Is een online ondernemer niet gewoon een ondernemer?

Column | Ment Kuiper

21 september 2012

De online ondernemer, wie is dat eigenlijk? Volgens Ment Kuiper hoeven we hier niet langer over na te denken. Want, de online ondernemer bestaat niet.

Elke ondernemer begint een business en maakt keuzes. Besluit je gebruik te maken van online technieken en mogelijkheden, dan heb je daarvoor een reden. Bedenk wel dat als je online onderneemt, er een aantal spelregels van groot belang zijn. 

Interactie met de klant 

De gemiddelde online ondernemer staat 's ochtends op en kruipt meteen achter zijn computer, om vervolgens geen interactie te voeren met de klant. Terwijl het júist van groot belang is dat je de klant centraal plaatst en je de gehele organisatie daar van bewust laat zijn. Van Brakel noemt dat investeren in cultuur. Juist als je online ziet als belangrijkste uitgangspunt, is het belangrijk om die klant weer volledig centraal te plaatsen. 

Klantvragen beantwoorden

Wil je de klant als uitgangspunt nemen, dan vraagt dat iets van een ondernemer en zijn personeel. Gaat de telefoon een aantal keer over en neemt je personeel op met: “Ik heb het druk. Als de telefoon vaker over gaat, dan weet u dat toch wel”, dan stimuleert dat klanten niet om iets te kopen of te vragen. Dus ook als een klant online een vraag stelt, kun je hem niet lang laten wachten. Hij moet een antwoord krijgen.

Online en offline 

Vergeet niet dat sommige klanten zich niet online bevinden. In onze maatschappij kán niet alles alleen maar online. Ondernemers moeten handelen vanuit het perspectief van de klant. Stel je klant centraal. Dan ben je je aan het specificeren als een goede ondernemer. Al dan niet online of offline.

Ment Kuiper

Expert Online marketing

Auteur

Ment Kuiper