Online betalen: hoe krijg ik mijn geld?

Betaalmethodes, payment providers en regels
Je webshop staat, laat het geld maar binnenstromen. Maar hoe zorg je ervoor dat jij je geld krijgt? In dit hoofdstuk vertellen we je meer over verschillende betaalmethodes, payment providers en aan welke regels je je moet houden.

iDEAL

Deze betaalwijze mag rustig de Nederlandse standaard voor internetbetalingen worden genoemd. Het is voor ongeveer 54 procent van de online kopers het ideale betaalmiddel. Via iDEAL kun je geld snel overschrijven: van enkele seconden tot uiterlijk twee dagen (als het om verschillende banken gaat). Voor de consument is het gratis en het betalen gebeurt in de vertrouwde omgeving van het online bankieren. Hoeveel de aanschaf van iDEAL kost, verschilt per bedrijf. De aanvraagtijd is ongeveer twee weken.

 

Achteraf betalen

Veel mensen geven de voorkeur aan betaling via acceptgiro, omdat je dan achteraf kunt betalen. Dit blijkt uit een onderzoek van betaalbeheerder Currence. Betaalt jouw klant met een acceptgiro? Dan betaal je als webshop transactiekosten beginnend bij ongeveer 20 eurocent per transactie. Qua hipheid verliest de acceptgiro het van andere betaalmethodes. Daarom zijn er nieuwe systemen voor achteraf betalen, zoals Afterpay, Klarna en Buckaroo BetaalGarant. Omdat achteraf betalen klanten vertrouwen geeft, kan het je een omzetstijging opleveren. Twinkle Magazine schat die omzetstijging zelfs op 15 tot 30 procent. Betaalt de klant niet? Afterpay en Klarna werken met een incassobureau, Buckaroo met een garantieverstrekker. Zo weet je als ondernemer zeker dat je je geld krijgt.

 

Creditcard

Wereldwijd is de creditcard het meest gebruikte betaalmiddel. De kosten voor creditcardbetalingen zijn vrij hoog. Als ondernemer draag je maandelijkse kosten of een eenmalig startbedrag af aan een creditcardmaatschappij. Daarnaast betaal je ook per transactie tussen de 1 en 5 procent. Dan zijn er ook nog de zogenoemde chargebackkosten (geldt niet voor iedere aankoop). Bij chargeback gaat het om het terugdraaien van de verkoop en geld terugkrijgen/halen. Deze kosten variëren tussen de 10 en 20 euro per chargeback.

 

PayPal
Met PayPal, een initiatief van de veilingsite eBay, kan de klant geld van zijn creditcard naar die van jou overmaken. Je klant registreert zich éénmalig met een e-mailadres en een bankrekening- of een creditcardnummer, waardoor het een beetje op iDEAL lijkt. Voor deze methode betaal je 35 eurocent per transactie, plus een provisie tussen de 2,7 en 3,4 procent.

 

Google Checkout

Als je je aanmeldt voor Google Checkout, kunnen klanten je met een creditcard betalen via hun Google account. Handig is dat het Google Checkout icoontje naast je Adwords-advertentie en je notering in de zoekresultatenlijst komt te staan. Zo weten Google Checkout-gebruikers meteen dat ze bij jouw webwinkel via hun Google account kunnen betalen. Als verkoper betaal je per transactie 1,9 procent van het aankoopbedrag plus 20 eurocent.

 

CheckPay van PostNL

Met de betaalmethode CheckPay betaalt de klant tijdens zijn bestelling het aankoopbedrag aan PostNL. Pas als het pakje daadwerkelijk is bezorgd, gaat het geld van PostNL naar de webwinkelier. Veilig voor zowel de klant als voor de winkelier: De klant vindt het gemakkelijk en het geeft hem een veilig en zorgeloos gevoel: hij hoeft niet bang te zijn dat er na betaling geen pakje komt. Als webwinkelier heb je de garantie dat je je geld krijgt en de garantie dat het pakket bij de goede persoon wordt bezorgd. Kosten? Je betaalt het pakkettarief plus 4,50 euro en 1 procent van de orderwaarde.

  

Payment providers

Heb je veel bestellingen, dan is het aan te raden om het betaalproces uit te besteden aan een payment service provider (PSP). Een PSP bundelt diverse betaalmethodes van verschillende leveranciers in één contract en biedt deze aan webwinkeliers aan. Voorbeelden zijn Ogone en Buckaroo.

 

Regelgeving

Aan het laten rinkelen van je online kassa zijn eisen verbonden, om de consument te beschermen tegen de risico’s van kopen op afstand. Je moet bijvoorbeeld de persoonsgegevens van je klanten beveiligen. Ook moet op je website voldoende informatie over je bedrijf te vinden zijn, onder andere je KvK en btw-nummer, de productprijzen, wijze van betaling, de bedenktijd (van minimaal zeven dagen) en het retourbeleid. Denk ook aan goed opgestelde algemene voorwaarden, die klanten altijd moeten accepteren voordat ze een koop sluiten.

 

Administratie

Je bent wettelijk verplicht een goede administratie bij te houden en deze zeven jaar te bewaren. Tot je administratie horen onder meer: kasadministratie, kassabonnen, ontvangen facturen en kopieën van verzonden facturen, correspondentie, contracten, overeenkomsten en andere afspraken. Schaf een boekhoudprogramma aan om je administratie goed bij te kunnen houden. Als je nog geen zakelijke rekening hebt geopend, doe dit dan. Op die manier voorkom je dat zakelijke en privéfinanciën door elkaar gaan lopen.

 

Tip: gebruik een SSL-certificaat

Zorg voor een beveiligde verbinding voor klantencontacten, door een SSL-certificaat te installeren. Dan worden internetgegevens beveiligd door persoonlijke codes. Houd verder altijd via fora, mailinglijsten en security reports in de gaten of er nieuws is over de veiligheid van de software die je gebruikt.

 

Bronnen: CurrenceTwinkle Magazine, KvK, acceptgiro-winkels.nl afterpaywinkels.nl


Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten