In balans tussen werk en privé: zo help je je medewerkers

7 tips voor een betere werk-privébalans

working at home laptop

Een goede balans tussen werk- en privéleven is belangrijk om medewerkers gezond, tevreden en gemotiveerd te houden. Met deze 7 tips kun je daarbij helpen.

Een drukke baan, zorg voor een gezin, sport, hobby's, vrienden, een opleiding volgen… Het is best lastig om al die verschillende activiteiten te combineren en ook nog tijd te hebben voor ontspanning. Wie continu tijd te kort komt, raakt oververmoeid en gestresst. Op den duur kan dat vervelende gevolgen hebben, zoals uitval.

Bovendien vinden medewerkers een goede werk-privébalans heel belangrijk. Uit recent onderzoek (Randstad, 2024) blijkt dat ze zelfs meer waarde hechten aan een gezonde balans tussen werk en privé dan aan carrière maken.

Signalen van een verstoorde balans tussen werk en privé

Als werkgever wil je jouw medewerkers dus helpen om de balans tussen werk en privé te bewaren. Daar heb je allerlei mogelijkheden voor. Maar eerst: hoe herken je een verstoorde werk-privébalans bij je medewerker?

  • Iemand werkt structureel over;

  • Iemand heeft geen tijd voor persoonlijke zaken zoals sport, hobby's of vakantie;

  • Iemand voelt zich constant moe, gestresst en gespannen;

  • Iemand brengt weinig tijd door met familie en vrienden;

  • Je merkt dat iemand minder productief is dan voorheen;

  • Iemand heeft moeite om taken af te ronden en zich te concentreren;

  • Iemand heeft slapeloosheid, spijsverteringsproblemen of voelt zich depressief;

  • Iemand is continu bereikbaar.

Herken jij deze signalen bij je medewerker? Het is tijd om in actie te komen.

Wat kun je doen om je medewerkers te helpen bij het vinden van de juiste werk-privé balans? We geven je 7 tips.

Tip 1: Stel een duurzaam inzetbaarheidsprotocol op

Goede afspraken en communicatie zijn de basis voor een goede werk-privébalans. Een duurzaaminzetbaarheidsprotocol helpt daarbij. Het helpt jou als werkgever namelijk om te zorgen dat medewerkers gezond en met plezier naar hun werk gaan.

In zo'n protocol staat bijvoorbeeld dat jij zorgt voor goede arbeidsomstandigheden en dat de medewerker de verantwoordelijkheid voor de eigen inzetbaarheid serieus neemt. Dit betekent bijvoorbeeld dat iemand contact zoekt met de leidinggevende als er sprake is van te veel stress ,te weinig werkplezier of een andere reden waarom werkzaamheden niet (meer) goed kunnen worden uitgevoerd. Partijen zoals Zorg van de Zaak kunnen helpen om zo'n inzetbaarheidsprotocol op te stellen.

Zorg ook voor geregelde evaluaties. Stel daarbij vragen als:

  • Lukt het nog steeds om werk en privé gescheiden te houden?

  • Sluit het gedrag van je medewerker aan bij de eerder gemaakte werkafspraken?

  • Stuurt je medewerker buiten werktijd werkgerelateerde berichten?

Tip 2: Maak afspraken over thuiswerken en bereikbaarheid

In veel organisaties hebben medewerkers inmiddels de mogelijkheid flexibel om te gaan met hun werktijden en werkplek. Dat kan de werk-privébalans ten goede komen, als je het tenminste goed begeleidt. Voorkom bijvoorbeeld dat medewerkers altijd bereikbaar zijn voor werktelefoontjes. Wie altijd bereikbaar is, raakt namelijk makkelijk de balans kwijt tussen werk en privé.

Bespreek dus met je medewerkers hoe zij productief en duurzaam kunnen thuiswerken. Maak afspraken over wanneer ze bereikbaar moeten zijn en wanneer juist niet. Laat zien dat het ook belangrijk is om tijd in te plannen voor bijvoorbeeld lunch met het gezin of een wandeling tijdens de pauze. In dit dossier vind je meer tips over hybride werken.

Tip 3: Promoot beweging

Wanneer de werk-privé balans van je medewerkers zoek is, schiet sporten en bewegen er al gauw bij in. Dat gaat op den duur ten koste van de gezondheid van je medewerkers. Bovendien is beweging een goede manier om stress te verlichten.

Hoe kun je dit patroon doorbreken? Wanneer je als ondernemer serieus werk maakt van beweging, kun je een groot verschil maken. Dit kan met behulp van vitaliteitsprogramma’s. Kies er bijvoorbeeld voor om samen te gaan wandelen. Dit helpt je medewerkers om het werk even helemaal los te laten. Een groot voordeel van wandelen is dat je geen speciale apparatuur nodig hebt, vrijwel iedereen kan het. Je kunt zelfs een wedstrijdelement toevoegen waarin medewerkers bijhouden hoeveel ze wandelen per dag. De persoon met de meeste kilometers of minuten wint een (gezonde) prijs.

Wat ook goed werkt: plan als bedrijf een middag waarop iedereen kan komen sporten. Hiermee promoot je beweging, investeer je in de gezondheid van je medewerkers en geef je de teamsfeer een boost. Een MKB FiT-kalender kan je daarbij helpen.

Tip 4: Ontdek de persoonlijke voorkeur van je medewerkers, biedt keuzes

Natuurlijk kun je als ondernemer deels inschatten wat je medewerkers prettig vinden, maar iedereen heeft een eigen persoonlijke voorkeur. Voer daarom ook gesprekken met je medewerkers waarin je vragen stelt zoals:

  • Wat helpt jou om werk en privé gescheiden te houden?

  • Hoe ziet jouw balans tussen werk en privé eruit?

  • Houd je werk en privé graag meer met elkaar verweven of zoek je juist naar een manier om het werk minder mee naar huis te nemen?

Een goede opzet voor zo'n gesprek is een zogenaamde FiT-gesprek. Ontdek voorkeuren, zodat je keuzevrijheid kunt geven om een eigen balans te vinden.

Tip 5: Houd rekening met de werk-privébalans per levensfase

Een medewerker met een jong gezin heeft andere behoeften dan iemand die bijna met pensioen gaat. Houd daarom rekening met de levensfase waar je medewerkers in zitten.

Een jonge ouder vindt het misschien fijn om tijdelijk parttime te werken, of de kantoortijden aan te passen aan de tijden van de kinderopvang.

Oudere medewerkers geven mogelijk juist de voorkeur om gewoon van negen tot vijf te werken. Zij hebben misschien meer regelruimte nodig voor mantelzorg. Verdiep je in de persoonlijke wensen van je personeel en bekijk samen of iemands functie of werktijden aangepast moeten worden.

Tip 6: Vertrouw je medewerkers

Om ervoor te zorgen dat medewerkers niet over hun grenzen gaan omtrent hun werk-privé balans, is het belangrijk dat je elkaar vertrouwt. Jij moet erop kunnen bouwen dat medewerkers hun werk zo goed mogelijk willen uitvoeren. Geef je personeel ook dat vertrouwen. Als iemand aangeeft dat het even te veel is, probeer dan te helpen. Neem regelmatig de tijd voor een praatje en beschadig het vertrouwen niet.

Extra tip: zorg ook voor een vertrouwenspersoon die kan helpen bij ongewenst gedrag als seksuele intimidatie, discriminatie of agressie.

Tip 7: Werk-privé balans verbeteren met hulp van een expert 

Als je merkt dat een medewerker echt worstelt met zijn of haar werk-privébalans en de situatie verbetert niet, dan is het verstandig om een expert in te schakelen. Zo kan een praktijkondersteuner of inzetbaarheidscoach handvatten bieden om het werk thuis beter los te laten, of andersom. Door op tijd in te grijpen, kun je langdurig verzuim voorkomen.

Bedenk daarbij dat een zieke werknemer 250 tot 400 euro per dag kost. Op tijd ingrijpen is dus niet alleen fijn voor je medewerker, maar ook voor jou als werkgever.

Wat vind je van dit artikel?

Claartje Vogel

Auteur

Claartje Vogel

Schrijft al meer dan 10 jaar over economie, financiën en ondernemen, onder andere voor MKB Servicedesk. Zoekt graag ingewikkelde zaken uit en houdt van verhalen vertellen. Reist ondertussen de wereld rond.