Online ondernemer heeft de toekomst

In 2014 haalt ondernemer 20 procent van de omzet binnen via internet

28 augustus 2012

Binnen twee jaar verwachten mkb’ers 20 procent van hun omzet te realiseren via internet. Dit blijkt uit onderzoek van De Zaak en ING Economisch Bureau.

Nederland telt steeds meer online kopers. In 2002 kocht slechts 40 procent van de mensen tussen 12 en 75 jaar online, inmiddels is dit percentage verdubbeld. Reden genoeg voor ondernemers om zich te concentreren op de online markt.

Online klanten winnen

En dat doet 95 procent van de ondernemers dan ook: zij gebruiken al online kanalen voor hun onderneming. Hiervan heeft 92 procent een eigen website. Tweederde van de online ondernemers zet social media in en een derde maakt gebruik van andere platforms, zoals nieuwssites en zoekmachines om klanten te trekken.

Webwinkel

De stap om daadwerkelijk een webwinkel te starten, durft niet iedere ondernemer te nemen. Ruim een kwart van de ondernemers die internet inzet, verkoopt online producten en diensten. De belangrijkste redenen voor ondernemers om (nog) geen webwinkel te beginnen, zijn te weinig kennis, onvoldoende kapitaal en obstakels zoals online betalen.

Toekomstverwachtingen

Ondernemers die online verkopen, verdienen nu ruim een derde van hun omzet online. Ze verwachten dat dit deel over twee jaar bijna 43 procent zal zijn. De grootste uitdaging voor online verkopers is het vergroten van hun afzetgebied. Een op de drie ondernemers kijkt over de grens om nieuwe klanten te winnen en de online verkoop te vergroten.

Ondernemers die nog geen eigen webwinkel zijn gestart, verwachten binnen twee jaar ruim 15 procent van hun omzet te realiseren via online kanalen. Het aantal online verkopers zal dus de komende jaren toenemen.

Bron: De Zaak