Social media strategie in zeven stappen

Waarvoor gebruik je social media?

01 februari 2013

Bijna alle ondernemers hebben de sociale media omarmd. Toch blijkt nog vaak de liefde van één kant te komen. Ondernemers zenden wel – maar naar wie en met welk doel? Zo zet je social media wel strategisch in.

Zit je wel op de goede plek?

Een strategie voor social media is onderdeel van je marketing- en communicatieplan. Om met je doelgroep te communiceren, zul je die eerst goed moeten kennen. Van welke social media maken jouw klanten gebruik? Richt je daar op. Kijk hier welke doelgroep bij welke social media hoort

Welk doel wil je nu eigenlijk bereiken?

Wil je alleen klanten bereiken? Of zoek je een breder bereik, om bijvoorbeeld je reputatie, expertise en werkgeverschap onder de aandacht te brengen? Social media kun je ook inzetten om de juiste medewerker te vinden, of misschien zelfs een nieuwe partner of investeerder.

Bespaar tijd, maar houd het persoonlijk

Social media kosten veel tijd. Met een onpersoonlijke stroom van reclameberichten kom je echter niet ver. Het gaat om echt contact te krijgen, tweerichtingverkeer dus. Koppel gerust je accounts bij Twitter, Facebook en LinkedIn, maar bedenk wel of je zo geen marketing bombardement loslaat op je volgers.

Evalueer je inspanningen

Stort je niet op social media zonder geregeld te evalueren wat het je opbrengt. Onderzoek of je je doelen wel bereikt, niet alleen in concrete klandizie, maar ook wat betreft reputatie. Leer wat wel en wat niet werkt. Anders worden je tweets al snel het een schot hagel. Of je blijkt met een kanon op een mug te schieten. Zo meet je je bereik

Word geen bereik-junkie

Wat! Nog maar honderd volgers? Sommige Twitter en Facebook fanatici zullen dit diep triest vinden. Meer kan natuurlijk beter zijn, maar het is geen wet van Meden en Perzen. Als die honderd volgers van hoge kwaliteit zijn – je klanten in de buurt, om maar wat te noemen – en positief over je berichten dan is dat een heel mooi begin.

Reageer altijd – ook op negatieve berichten

Social media biedt iedereen de kans om zijn of haar mening te luchten. Dat kan leuk uitpakken voor je bedrijf, maar ook minder goed. Of je nu echt een fout hebt gemaakt of niet: reageer altijd direct en reageer altijd netjes. Haal diep adem, tel tot tien en bedenk dan wat goed is voor je bedrijf. Verwijderen geen berichten, dat kan averechts werken. Los het probleem op en bericht daar over. Grote kans dat het negatieve sentiment omslaat in een positief gevoel.

Leer van anderen

Als ondernemer heb je het druk, misschien te druk om alle nieuwe apps en mogelijkheden van social media bij te houden. LinkedIn bijvoorbeeld biedt steeds meer mogelijkheden voor bedrijven om zichzelf en hun producten direct onder de aandacht te brengen van hun volgers. Ook zijn er vele groepen met collega-ondernemers, ervaringsdeskundigen en social media experts die hun kennis delen. Doe daar ideeën op. Beter goed 'gejat' dan slecht bedacht.