The Google Story

BOEKRECENSIE WEEK 25

19 januari 2010

Inside the Hottest Business, Media and Technology Success of Our TimeAuteur: David A. Vise

De Google Story verscheen in 2005 in haar eerste editie. In Nederland verscheen het boek onder de titel "Google - Het verhaal achter het mediasucces". Het boek blijf ook na een paar jaar nog steeds de moeite van het lezen waard. Google is zo dominant als zoekmachine op internet (> 85% van de zoekopdrachten via Google) dat het interessant is te weten wat daarachter zit.

Het boek vertelt hoe de oprichters Larry Page en Sergey Brin in een tijdsbestek van 10 jaar, in eerste instantie vanuit hun studentenkamers, een wereldwijd en beursgenoteerd bedrijf opbouwden.  Dit alleen al geeft mij als ondernemer hoop!

Hun doel is te beschikken over de beste zoektechnologie. Hoe ze daarmee geld moesten verdienen wisten ze in het begin (eind jaren ´90') nog niet. Eind '99 halen ze een grote inversteerder aan boord om hun doel te realiseren, want het blijkt dat ze moeten beschikken over veel geld. Dat is de start van een groei die onstuitbaar lijkt, zowel in marktbereik, omzet als personeel.

In tegenstelling tot de "portals"op internet, waarbij het idee is dat je lang blijft hangen op de site, kiest Google voor een unieke strategie waarbij de website helemaal kaal is op de "zoekbox" na. Geen banners, geen plaatjes, alleen maar advertenties met korte tekstjes (Lees hier meer over "adwords"). Doel is eigenlijk je zo snel mogelijk weer van de site weg te sturen, na het vinden van het juiste resultaat. Deze strategie is de kracht van Google en tot op heden succesvol.

Microsoft is duidelijk de concurrent waar Page en Brin zich op richten. Ze doen er alles aan om Microsoft te verslaan en in 2005 is de beuswaarde van Google al ongeveer een kwart van die van Microsoft. Ook de ontwikkeling van innovatieve producten vanuit Het "Google Lab" zoals Google Maps zijn mooie voorbeelden van de innovatiekracht van Google. Je blijft je afvragen hoe ze het voorelkaar krijgen en deze explosieve groei weten te managen.

Tips uit het boek:

- Geloof in je droom, leef je droom en dan is er geld

- schroom niet om te investeren in mensen (personeel)

- Gebruik Google als rekenmachine (2*2,235+4)

- Start een gratis virtueel kantoor via Google apps

Kortom het boek inspireert en neemt je als lezer mee in de snelle wereld van Google.

Gelezen door Willem Overbosch