Gevonden worden op Google. Hoe werkt het?

Tips voor het beïnvloeden van zoekresultaten

17 augustus 2012

Tineke Meijerman is Communications Associate bij Google en geeft uitleg hoe de populaire zoekmachine van Google werkt en hoe jij als ondernemer optimaal kunt zorgen dat je gevonden wordt.

Hoe werkt een zoekmachine precies?

“Google is een zoekmachine en een zoekmachine indexeert webpagina's op het internet met behulp van geautomatiseerde zoekprogramma's. Alle verzamelde informatie komt terecht in hele grote databases. Een zoekmachine is een weerspiegeling van de inhoud en informatie die beschikbaar is op het internet.”

Reacties en posts op Twitter en Facebook worden niet altijd in Google geïndexeerd. Hoe kan dat? 

“Google Search is een weergave van openbare informatie op het internet. Wat Google kan indexeren is afhankelijk van instellingen. Om een voorbeeld te noemen: posts op een afgeschermd Facebook profiel vind je niet in Google. Je doet er als ondernemer dus goed aan om ook de social media platformen individueel te monitoren”.

Als ondernemer wil je natuurlijk graag dat jouw onderneming snel en goed gevonden wordt op Google. Wat kun je gemakkelijk hoog gerankt worden in de zoekmachine?

“Daar bestaan heel veel tips en trucs voor,” legt Meijerman uit. “Om er een paar te noemen: zorg voor een overzichtelijke website, maak gebruik van YouTube en voeg pakkende en interactieve functies aan je website,” legt Meijerman uit. “Goede tip voor ondernemer is ook om naar de website www.nederlandverdientonline.nl te gaan. Daar vindt de ondernemer alle benodigde informatie over snel en gemakkelijk een goede website opzetten.”

Vind negen tips op een rijtje voor slim online ondernemen

Stel, je vindt schadelijke informatie over je onderneming op Google. Haalt Google dit op verzoek weg?

“Het is belangrijk om te beseffen dat zoekmachines niet de mogelijkheid hebben om inhoud rechtstreeks te verwijderen van het internet. Als je graag inhoud verwijderd ziet, dan kun je het beste contact opnemen met de webmaster van de betreffende site of de internetprovider om meer informatie te krijgen over hun beleid op het gebied van verwijderen van inhoud. Google is niet 'het Internet' - we verwijzen naar inhoud, maar publiceren niet zelf.”

 “Wanneer de informatie van de betreffende website is weggehaald, maar nog wel op Google vindbaar zijn, dan biedt Google tools voor urgente verzoeken om inhoud te verwijderen uit de pagina met zoekresultaten,” aldus Meijerman. “Google-Support biedt informatie met de stappen die hiervoor doorlopen moeten worden. Meijerman: “Het gaat dan dus om informatie die al wel verwijderd is door een webmaster, maar waarvan die verandering nog niet is terug te zien in de zoekresultaten”.

Tot slot vertelt Meijerman: "Gebruikers kunnen zelf invloed uitoefenen op hun online reputatie met een paar praktische tips. Wees proactief. Voorbeeld: een eigenaar van een restaurant, die baalt dat er een negatieve recensie opduikt in de zoekresultaten, kan zijn klanten die een leuke avond hebben gehad, vragen om een recensie achter te laten op dezelfde of andere review-websites. Op termijn is er een goede kans dat dit ertoe leidt dat die positievere recensies zichtbaarder zijn dan die ene recensie van die man die zijn dag niet had toen hij ging eten bij het desbetreffende restaurant."