De online snelweg naar geld besparen

Column | Online ondernemen

21 december 2012

Ten tijde van een crisis wordt er bespaard. Consumenten geven minder uit, en ondernemers lijden daar vaak onder. Gevolg: Ondernemers gaan besparen en zetten het mes in zaken die ze niet direct als noodzakelijk zien. Zoals marketing.

Advertenties in kranten en tijdschriften zijn aan de straatstenen niet meer te slijten en langs de kant van de weg blijven billboards steeds veker leeg. Niet zo raar, aangezien ondernemers het zich niet meer kunnen veroorloven om duizenden euro's per jaar te investeren in gedrukte reclame-uitingen. De ondernemer stelt zich zijn billboard voor langs een drukke snelweg. De auto's razen voorbij met honderden tegelijk. Hoe kan hij weten wie zijn billboard heeft gezien en wat het hem oplevert? Het enige dat hij zeker weet, is de hoogte van het bedrag dat hij kwijt is.

Gelukkig, er is een alternatief

Het alternatief is een manier van adverteren waarbij de ondernemer zeker weet dat hij zijn exacte doelgroep kan bereiken. Hij plaatst zijn billboard langs een snelweg met alleen maar automobilisten die zoeken naar zíjn product. Sterker nog, ze stappen bewust in de auto om langs het billboard te kunnen rijden en het beter te bekijken. De ondernemer betaalt pas als iemand uit z'n auto stapt en via zijn billboard op zijn website uitkomt. Hij kan meten hoeveel mensen zijn website hebben bekeken en hoeveel mensen op zijn site een product hebben gekocht. Hij ziet hoeveel hij heeft geïnvesteerd en hoeveel omzet het hem oplevert. 

Wegwijzers

Hoe je bij deze snelweg komt? Eerst ga je van AdWords naar Banners, linksaf bij Affiliate Marketing, rechtsaf bij YouTube en als eindhalte een Remarketing campagne. Stap je in?

Rens den Hollander, Adbirds

Auteur

Rens Den Hollander