Hun netwerk, jóuw toekomst

MKB Servicedesk in Com'Info

14 januari 2010

Stage lopen. Voor de een een verplicht onderdeel van de Master, een mogelijkheid om ervaring op te doen voor de ander. Of je er nu om zit te springen of niet, verstandig is het wel. “Investeer in jezelf!”

Een CV gevuld met je studieresultaten en het telefoonnummer van de plaatselijke supermarkt waar je jarenlang hebt gewerkt is niet genoeg meer. “Om voor werkgevers interessant te zijn moet je meer gedaan hebben”, aldus Willem Overbosch, oprichter van MKB Servicedesk. Dit bedrijf brengt MKB-ondernemers en studenten op zoek naar tijdelijk of parttime werk bij elkaar.

Inhoudelijke opdrachten

MKB Servicedesk biedt stages aan die aansluiten op je studie. Voor bijbaantjes bij callcenters en supermarkten kun je een sollicitatieformulier invullen bij de klantenservice of een van de talloze uitzendbureaus in de binnenstad. De Servicedesk gaat echter een stap verder. Overbosch legt uit: “Wij bieden bijbanen en stages die vakinhoudelijk aansluiten op de studie van de student. Als je bijvoorbeeld communicatie studeert kun je bij ons terecht om bij een bedrijf het opzetten van een website of een communicatieplan in de praktijk uit te voeren.” De werkplekken worden aangeboden volgens projectbasis. Dat houdt in dat een bedrijf tijdelijk iemand nodig heeft om een opdracht uit te voeren, waarbij als de klus geklaard is beide partijen weer uit elkaar gaan. “Zo hebben we projecten voor bijna alle typen studenten, van technici tot deskundigen op het gebied van communicatie en televisie.”

Opdrachten door heel Nederland

De MKB Servicedesk, een initiatief van Pivot Logistics, het bedrijf van Willem Overbosch werkt nauw samen met MKB Nederland “Ik wilde graag in zee met het MKB”, verklaart de oprichter. “Ze hebben een gigantisch netwerk. MKB-bedrijven hebben maximaal 250 man personeel en daarvan zijn er meer dan 600.000 in Nederland.” Momenteel richt de Servicedesk zich op bedrijven in Midden Nederland, Brabant en Gelderland . Bedrijven uit Noord Nederland kunnen waarschijnlijk na de zomer bij ons terecht om hun projecten aan te bieden. Overbosch: “We trekken namelijk al wel studenten uit het hele land. Om dit te realiseren maken wij gebruik van Stagemotor en Zoekbijbaan. Of ik zelf ook gebruik maak van stagiaires? Jazeker, het bedrijf bestaat momenteel uit drie vaste medewerkers en vijf student parttimers.”

Bouw al tijdens je studie aan je CV

Volgens Overbosch is zijn bedrijf er voor studenten die wat met hun studie willen doen. “Met alle respect, maar als er op je CV dat je vijf jaar bij een supermarkt hebt gewerkt word ik daar als ondernemer niet warm van. Je moet ervoor zorgen dat je CV uitpuilt van de interessante stages die je hebt gedaan zodat geen werkgever meer om je heen kan”, vindt Overbosch. Volgens de oprichter van de Servicedesk lukt dat het beste door in het Midden- en Kleinbedrijf aan de slag te gaan. Bij een klein bedrijf heb je immers meer verantwoordelijkheid dan bij een multinational waar je slechts een van de velen bent, je doet ervaring op die je later goed van pas kan komen en je vergroot je netwerk. “CV building noem ik dat. Ervaring is belangrijk als je gaat solliciteren. Dus als je jezelf hebt weten te ontplooien ben je klaar voor de ‘grote boze mensenwereld’ waar je later in terecht komt.”

Waar moet ik mij melden?

Het werken via MKB Servicedesk gaat als volgt. Je meldt je aan bij de MKB Servicedesk via www.mkbservicedesk.nl of info@mkbservicedesk.nl, waarna zij je uitnodigen voor een intakegesprek. Vervolgens bekijken zij voor welke projecten die ze krijgen aangeboden je geschikt bent. Daarna ga je zelf bij het desbetreffende bedrijf onderhandelen over het te volgen traject. Overbosch: “We zijn een werving en selectiebureau, dus we filteren eerst zelf de kandidaten. De ondernemers zijn er dan van verzekerd dat ze gemotiveerde en capabele studenten krijgen.” Maar ook voor de studenten zelf biedt het de nodige voordelen. “Wij vragen de ondernemer alleen een intake en bemiddelingsvergoeding. De student wordt soms per uur betaald of in de vorm van een stagevergoeding. Dus je bent met je studie bezig, bouwt een netwerk op en verdient er lekker mee, wie wil dat nou niet?”

Het artikel kun je hiernaast downloaden (.pdf). Het artikel is verschenen in Com'Info, het verenigingsblad van SV Contact jaargang 5, nummer 4.