Hoe krijg ik inzicht in het bezoekersgedrag van mijn website?

Webanalyse voor ondernemers
Door middel van webanalyse krijg je inzicht in het gedrag van de bezoekers op jouw website. Deze gegevens kun je gebruiken om de informatie en diensten op je site te verbeteren.

Webanalyse is het objectief vastleggen, meten, rapporteren en analyseren van kwantitatieve internet data. Dat betekent dat je gegevens verzamelt over het aantal bezoekers dat op jouw website komt en hoe zij zich gedragen. Doen ze wat er van ze wordt verwacht? Waar klikken ze weg? Wat moet je aanpassen om dat te voorkomen? Webanalyse is geen momentopname, maar een continue proces. Zo leer je steeds beter waarom bezoekers jouw website bezoeken en wat zij daar doen.

 

Doel en doelgroep website bepalen

Voordat je met succes een webanalyse kunt uitvoeren, moet je bepalen wat je doelgroep is en wat het doel van je website is. Vaak is het primaire doel van je site het ondersteunen van je verkoopproces, want uiteindelijk wil je natuurlijk geld verdienen met je activiteiten op internet. Maar daarbij maakt het wel uit of je je producten direct via je website wilt verkopen (zoals bij een webshop) of leads wilt binnenhalen. Bedenk daarom goed wat je met je website wilt bereiken.

 

Key Performance Indicator (KPI’s)

Om te beoordelen of je bezoekers de gewenste actie uitvoeren (iets kopen via de webwinkel, zich aanmelden voor de nieuwsbrief, hun gegevens achterlaten om teruggebeld te worden), heb je een maatstaf nodig. Dit heet een Key Performance Indicator. Dit kan een conversieratio zijn (het aantal bezoekers dat de gewenste actie doet ten opzichte van het totale aantal bezoekers) maar ook een bounce rate (het aantal bezoekers dat slechts 1 pagina bezoekt ten opzichte van het totale aantal bezoekers).

 

Welk programma gebruik ik voor webanalyse?

Er zijn veel programma’s op de markt die je helpen je bezoekers beter te leren kennen en je website te verbeteren. Zo kun je kiezen voor gratis tools zoals Google Analytics. Dit programma geeft je inzicht in de wensen en het gedrag van je (potentiele) klanten en de geografische spreiding van je klantenkring. Er zijn ook webanalysetools waar je voor moet betalen, zoals Snoobi of Onestat. Deze geven meer uitgebreide rapportages (bijvoorbeeld per klant/bezoeker of per pagina van je website) en bieden ook (gratis) service en advies aan. 

  

Lees alles over online kansen en online ondernemen in 'Eerste hulp bij online ondernemen'. 


Dossiers

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Hoe zorg ik dat mijn website beter wordt gevonden?
Heb je al een website, maar heb je het idee dat er meer uit te halen valt? Het is verleidelijk om een nieuwe website te laten maken. Bespaar geld en...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten