Spamverbod gaat 1 oktober in

Uitbreiding telecommunicatiewet heeft gevolgen voor ondernemers

29 september 2009

Vanaf 1 oktober gelden er strenge regels bij het versturen van nieuwsbrieven en bij telemarketing. Wat betekent dit precies?

In de nieuwe Telecommunicatiewet zijn de regels over het ongewenst versturen van email en telemarketing flink aangescherpt.

TelemarketingVanaf 1 oktober moet je - als je gebruik maakt van telemarketing - het Bel-me-niet register gebruiken. Dat betekent dat je een aantal veranderingen moet doorvoeren in je telefonische (verkoop)processen.

Gelden de nieuwe regels voor telemarketing ook voor mij?Verkoop je telefonisch producten en/of diensten aan consumenten? Bel je als callcenter voor bedrijven en/of organisaties die producten of diensten verkopen? Of bel je je eigen klanten namens een ander bedrijf om zijn producten en/of diensten te verkopen? Dan geldt voor jou de nieuwe regelgeving. Lees er meer over in het artikel: Wat betekent de nieuwe Telecommunicatiewet voor mij als ondernemer?

SpamverbodOnder spam wordt verstaan: ongevraagde elektronische berichten met commercieel, charitief of ideëel doel. Spamberichten verstuur je altijd via een elektronisch kanaal. Denk aan e-mail, mobiele telefoon, fax, telefoon, 'social networking'-websites als hyves en twitter of een ander elektronisch kanaal. Kenmerk van een spambericht: de ontvanger heeft geen toestemming gegeven om het bericht te ontvangen.

Gelden de nieuwe regels van het spamverbod ook voor mij?Als je elektronische berichten verstuurt, zoals hierboven beschreven, gelden de nieuwe regels ook voor jou. Als je de aanmelding voor de nieuwsbrief van de ontvanger niet bewaard hebt, zorg dan dat je vóór 1 oktober het gehele klantenbestand een mail stuurt (of een digitale nieuwsbrief) met de vraag of zij toestemming geven voor het ontvangen van die nieuwsbrief. Mensen die hier geen toestemming voor geven (of niet reageren) moet je vervolgens uit de lijst verwijderen. Bovendien moet je vanaf nu in ieder verzonden bericht de mogelijkheid bieden tot afmelden. Lees er meer over in het artikel: Wat houdt het spamverbod in?

SanctiesDe OPTA houdt toezicht op de naleving van deze regels. Als OPTA klachten binnenkrijgt via ConsuWijzer of signalen die binnenkomen via de OPTA tiplijn, zorgt dat ervoor dat de organisatie een onderzoek begint. Ook gaat de OPTA steekproefsgewijs onderzoek doen en onaangekondigd bedrijfsonderzoeken afleggen. Hieraan moet je meewerken, ook aan het geven van inzicht in je gegevens. Blijkt dat je de regels heb overtreden? Dan kan OPTA een boete van maximaal €450.000 per overtreding opleggen.

Wil je meer weten over de nieuwe Telecommunicatiewet en het spamverbod?

Lees dan de artikelen:

Informatie in samenwerking met OPTA