Cashflow, wat is het en hoe werkt het?

Zorg dat de geldstroom in je bedrijf op orde is

mannen-kantoor-administratie-papieren-financieel

Heb jij een gezonde cashflow? Dat is een belangrijke vraag voor iedere ondernemer. Wat is cashflow precies? En hoe kun je het goed managen? Verbeter je cashflow met deze uitleg en praktische tips.

Cashflow betekenis

Wat is cashflow precies? Cashflow is de geldstroom die in en uit je onderneming vloeit. Ook wel kasstroom genoemd. Het gaat om alle inkomsten en uitgaven van je bedrijf. Dus niet alleen om cash (fysiek geld), maar ook om digitaal geld. Bijvoorbeeld pinbetalingen en bankoverschrijvingen.

De cashflow is de belangrijkste graadmeter om te zien hoe je bedrijf er financieel voor staat. Sterker nog, je kunt als bedrijf winstgevend zijn en toch failliet gaan omdat je een negatieve kasstroom hebt en er dus geen geld beschikbaar is. 

Bovendien kijken veel kredietverleners naar de cashflow van je onderneming om te bepalen hoeveel je mag lenen. Ook bij de verkoop van een bedrijf wordt naar de cashflow gekeken om de waarde te bepalen. Een goede cashflow is dus cruciaal voor je onderneming.

Cashflow op orde

Ondernemers lopen jaarlijks veel geld mis door een onderbreking van hun cashflow. Meestal omdat facturen niet of te laat worden betaald. Naast oninbare facturen (dubieuze debiteuren) zorgt ook de lange betalingstermijn voor de nodige faillissementen. 

Ondertussen moet je zelf je rekeningen blijven betalen. En dan kan het mis gaan. Veel faillissementen worden dan ook veroorzaakt door onbetaalde of te laat betaalde facturen. In plaats van wachten tot het geld op je rekening wordt gestort, kun je ook zelf een aantal dingen doen om de cashflow van je bedrijf op orde te houden.

Cashflow management

Onder cashflow management vallen alle activiteiten die te maken hebben met het optimaliseren van de geldstromen van en naar je onderneming. Het is belangrijk om de kosten van geldstromen te minimaliseren, de rentekosten zo laag mogelijk te houden en de renteopbrengsten te maximaliseren.

Het beheren van je cashflow is een belangrijke taak. Vooruitkijken, financiële planningen maken, problemen op tijd herkennen en voorkomen, zorgen dat facturen betaald worden: het hoort allemaal bij cashflow management. Hoe pak je dit goed aan?

Cashflow prognose

Een van de belangrijkste onderdelen voor een goed cashflowbeheer is het opstellen van een cashflow prognose. Dit wordt ook wel een liquiditeitsbegroting of cashflow planning genoemd. Hiermee krijg je inzicht in de inkomsten en uitgaven van je onderneming voor een bepaalde periode, bijvoorbeeld een kwartaal of een jaar. Hoe gedetailleerder de planning is, hoe meer inzicht je hebt in de financiële situatie van je onderneming.

Een cashflow prognose maken kost tijd, want je moet eerst in kaart brengen wat je huidige inkomsten en uitgaven zijn. Het is handig als je een boekhoudpakket gebruikt dat gekoppeld is aan je zakelijke betaalrekening(en). Dan heb je sneller een overzicht van het geldverkeer. Vervolgens ga je kijken welke inkomsten en uitgaven je de komende periode verwacht. Dat is je prognose. 

Bij het maken van deze begroting maak je gebruik van drie verschillende soorten inkomsten en uitgaven:

  • Cash uit normale bedrijfsactiviteiten (inkopen en verkopen)

  • Cash uit investeringen (investeringen in huisvesting, apparatuur)

  • Cash uit financiering (geldstromen naar en van schuldeisers en aandelenkapitaal)

Tip: Hoe zet je alles slim op een rij? Maak zelf een goede liquiditeitsbegroting.

Cashflow verbeteren, 7 tips

Als je ziet dat je geldstroom niet lekker loopt, is het zaak snel in te grijpen. Wat kun je doen om de cashflow te verbeteren? Zeven aanraders:

1. Creëer een goed debiteurenbeheer

Met een goed debiteurenbeheer voorkom je dat er geld in je onderneming verloren gaat doordat klanten niet of te laat betalen. Je vergroot namelijk de kans dat facturen snel worden betaald. Dit doe je bijvoorbeeld door heldere betaalafspraken te maken en goede facturen te sturen met een duidelijke betaaltermijn. 

Verder kun je via herinneringen, telefoontjes en incasso’s zorgen dat je geld alsnog betaald wordt. Bied bijvoorbeeld een korting voor vroege betaling en leg een boete op voor te late betaling. Met een actief debiteurenbeheer kun je de cashflow op gang houden.

2. Maak gebruik van factoring

Je kunt je debiteurenbeheer ook (voor een deel) uitbesteden aan een incassobureau of een factoringmaatschappij. Vooral bij factoring heb je sneller de beschikking over je geld. Je ‘verkoopt’ namelijk je factuur, waardoor je een groot deel van je geld direct krijgt uitbetaald. 

Daarna int de factoringmaatschappij zelf het factuurbedrag bij je klant. Jij hebt er geen omkijken meer naar. Je cashflow wordt daardoor niet onderbroken, maar juist versneld. Natuurlijk betaal je hier wel een vergoeding voor, maar het kan een interessante vorm van financiering zijn.

3. Voorkom overbesteding

Te veel uitgeven kan even schadelijk zijn voor je bedrijfsgroei als te weinig verdienen. Het is dus belangrijk dat je de uitgaven nauwlettend in de gaten houdt, ervoor zorgt dat werknemers die uitgaven doen hun verantwoordelijkheid begrijpen en dat je een duidelijke boekhouding bijhoudt van je uitgaande geldbedragen.

4. Zorg voor een kasbuffer

Een kasbuffer is een reservepotje dat je bedrijf in geval van nood kan aanspreken, bijvoorbeeld als er een belangrijke machine kapotgaat of als een grote factuur niet op tijd betaald wordt. Deze buffer beschermt je bedrijf tegen de gevolgen van onverwachte uitgaven.

5. Maak realistische begrotingen

Het is goed om optimistisch over de toekomst te zijn, maar verkoopprognoses moeten wel realistisch zijn als je je uitgaven erop wilt baseren. Overleg regelmatig met je verkoopteam: als je namelijk je toekomstige inkomsten te hoog inschat, kan dit je bedrijf negatief onder druk zetten.

6. Werk met een financieel plan

Door de cashflow dagelijks te bekijken en historische gegevens te analyseren kun je precies bepalen hoeveel je elke maand verwacht uit te geven en te incasseren. Alleen zo kun je schatten hoe je toekomstige cashflow eruit gaat zien. Maak dus een goed financieel plan voor je bedrijf en monitor regelmatig of je op de goede koers zit.

7. Kies de juiste klanten

Een goede manier om het effect van te late betalingen tot een minimum te beperken, is om potentiële klanten eerst grondig door te lichten voordat je ermee in zee gaat. Doe dus een kredietcheck. Dan kom je erachter wat de betaalreputatie van je klant is. 

Heb je een grote klant in het buitenland? Neem dan contact op met lokale partners om meer inzicht te krijgen en bouw eerst relaties op met potentiële klanten. Ook is het van belang om verder te kijken dan de financiële beoordelingen en na te gaan of de strategie en cultuur van een klant aansluiten bij die van je eigen bedrijf. 

Daarnaast kun je verifiëren of ze een risicodekking hebben, zoals een kredietverzekering. Zo voorkom je dat je klant een wanbetaler wordt en jouw cashflow onderbreekt.

Wat vind je van dit artikel?

Raphael Klees

Auteur

Raphael Klees

Elke week probeer ik ondernemers in Nederland te inspireren en vooruit te helpen. Dat doe ik als redacteur en hoofdredacteur van verschillende zakelijke websites. Mijn doel is de informatie voor bedrijven zo helder en duidelijk mogelijk te maken. Daardoor kunnen ondernemers zich snel weer richten op hun bedrijfsvoering.