Wat is zoekmachine optimalisatie?

Hoe zorg ik dat mijn website beter wordt gevonden?
Heb je al een website, maar heb je het idee dat er meer uit te halen valt? Het is verleidelijk om een nieuwe website te laten maken. Bespaar geld en steek je energie in het verbeteren van je website. Dat levert vaak veel meer op en doe je door zoekmachine optimalisatie
Vind de zoekwoorden voor jouw branche!
Klik hier
Ga naar de SEO-barometer
Lees verder
Niemand leest de Gouden Gids meer, mensen gebruiken zoekmachines om hun leveranciers te vinden. Je hebt dus een probleem als je niet goed scoort in zoekmachines. Je kunt natuurlijk adverteren bij Google of Bing, maar zorgen dat je site in de 'gewone' zoekresultaten komt, is ook belangrijk. Om de optimale mix te krijgen, moet je zowel je site optimaliseren (SEO) voor zoekmachines als Google Adwords of Bing Ads inzetten om op veel meer relevante zoektermen gevonden te worden (SEA).
 

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)

Search Engine Optimalization oftewel zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat jouw website een hoge positie krijgt in de zoekresultaten. Bij Google gaat het dan dus over de resultaten in het midden van de pagina. Bij zoekmachine optimalisatie gaat erom hoe je website is opgebouwd en is ingericht, zodat de ‘zoekrobot’ van de zoekmachine je een hoge positie geeft. Dit heet ook wel crawlen. Maar waar moet je op letten en hoe doe je dat nu precies? Een stappenplan:
 

Stap 1: Kijk hoe goed je website vindbaar is in zoekmachines

Toets in Google een paar relevante termen in en kijk op welke positie jouw website staat. Wil je dit verbeteren? Dan kun je een SEO-bureau inhuren of je gaat zelf aan de slag met de webmasterhulpprogramma’s van Google. Hierin vind je veel bruikbare tips die je direct kan inzetten ten behoeve van zoekmachine optimalisatie

 

Stap 2: Zoekmachines, Google en andere sites

Voor zoekmachine optimalisatie zijn drie zaken van belang:
1. Is je website technisch in orde, is je website goed leesbaar voor zoekmachines.
2. Hoe vertel je de zoekmachine waar jouw website over gaat, welke elementen binnen je website gebruik je om bepaalde termen te benadrukken. 
3. Hoe populair is jouw website? Linken andere relevante site naar jouw website toe?
  • Check deze onderdelen gratis op http://seo.mkbservicedesk.nl/. Deze site geeft je een score voor elk onderdeel en laat je zien welke gebieden aandacht verdienen als je aan de slag wilt met zoekmachine optimalisatie
 

Stap 3: Kies de juiste zoektermen

Kies minimaal drie zoektermen (keywords oftewel zoekwoorden) uit waarop je gevonden wilt worden. Ben je bijvoorbeeld loodgieter in Middelburg, dan kan het verleidelijk zijn om te kiezen voor het woord 'loodgieter', maar dat is een stuk moeilijker (want algemener) dan de woordcombinatie 'loodgieter Middelburg'. Voeg ook de naam en website van een belangrijke concurrent toe.
 
Tips:
1. Vind de zoekwoorden voor jouw branche in de SEO barometer van Cuutio. Staat je branche er nog niet bij, start dan een gratis proef met Cuutio.
2. Laat de techniek voor je werken
Google heeft erg handige tools waarmee je kunt kijken welke zoekwoorden populair zijn op dit moment (Google Trends, AdWords Keyword Planner). Met zulke inzichten over je mogelijke bezoekers kun je nog beter gebruik maken van de Webmasterhulppprogramma’s om je website te verbeteren.
 

Zoekmachine optimsalisatie stap 4: Optimaliseer!

Uit de score van http://seo.mkbservicedesk.nl/ blijkt waar je zwakke punten liggen. Ga daar mee aan de slag. Onthoud: SEO is geen rocket science! Is het toch te veel moeite om zelf te optimaliseren, besteed het dan uit
 
Checklist bij zoekmachine optimalisatie:
  • Laat je zoekwoorden terugkomen in je titels, metatags en in de inhoud van je pagina’s.
  • Maak een sterke en unieke inhoud. De zoekwoorden moeten vooral in de eerste 200 woorden voorkomen. Let op, doe dit niet op iedere regel, want dan zullen de zoekmachines je als spam rapporteren.
  • Geef je verschillende pagina’s goede titels en beschrijving. De titel zie je terug in de zoekresultaten. De beschrijving moet meteen duidelijk maken waar die pagina over gaat.
  • Gebruik metatags. Een metatag is een code in de programmering die informatie geeft over een pagina. Metatags staan in de broncode van je website, dus zijn in principe niet te zien voor gebruikers. Maar zoekmachines gebruiken deze metatags wél om je website te indexeren.
  • Check of er geen foute links op je site staan. Zorg ervoor dat zowel interne als externe links naar de juiste pagina’s leiden.
  • Zorg ervoor dat de webpagina’s goed te ‘lezen’ zijn voor zoekrobots. Als het lang duurt voordat je pagina laadt of als de code onjuist is, dan heeft de zoekrobot moeite om te ‘crawlen’ en zie je dit terug in de zoekresultaten (voor een check hiervan ga je naar http://www.google.nl/webmasters).
 

Stap 5: Controleer of je alle relevante informatie wel op je site hebt gezet

Staat je telefoonnummer groot op de homepage? Kunnen bezoekers je emailen of kunnen ze een contactformulier invullen? 
 

Stap 6: Word populair

Nu je een goede website hebt, is het belangrijk om de wereld daarvan op de hoogte te stellen. Dit heeft twee voordelen:
1.     Google laat zwaar meewegen hoeveel inkomende links je hebt (en van welke site ze komen).
2.     Bovendien krijg je door links een natuurlijke stroom van bezoekers op je website.
 
Tip: Hoe krijg je goede links?
  • Vraag klanten en leveranciers om naar jouw website te linken.
  • Schrijf een artikel voor een blog of de website van een vaktijdschrift uit jouw branche.
  • Op veel sites kun je reageren. Schrijf goed onderbouwde reacties en noem in de afzender je website.
  • Kijk of er relevante directories (overzichtpagina's) voor jouw branche zijn en vraag daar een link aan.
  • Betaal niet voor links om je positie in Google te verhogen, dat is tegen de regels van Google en kan een lagere positie in de resultaten opleveren.
 
Tip: hoe ook aandacht voor je website?
Een simpele manier om aandacht te vestigen op jouw website: Zet op alle communicatiemiddelen het internetadres: je online handtekening in je mail, visitekaartjes, offertes, briefpapier en promotiemateriaal.
 

High quality websites

Voor zoekmachine optimalisatie wordt nog belangrijker om relevante en originele content op je website te plaatsen. Google heeft namelijk een wijziging in haar algoritme aangekondigd. Het doel is om meer 'high quality websites' bovenaan de zoekresultaten te krijgen.            
 
In ons gratis e-book vind je nog veel meer informatie, interviews en tips over online ondernemen! Download hem gratis via deze link. 
 
Met medewerking van Gijs Barends, Lipperhey

Keesjan Deelstra - Handboek Zoekmachinemarketing

Zoekmachinemarketing van A - Z
Zoekmachinemarketing heeft voor velen nog een hoog 'abracadabra'-gehalte. Voor jou ook? Dan kan het Handboek Zoekmachinemarketing van Keesjan Deelstra...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten