrijk als het om grote bedragen gaat.

Als een klant de vervaldatum toch overschrijdt, zorg dan dat je in gesprek blijft met de klant en maak goed duidelijk dat je wanbetaling niet accepteert. 

Houd informatie over je facturen bij in een handig overzicht, zodat je een duidelijk beeld hebt van wie er op tijd en wie er te laat betaalt. Je kunt ook rente in rekening brengen op te late betalingen.

Gemiddeld ontvangt een kleine onderneming betalingen 7,3 dagen na de vervaldatum van de factuur (bron: Xero).

6. Maak gebruik van software

Er zijn allerlei digitale boekhoudproducten op de markt die je kunnen helpen bij het beheer van je cashflow. Hierin kun je onder meer je facturen ordenen en betalingen vastleggen. Zo krijg je een helder beeld van de in- en uitgaande geldstromen van je onderneming

Raymon van Valkenburg is Customer Experience Manager bij Euler Hermes Nederland en is verantwoordelijk voor klantervaring, service en tevredenheid. Samen met zijn team van de klantenservice helpt hij de klanten van Euler Hermes, waaronder veel MKB ondernemers, dagelijks bij hun uitdagingen met debiteuren en openstaande vorderingen. Euler Hermes biedt kredietverzekeringen wereldwijd, met als doel bedrijven te helpen veilig en verantwoord te ondernemen. Ga voor meer informatie naar: www.eulerhermes.nl