Online merkbeleving. Weet jij hoe het zit?

Hoe ontstaat merk imago op internet?

15 december 2009

Over offline merkbeleving zijn boeken volgeschreven, zijn complexe modellen en stappenplannen voorhanden. Maar hoe verhoudt zich dit tot de online wereld? Dat het geen copy-paste verhaal is, lijkt mij logisch. Maar hoe zit het dan wel in elkaar?

En dan bedoel ik niet zo zeer de meer traditionele bedrijven die een online merk/imago strategie hebben, die onderdeel en gebaseerd is op de offline strategie maar doel ik op de bedrijven die puur online werken en minder duidelijk in de fysieke wereld aanwezig zijn.

Allereerst moet ik mijzelf de vraag stellen of online merkbeleving belangrijk is? Is het van belang om waarden als “betrouwbaarheid, degelijkheid, of vooruitstrevend” te verbinden met een website of andere online dienst? Of telt alleen de functionele gebruikersbehoefte?

Want als we kijken naar de groten onder ons (Funda, Marktplaats, Google), wat vertellen zij ons over merkbeleving? Deze sites zijn puur functioneel, met weinig fratsen en ze doen precies datgene wat ze moeten doen en weinig meer. Hierbij is functionaliteit de leidraad van het ontwerp van de website en is het bouwen van een merkidentiteit vooral gekoppeld aan de naam en minder aan de uitstraling.

Anderzijds, zij waren pioniers. Toen zij voet aan de grond kregen waren zij monopolisten zonder al te veel concurrentie. Vandaag de dag is internet een jungle van websites, waarbij het lastiger is om boven de boomtoppen uit te komen.

Ik kom er niet uit. Kan me wel zo voorstellen dat de output van een website bepalend is. Lever je als bedrijf een dienst, een tool, een ervaring (blog) kennis of toch gewoon weer een fysiek product, het zal consequenties hebben voor hoe je over wil komen op de bezoeker.

Kortom, ik cirkel rond in mijn gedachten. Hoe zie jij de merkbeleving op internet? Is merkbeleving een onderwerp (geweest) bij het opbouwen van jouw bedrijf?

Liesette Hensen, MKB Servicedesk