Weblog starten: wat heb ik eraan?

Hoe maak ik een weblog aan?
Bloggen; een veelgebruikte term voor een digitaal dagboek. Met eigen ervaringen, nieuwtjes en meningen. Werkt zo'n weblog wel en wanneer kun je als ondernemer gebruiken?
 
Wat is een weblog?
Een weblog of blog is een website die regelmatig vernieuwd wordt en waarop de informatie op datum wordt weergegeven. Wie een weblog bezoekt, treft dan ook op de voorpagina de meest recente bijdragen aan. De auteur biedt in feite een logboek van informatie die hij wil delen met zijn publiek, de bezoekers van zijn blog. Weblogs bieden hun lezers ook vaak de mogelijkheid om - al dan niet anoniem - reacties onder de berichten te plaatsen of een reactie achter te laten. Het is het persoonlijke of juist het gespecialiseerde karakter dat weblogs interessant maken voor bezoekers. Veel weblogs trekken na verloop van tijd een vast publiek, uiteenlopend van enkele tientallen tot duizenden bezoekers per dag - dat regelmatig komt kijken of er nieuws is verschenen. Bovendien lezen webloggers zelf vaak veel andere - wereldwijd verspreide - weblogs, waardoor nieuws zich via dit medium erg snel verspreidt.  
 
Welke soorten weblogs zijn er? Er zijn verschillende soorten weblogs:
  • Nieuws weblog > een online krant in weblog vorm. Hierdoor neemt de interactiviteit met betrekking tot het nieuws toe.
  • Opinie weblog > een weblog waarop vrijwel dagelijks meningen, commentaren en beschouwingen worden geschreven over de actualiteit en samenleving.
  • Fun weblog > een weblog vol met grappen en bizarre nieuwsfeiten
  • Life weblog > een soort online dagboek, erg persoonlijk
  • Marketing weblog > bevat het laatste nieuws over producten en diensten van een onderneming. De klant kan zo op de hoogte worden gehouden van ontwikkelingen
  • Vakinhoudelijke weblog > bevat informatie over de marktkennis van een onderneming.
  • CEO weblog > een weblog geschreven door een directeur met als doel de visie van het bedrijf en de leidinggevenden te communiceren.
  • Intern weblog > gebruikt voor interne communicatie binnen een bedrijf.
  • Thema weblog > de naam zegt het al, een weblog waar berichten verzameld zjin over een onderwerp of professie.
Wat heb ik als ondernemer aan een weblog?
Weblogs worden steeds vaker bedrijfsmatig ingezet. Dit is niet vreemd want weblogs zijn een uitzonderlijk effectief communicatiemiddel; ze zijn overzichtelijk, gemakkelijk te doorzoeken, en de meest recente informatie is direct onder handbereik. Een ander belangrijk voordeel van een weblog is de vindbaarheid, doorzoekbaarheid, en duidelijke rangschikking van artikelen.  
 
Een weblog kan nieuwsbrieven en andere interne communicatie in sommige gevallen vervangen. Door het gebruik van een weblog is er een constante stroom aan artikelen waardoor de ‘ontvanger’ altijd volledig op de hoogte is. Een weblog is altijd actueel en de nieuwste artikelen zijn direct beschikbaar.  
 
Verder kan een weblog aanvulling zijn met betrekking tot klantbezoeken en bijeenkomsten. Natuurlijk is het geen vervanging voor persoonlijk contact, echter, door de klant de mogelijkheid te geven meer informatie te vinden op een weblog en zich te abonneren op nieuwsartikelen over een product of dienst, wordt een aanvullende service geleverd.  
 
Interactiviteit is altijd aanwezig op een weblog. Er kan bijvoorbeeld de mogelijkheid worden geboden op artikelen te reageren, of door middel van een online formulier of e-mail adres direct persoonlijk contact op te nemen met de auteur van het artikel. Ook is het mogelijk voor een bezoeker om artikelen via e-mail door te sturen. Hiermee wordt ‘mond tot mond reclame’ gestimuleerd.  
 
Wat kost een weblog?
De meeste webloggers maken voor het bijhouden van hun log gebruik van gratis online diensten. Daarmee kunnen gebruikers die geen ervaring hebben met het maken van webpagina’s, óók op een gemakkelijke manier via een web-interface hun artikelen plaatsen. Er is ook software die gehost wordt. Die staat dan op een server bij een provider. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over de software en het beheer. Hier betaal je, afhankelijk van de provider, een bepaald bedrag per maand voor.  
 
Wat zijn de voordelen van een weblog?
Een weblog als communicatiemiddel voor je bedrijf heeft verschillende voordelen:
  • Weblogs bevatten over het algemeen actuele informatie, hierdoor krijgen ze voorrang bij de grote zoekmachines zoals Google. Zoekmachines werken met een zogenaamde robot die eens in een bepaalde tijd langskomt op een website.  Wanneer een robot een aantal keer langs een website is geweest zonder dat er nieuwe artikelen te vinden zijn gaat de prioriteit van de website naar beneden. Omdat een weblog vrijwel dagelijks wordt bijgehouden zijn er vaker nieuwe artikelen online als de robot langskomt.  Hierdoor stijgt de prioriteit van de website en komt de robot de website vaker bezoeken.
  • Ook stijgt de positie van een weblog in de zoekmachines. Hierdoor wordt je site vaker gevonden in zoekmachines als Google, dit kan je veel inkomsten en publiciteit opleveren.
  • Bij het inrichten van weblogsoftware worden er keuzes gemaakt in welke categorieën artikelen geplaatst kunnen worden. Dit is een manier om de artikelen op een weblog beter vindbaar te maken en overzichtelijker te rangschikken.

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten