Seo, de webshop optimalisatie tip van 2015

Goed gevonden worden via SEO
Hoog in de Google rangschikking komen, is ook in 2015 een belangrijke to do op het gebied van online marketing voor het mkb. Want ook al stijgt het gebruik van social media, voor verwijzing naar je site blijft SEO key. MKB Servicedesk sprak hierover met seo expert Lennart Ruigrok.
Optimaliseer jij je website zelf of besteed je het uit?
Klik hier
Word lid van onze LinkedIn-groep en doe mee aan de poll!
Naar LinkedIn
Meer weten over je website?
Klik hier
Ga direct naar ons dossier 'website'!
Naar het dossier
Kansen van breedbandinternet?
Klik hier
Je vindt ze in het whitepaper!
Naar MijnMKB
SEO Feiten
  • Voor verwijzing naar sites zijn zoekdiensten nog altijd drie keer zo belangrijk als sociale media. Zoekdienstoptimalisering (SEO) blijft dus key.
  • Met maandelijks 11 miljard zoekopdrachten zijn zoekmachines goed voor 90 procent van de nieuwe bezoekers naar een website.
  • Ongeveer 75 procent van degenen die actief zoeken op het internet, klikt op natuurlijke uitkomsten en een kwart komt betaald of gesponsord binnen.
  • Ruim 40 procent van de online kopers op retailsites komt via zoekmachines.
Kortom, zoekmarketing blijft ook in 2015 king, en Google keizer.
 
Stop met investeren in Adwords, kies voor SEO
Google legt adverteerders steeds meer in de watten. Zo is reclame steeds minder goed te onderscheiden van organische resultaten, zodat zoekers sneller op reclame klikken. Dat levert in elk geval meer omzet op voor Google, en als het meezit voor de adverteerder óók. Het is inmiddels geen geheim meer dat het Google niet meer alleen te doen is om verbetering van zoekdiensten. Zodra je bedrijf lager komt in de gewone zoekresultaten, ben je genoodzaakt meer te gaan adverteren bij Google. Kassa!
 
Toch komt de omzet van bedrijven relatief meer van kliks op gewone resultaten dan via Adwords. Waarom ondernemers dan toch meer dan 90 procent van hun budget voor zoekmarketing aan Adwordsreclame besteden en minder dan 10 procent aan optimalisering van gewone resultaten of Seo, is de vraag. "Voor structureel meer verkeer op je site tegen aanzienlijk lagere kosten zou seo focuspunt nummer 1 moeten zijn", aldus Lennart Ruigrok van online marketing bureau Booming.nl
 
Seo: 'Als je zoekt op mijn bedrijfsnaam dan sta ik bovenaan'
Dit is een veel voorkomende reactie die Lennart hoort wanneer hij bij potentiële opdrachtgevers vraagt hoe het gesteld is met de vindbaarheid van hun webshop. Hoe goed dat ook lijkt, dit zijn niet de mensen waar je naar opzoek bent. Deze bezoekers kennen je bedrijf namelijk al. Ben je een fietsenmaker uit Amsterdam dan is het interessanter dat je gevonden wordt op "fietsenmaker Amsterdam" of "batavus fiets Amsterdam". Op welke termen je moet focussen voor Seo is sterk afhankelijk van het zoekvolume op het woord versus de haalbaarheid dat je een pagina 1 positie kuny veroveren op Google. "Sta je niet op de eerste pagina dan doe je niet mee," aldus Lennart.
 
De basis van een gedegen Seo strategie: het zoektermen onderzoek
"Als eerste is het van belang dat je in kaart brengt bij welke type zoekopdrachten jouw site naar boven moet komen drijven in de Google resultaten," legt Lennart uit. "Kruip hiervoor in de huid van jouw potentiele klant en stel jezelf de vraag bij welke termen jij een product of dienst aanbiedt die het antwoord is op de zoekvraag die gesteld wordt. Er zijn diverse standaard invalshoeken die hiervoor van toepassing zijn. Zo wil je scoren op een merknaam in combinatie met locatie: "Van Bommel schoenen Leiden" als je een schoenen verkoper in Leiden bent. Probleemstellingen doen het ook altijd goed "kapotte iphone Utrecht". Dit zijn hoogstwaarschijnlijk mensen die in Utrecht hun iphone willen laten repareren. Ben je een kapper in Groningen dan zou "kapper Groningen" zeker een relevante zoekopdracht kunnen zijn. Om deze termen in kaart te brengen hoef je geen online expert te zijn. Je pakt simpelweg een vel papier, roept er een aantal mensen bij binnen je bedrijf en start een brainstorm sessie. Schrijf alle termen op die in je opkomen zodat je ze later kan analyseren."
 
SEO: Volume versus concurrentie
Vervolgens ga je onderzoeken hoeveel zoekvolume er op deze termen zit, want hier draait het voor een groot deel om binnen de seo strategie. Zo ken je vast de schoenmaker uit die ene reclame die aangeeft dat hij op een bepaalde term op de eerste positie staat. Dat lijkt harstikke mooi, tenzij blijkt dat er in zijn verzorgingsgebied vrijwel geen mensen op deze term zoeken. Je mag dan stellen dat hij dankzij deze top positie geen extra bezoekers in zijn winkel krijgt en daar draait het voor een ondernemer uiteindelijk allemaal om. Maar hoe kom je dan achter het zoekvolume op de door jou bepaalde termen?
 
Google adwords biedt hier uitkomst. Maak een gratis account aan zodat je toegang krijgt tot de adwords interface. Vervolgens ga je naar hulpprogramma's en daarbinnen naar de zoekwoordplanner. Binnen deze interface kan je de termen invoeren, vervolgens geeft adwords het zoekvolume per maand terug. Daarnaast staan ook voorgestelde biedingprijzen, maar deze kun je negeren: dit is relevant wanneer je wilt bieden binnen adwords. Voila, nu heb je een beeld bij het zoekvolume waarop je wilt scoren.
 
De vervolgstap wordt al iets lastiger om in te schatten, maar blijft zeer belangrijk voor seo. Op welke termen is het voor jou realistisch om op de eerste pagina te komen? Simpelgezegd mag je stellen dat de top termen vaak ook een zware concurrentie hebben. Je kunt er van uitgaan dat de concurrentie op de exacte zoekopdracht " Supertrash jurk" zwaar is binnen seo. Hier zie je op de eerste pagina partijen als Zalando, Bijenkorf, Fashionchick, Beslist en Supertash om de top posities strijden. Regel hier is dat hoe specifieker de term, hoe groter de kans op een goede ranking voor jou als kleiner bedrijf. Bij een specifieke term is het zoekvolume logischerwijs wel weer lager. Zo zit er op de term "Supertrash laren" 70 zoekopdrachten per maand maar de concurrentie is hier aanzienlijk lager. Heb jij een winkel in of in de buurt van Laren dan zou het lonen om hier een pagina voor te schrijven. Dit soort inzichten maken het verschil voor jou als kleine ondernemer binnen SEO.
 
Wordpress of een op maat gemaakte site?
Naast de zoektermen die we hierboven besproken hebben blijft de techniek van je website van essentieel belang binnen seo. Zo is de regel dat de belangrijkste term van de pagina altijd in de titel moet staan. Deze titel moet dan wel weer een H1 (schrijf als: <H1>) Supertrash jurk laren zijn. Als jouw titel een <H2> header is dan kun je direct stoppen met al de andere inspanningen. Met een ontbrekende H1 header en als beste een H2 header zul je nooit ranken op een term. Wordpress biedt hier uitkomst, in combinatie met de yoast plugin kan je het namelijk al bijna niet meer fout doen. De titel is altijd standaard al een <H1>. Begin je dus net met je site of sta je op het punt om een nieuwe website te maken, bespaar jezelf de kosten van een dure op maat gemaakte webshop en start met een wordpress site. Deze hebben inmiddels diverse e-commerce plugins waardoor je dit platform ook als webshop geschikt kan maken. De techniek zorgt er daarnaast voor dat je goed geindexeerd wordt voor seo.

Stop met seo trucs, begin met relevantie
SEO is moeilijk. Google verandert voortdurend haar formules voor de uitkomsten van zoekopdrachten. Zoekresultaten veranderen steeds weer, zoals in 2012 met Google’s vileine aanpassingen (ook wel bekend onder lieflijke dierennamen als Penguin en Panda), die ervoor zorgden dat spammerige websites en sites met SEO-trucjes (intro's volgooien met goede SEO-woorden) weggefilterd werden uit de organische resultaten. Elke keer als Google in zijn formules iets wijzigt, heeft dit grote invloed op de zoekresultaten. Soms kun je als bedrijf opnieuw beginnen met je SEO, zeker als die op trucs gebaseerd is.
Werkelijk relevante inhoud telt. Zo toont Google nu voor ruim 10 procent van de trefwoorden nog maar zeven organische resultaten in plaats van tien. Ook neemt de invloed van exacte namen en termen af. Dus bij zoeken naar ‘loodgieters’, komt minder snel loodgieter.nl naar voren. Teksten met twintig keer ‘loodgieter’ erin, zullen ook niet in de top tien komen. Dit komt doordat er steeds meer webshops komen die teksten maken puur gericht op seo. Ze leggen veel nadruk op het vaak noemen van trefwoorden, zonder dat die teksten inhoudelijk erg relevant zijn.
Tip: Het heeft steeds minder zin om sluw te zijn, ook al werkt het in 2015 nog wel voor seo.
 
Sticky content maken
Tendens is dus het belangrijker worden van goede eigen content waarop zoekers regelmatig klikken. Zelf die content (laten) maken is belangrijk, ook voor het mkb. 
Zo doen ouderwetse persberichten het steeds beter in zoekresultaten. Maar belangrijker is de toevoeging van ‘rich snippets’ aan de traditionele elementen van de webpagina’s zoals titel, samenvatting, trefwoorden en toegankelijk adres. Te denken valt dan aan waarderingen c.q. recensies, foto’s, video’s en conversatie op sociale netten. Het is goed daar als ondernemer een plannetje voor te maken: Hoe ga jij je webshop relevant maken voor zoekdiensten?
 
Seo: Kijk ook naar Conversion Rate Optimization
Belangrijke maatstaf bij seo wordt de Conversion Rate Optimization (CRO), de optimalisering van kijken naar kopen. Ofwel: welke uitingen leveren uiteindelijk de meeste verkopen op? Dit is een leerproces waarbij je steeds gerichter in díe content investeert die tot verkopen of opdrachten leidt.
Het is dus zaak van externe dienstverleners of mensen in eigen huis op dit terrein te eisen dat zij kunnen meten en weergeven welke pagina precies in welke mate bijdraagt aan de verkoop. Vervolgens moet je daar ook op inspelen. Je zult leren: niet altijd levert dat wat het leukst is en het meest gewaardeerd wordt, ook het meeste geld op.
 
Mobiel zoeken & Seo
Belangrijke seo trends zijn ook meer en meer mobiel zoeken, onderweg en thuis, al dan niet gecombineerd met zoeken via spraak. Dit zal ook gevolgen hebben voor je Seo, aangezien mensen mogelijk op een andere manier zoeken. Zeker is dat je meer op locaties moet sturen, geografische namen, koppeling van Maps en wellicht ook gps-coördinaten aan content.
Er zal nog veel meer kennis beschikbaar komen over mobiel zoeken. Hoe wijkt dit af van zoekgedrag op de pc? En werkt zoeken op tablets anders? Wordt daarbij veel meer gebruik gemaakt van bijvoorbeeld Facebook? Het is goed voor het mkb om mobiel zoeken in de gaten te houden in 2015 wanneer je seo jouw agenda hebt staan.
 
Google+ en Facebook voor Seo
Ook zijn er hardnekkige geruchten dat Google de bedrijven die zich presenteren met Google+ een streepje voor geeft in de zoekresultaten. In 2012 is Google+ ondanks de fantastische groeicijfers van het aantal gebruikers nog een misser gebleken. De bestede tijd van gebruikers is namelijk zeer kort. Vanwege het vermeende zoekvoordeel voor seo is het zeker aan te raden om de tenen eens in het water te steken bij Google+ voor het verbeteren van je seo resultaten. Het werkt namelijk wel redelijk, bijvoorbeeld met het verbonden Google Hangout voor videochats met klanten.
De grote rivaal in dit sociale Google+ is natuurlijk Facebook. Die bakt er met haar zoekdienst al acht jaar lang helemaal niets van. Personen vinden gaat redelijk, apps soms ook, maar publicaties worden nauwelijks weergegeven. Dat zal in 2015 zeker veranderen. Facebook komt naar verwachting met de zoekdienst van Microsoft, Bing, al dan niet samen met Yahoo. Reden genoeg voor bedrijven om Bing niet te vergeten met SEO, want Bing wordt belangrijk voor content die te vinden is op Facebook, maar zal ook daarbuiten heel langzaamaan terrein kunnen gaan winnen.
Wat mensen over je uiten op social media en op forums wordt dus ook voor zoekdiensten steeds belangrijker, ofwel: de rangschikkingen worden verder ‘gehumaniseerd’. Hiermee hangt het belangrijker worden van de bezoekduur per pagina nauw samen. Als de zoeker na een paar seconden op een pagina terugkeert bij Google, zal dit de rangschikking sterk beïnvloeden. Daarom nogmaals de tip: wees relevant als je wilt scoren met seo.
 
Backlinks voor seo ?
Gezien de opkomst van content als beslisfactor rijst de vraag of het traditionele linken nog zo belangrijk blijft voor het zoekresultaat van webpagina’s. Grappig genoeg verloopt Google’s patent van 1998 voor ‘linken naar’ als kern voor de rangschikking van resultaten. Intussen zijn er vele duizenden elementen toegevoegd die de hoogte van een zoekresultaat bepalen.
Toch zullen we in 2015 de opkomst zien van het gebruik van programma’s die weergeven hoe en om welke reden andere pagina’s naar jou linken en wat daarvan het resultaat is. Er is een heel aantal analysetools voorhanden, gratis en betaald. Het Brits-Nederlandse programma Majectic seo is hierin bijvoorbeeld ver.
 
Ontgooglen 
Laatste tip in het vervolg op de trend over reputatie is jezelf ontgooglen, oftewel: belastende content door derden geplaatst, laten verwijderen. Sommige bedrijven zijn hierin gespecialiseerd, maar je kunt ook direct contact opnemen met Google en hen vragen of ze de gewraakte informatie willen verwijderen. Meestal duurt het maanden voordat Google in actie komt, tenzij je een zwaarwegende juridische reden toevoegt, bij voorkeur op briefpapier van een advocaat verzonden. Dat kost je dus een paar centen.   
 
Met medwerking van: Lennart Ruigrok | Booming.nl

Wat is zoekmachine optimalisatie?

Hoe zorg ik dat mijn website beter wordt gevonden?
Heb je al een website, maar heb je het idee dat er meer uit te halen valt? Het is verleidelijk om een nieuwe website te laten maken. Bespaar geld en...

Big Content levert duurzaam resultaat

Combineer en verdiep vormen van content
Nuttige en actuele content op je website is van groot belang voor je vindbaarheid in zoekmachines (SEO). Maar hoe produceer je unieke content om grote...

Wat is een Google Hangout?

Kan ik Google Hangouts gebruiken als ondernemer?
Met Google Hangouts kun je live videogesprekken voeren met leveranciers, klanten en collega's, met Hangouts on Air kun je zelfs een compleet webinar...

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten