'Nederland verdient Online' helpt ondernemend Nederland

Mkb'er realiseert groei door online ondernemen

17 augustus 2012

MKB-Nederland, PostNL, ING Nederland en Google bundelen hun krachten in het project ‘Nederland Verdient Online’. Hiermee willen ze dit jaar tienduizenden kleine en middelgrote bedrijven in Nederland helpen internet beter in te zetten.

De initiatiefnemers startten donderdag 5 april 2012 het project Nederland Verdient Online door vulpenspeciaalzaak Akkerman in Den Haag als eerste mkb’er aan een nieuwe website en webshop te helpen. Hans Biesheuvel van MKB-Nederland gaf samen met Chris Buijink, Secretaris-Generaal van het ministerie van Economie, Landbouw en Innovatie (EL&I), het startschot hiervoor in de 101-jarige winkel in de Haagse Passage.

Gratis website en webwinkel

In een landelijk programma, gericht op het midden- en kleinbedrijf, helpen de partners de ondernemer met het opzetten van een gratis website en gratis webwinkel. Daarnaast assisteren zij bij het inrichten van een online advertentiecampagne en adviseren zij de initiatiefnemers over online betaalmogelijkheden en het verzenden van goederen die in de webwinkel zijn gekocht.

Nederland online voorop

Reden van dit initiatief is omdat de meeste mkb’ers (tachtig procent) wel een website hebben, maar niet weten hoe ze deze verder kunnen uitbouwen met bijvoorbeeld een webshop. Hierdoor blijven kansen liggen. Dit blijkt uit een rapport van de Boston Consulting Group. Tegelijkertijd lopen inwoners van Nederland juist voorop in de online wereld. Nederland scoort enorm hoog op beschikbaarheid en gebruik van het internet: negentig procent heeft thuis een internetaansluiting.

Sterke groei door internet

Recent onderzoek van McKinsey laat zien dat internet een belangrijke rol speelt bij de mogelijkheid om te groeien in tijden van recessie. Bedrijven die internet intensief gebruiken, groeien twee keer sneller dan ondernemingen die dat niet doen. Voor iedere baan die er in een traditionele sector verloren gaat, komen er twee terug in de internetindustrie. Meer dan twintig procent van het wereldwijd Bruto Nationaal Product kan rechtstreeks aan de interneteconomie worden toegeschreven.

MKB-Nederland

Hans Biesheuvel, voorzitter van MKB-Nederland: “De meeste ondernemers hebben wel een site, maar het internet heeft hen in potentie natuurlijk veel meer te bieden: online verkoop, inkoop, marketing, de mogelijkheden zijn legio. Met dit project maken we ondernemers daarvan niet alleen bewust, we helpen ze ook concreet op weg om meer uit online activiteiten te halen: op een voordelige, eenvoudige en laagdrempelige manier.”

Bron: MKB Nederland