Hoe verbeter ik mijn cashflow?

Tips om jouw kasstroom te verbeteren
Maar liefst twee op de vijf mkb’ers kunnen hun eigen rekeningen niet betalen door wanbetaling van hun klanten. Dit blijkt uit onderzoek van verkoopjevordering.nl. Kom zelf niet in de problemen en verbeter jouw cashflow aan de hand van deze tips.
De Nederlandse benaming van cashflow is kasstroom, oftewel de inkomende en uitgaande geldstroom in je onderneming die ontstaat doordat jij rekeningen betaalt en facturen int.
 
Snel factureren, snel geld
Stel het sturen van een factuur niet uit, maar doe dit zo snel mogelijk. Hoe sneller jij de factuur verstuurt, hoe sneller je geld zult zien. Zorg dat je een goede factuur verstuurt die overzichtelijk is en aan de eisen van de belastingdienst voldoet. Zo voorkom je dat onduidelijkheden of onjuistheden voor vertraagde betaling zorgen.
 
Tips zodat je factuur op tijd betaald worden
  • Factureer op het juiste moment. Over het algemeen is de betaling van facturen door bedrijven vertraagd in mei en de vakantiemaanden, doordat er dan vakantiegeld aan werknemers wordt uitbetaald. Ook aan het einde van het jaar komen achterstallige betalingen vaak voor. Veel bedrijven maken dan de jaarbalans op en besteden hierdoor minder aandacht aan het betalen van rekeningen.
  • De Belastingdienst eist dat je je factuur voor de 15e van de maand nadat je je diensten of producten hebt geleverd verstuurt. Jouw klant heeft de factuur nodig om de btw als voorbelasting te kunnen verrekenen.
  • Achterstallige betalingen van consumenten kun je het beste innen in mei en december, want in mei wordt het vakantiegeld uitbetaald en in december ontvangen werknemers de eindejaarsuitkering.
 
Betalingsherinnering
Wordt jouw factuur niet op tijd betaald? Onderneem dan gelijk actie en stuur een betalingsherinnering. Dit is een schriftelijke herinnering die je direct na de vervaldatum van de factuur verstuurt. Let op dat je bij het versturen van de herinnering niet vermeldt dat het om de eerste herinnering gaat, want dit vergroot de kans dat de klant wacht op een tweede herinnering voordat hij tot betaling overgaat.

Als de klant niet reageert op de herinneringen kun je een laatste herinnering en aanmaning versturen. Doe dit niet alleen per gewone post, maar ook per aangetekende post. Hiermee voorkom je dat de klant achteraf kan zeggen dat de herinnering nooit is aangekomen.
 
Kredietwaardigheid
Wil je van tevoren zeker weten dat jouw facturen betaald worden, controleer dan de kredietwaardigheid van je klanten: hou het betaalgedrag van de klanten goed in de gaten. Te laat betalen kan duiden op de eerste signalen van een slechte liquiditeitspositie.
 
Tips
  • Lees het artikel ‘Hoe zorg ik dat mijn facturen betaald worden?’ voor meer tips die ervoor zorgen dat jouw facturen op tijd worden betaald.
  • Met een goed georganiseerd cashflowbeheer optimaliseer je de geldstromen van en naar de onderneming.


Aan welke eisen moet een factuur voldoen?

Verstuur een duidelijke factuur en krijg snel betaald
Een factuur is een rekening voor geleverde diensten of goederen. De factuur moet duidelijk zijn voor jou, voor de klant en voor de fiscus. Wat moet...

Waarom is cashflow zo belangrijk?

Tips om het verlies door niet-betaalde facturen te beperken
Cashflow is de geldstroom die in en uit je onderneming vloeit doordat facturen worden geïnd en betaald. Belangrijk dus, voor iedere ondernemer. Toch...

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten