Google; de macht van het grootste MKB bedrijf van Nederland

Column | Hoe ver mag de macht van Google gaan?

06 december 2010

Google heeft ook in Nederland een machtige positie als mediabedrijf met de grootste reclameomzet van ruwweg 500 miljoen euro per jaar, maar behoort qua omvang nog tot het MKB.

Het MKB bedrijf GoogleEen middelgroot bedrijf ben je volgens de Europese definitie met minder dan 250 werknemers en een omzet van maximaal 50 miljoen euro per jaar. Google Nederland heeft aan de Zuid\as in Amsterdam minder dan 100 werknemers en maakt officieel geen omzet bekend, maar die beloopt naar schatting een half miljard euro. Dat bedrag komt vrijwel geheel uit de reclame van AdWords en Adsense waar heel veel MKB-bedrijven gebruik van maken. Veel ondernemingen hebben dankzij deze reclamevormen een hoog bereik weten te laten.

Google-vooorzitter Pim van der Feltz noemt in mijn boek 'De macht van Google' als voorbeeld 'de lavendelhandel in Limburg' die dankzij reclame bij Google een mondiale klandizie kreeg. De tekstreclame bij trefwoorden van Google is duur maar vaak ook zeer effectief. Je betaalt per klik en de prijs wordt bepaald in een veiling, dus de markt regeert. Google Analytics is een voortreffelijk programma om de effectiviteit van je website/winkel te analyseren en optimaliseren, iets wat bijvoorbeeld Ehio Media in Amsterdam doet.

Maar het boek noemt ook voorbeelden van kleine ondernemers die vermalen dreigen te worden door diezelfde macht van Google. Als je een 'ban' krijgt van Google omdat je wordt verdacht wordt van het overtreden van de regels, wat bijvoorbeeld een exploitant van botensites in Noordwijk overkwam, dan communiceert Google niet fatsoenlijk. De aandacht die Google Nederland je geeft is afhankelijk van de omvang van de omzet. 

Echt gratis?Google is een begrip en het werkwoord ‘googelen’ is volgens Van Dale ‘het zoeken van informatie op internet’, maar in het bijzonder bij Google. We gebruiken trouwens in Nederland nauwelijks nog andere zoekdiensten. Zo’n twee derde van de 200 miljard zoekopdrachten per maand wereldwijd loopt via Google. Google-websites bereiken driekwart van de 2 miljard internetters in de wereld, veel meer dan Microsoft (59 procent), Yahoo (48 procent) en Facebook (38 procent).

Google ontvangt 'te veel geld' met reclame en kon dus al zo'n tien jaar lang naar hartenlust investeren in nieuwe diensten, zoals YouTube, dat de ‘populairste tv-zender’ ter wereld werd. Gmail komt, actief of passief, vrijwel alle Nederlanders op internet frequent onder ogen, net als Google Earth en Maps. Comscore, de Amerikaanse leider in internetstatistieken, verschafte voor De macht van Google op verzoek cijfers van het aantal unieke bezoekers van Google-websites in Europa en in Nederland.

Dit staat Google voor ogen: de wereld beter maken, onder de veelbesproken leus ‘Don’t Be evil’ hiermee bestempelde Google zich als een soort van moeder Teresa van het bedrijfsleven, een witte raaf tussen kwaadwillende ondernemingen die uit zijn op ons geld. Google die voor ons alle informatie in de wereld ontsluit, straks de armen in Azië en Afrika van kennis voorziet en zelfs het CO2-probleem helpt oplossen met investeringen in nieuwe energie en het verkeer.

En Google hééft de wereld ook beter gemaakt. Snelle toegang tot informatie heeft levens gered, het leven voor velen beter gemaakt en biedt ons allen een fenomenale toegangspoort tot een groot deel van de informatie in de wereld die we zonder Google minder snel of wellicht geheel niet hadden kunnen bereiken. Tenminste, dat is het beeld. Google bespaart in elk geval veel tijd, maar of we de beste informatie krijgen, weten we niet.

Het debat over de macht van GoogleDe technologie is uitstekend en het gebruik vaak prettig. Maar gratis? Allerminst. Gebruikers betalen Google met hun data die Google direct inzet om reclame te optimaliseren. Waar ligt de grens van het gebruik van persoonlijke data? Hoe machtig kan en mag Google worden met reclame? Daar moet wel een debat over komen, want we lopen nu klakkeloos alles van Google achterna. Als we goed met Google omgaan hebben we des te langer plezier van dit prachtige bedrijf. Bij deze open ik het debat over de macht van Google

Auteur

Peter Olsthoorn