Wat zijn de mogelijkheden van elektronisch bankieren?

Laat je financiële administratie meegroeien met je bedrijf

24 juli 2013

De papierwinkel die komt kijken bij een eigen bedrijf groeit mee met je bedrijf. Er zijn mogelijkheden om de papierwinkel een stuk kleiner te maken en tegelijkertijd beter inzicht te krijgen in je bedrijf. Twee vliegen in één klap!

Je hebt een bedrijf opgestart en je bedrijf is gegroeid. Waarschijnlijk had je in eerste instantie voldoende aan een account voor zakelijk internetbankieren bij je bank. Naarmate je klantenbestand en je financiële verkeer groeit, kan het raadzaam zijn om meer financiële zaken elektronisch te gaan regelen. Dat bespaart je een hoop tijd en dus geld.

Welke mogelijkheden zijn er?

Het reguliere internetbankieren is voor de meeste ondernemers en particuleren goed ingeburgerd. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de Nederlanders gebruik maakt van internetbankieren. Hiermee kun je eenvoudig je saldo checken en overschrijvingen doen. Voor ondernemers bestaan er echter nog veel meer mogelijkheden die je werk uit handen kunnen nemen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Afschriften automatisch laten boeken naar je (digitale) bankboek.

  • Automatisch betalingsbestanden aanmaken en versturen.

  • Automatisch betalingsherinneringen versturen.

  • Eenvoudig automatisch incasseren.

  • Klanten elektronisch laten betalen

Wat heeft mijn onderneming hieraan?

  • Bovenstaande punten kunnen je een hoop werk uit handen nemen. Je zult minder tijd kwijt zijn aan je financiële administratie.

  • Je verkleint de kans op fouten. Typefoutjes behoren tot het verleden en er kunnen geen facturen meer achter het bureau belanden die eigenlijk in de brievenbus horen.

  • Een heel groot voordeel is verder dat je een heel gedetailleerd inzicht kunt verkrijgen over de financiën van je onderneming. Zeker wanneer je onderneming groeit, is het steeeds moeilijker om dit overzicht te houden zonder rekenprogramma’s. Met een goed inzicht in het betalingsgedrag van debiteuren kun je makkelijker de geldstroom bewaken. Je kunt sneller actie ondernemen om deze debiteuren te laten betalen. Er zijn ook mogelijkheden om alle ontvangen facturen op te nemen in je elektronische administratie. Zo kun je op elk moment zien hoe het zit met de liquiditeit van je bedrijf en wat er op je post crediteuren staat.