Laat je personeel meer bewegen en minder eten

Tien punten posters helpen je medewerkers aan een gezonde leefstijl

02 mei 2013

Gezonder eten en meer bewegen op het werk. Als je je medewerkers dát meegeeft, kun je veel betekenen in hun gezondheid. Gebruik eet- en beweegposters om hen daarbij te helpen.

Deze tien punten posters over bewegen en gezond eten op het werk zijn speciaal ontwikkeld voor werknemers, door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). 

Meer bewegen

Ruim 7,4 miljoen mensen in Nederland houden zich niet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen, die inhoudt dat je vijf dagen in de week dertig minuten matig intensief beweegt. Je kunt workshops opzetten, een regeling aanbieden voor een fiets van de zaak of beleid rondom gezondheidsmanagement opzetten, maar hang ook een beweegposter op. Met de tips op de posters zien je werknemers het belang van meer bewegen in. Een greep uit de tips en boodschappen die je vindt op de beweegposter:

  • Bewegen helpt diabetes te voorkomen;

  • Regelmatig even bewegen op het werk kan door te lopen naar collega's, in plaats van te bellen of te mailen;

  • Als je naar buiten gaat, is de kans op een nat pak erg klein: op 93 procent van de dagen is het droog;

  • Je kunt sporten, maar wandelen, fietsen of traplopen zijn ook prima activiteiten.

Gezonder eten

De ene werknemer weet precies welke voedingsmiddelen gezond zijn, de ander heeft geen idéé. Aangezien voeding veel invloed heeft op gezondheid en arbeidsprestaties, is het belangrijk je personeel op dat gebied wat bij te brengen. Je kunt een diëtiste uitnodigen om je medewerkers tips te geven, gezonde voeding aanbieden in de kantine en informatiebijeenkomsten over gezonde voeding organiseren. Hang ook vooral de poster over gezonde voeding op, om je medewerkers een stap in de goede richting te laten zetten. Daarop vind je onder meer deze tips: 

  • Gebruik smeerbaar en vloeibaar vet;

  • Eet vezelrijke producten, zoals groenten, fruit, aardappelen en peulvruchten;

  • Let op de samenstelling en portiegrootte van ieder product;

  • Neem twee porties vis per week, waarvan één keer een vette.

Download de posters en hang ze op de werkvloer op.