Do's and don'ts op social media

Hoe gedraag ik me op Twitter, Facebook en LinkedIn?
Als je social media inzet voor je onderneming, wil je dit natuurlijk zo goed en effectief mogelijk doen. Een belangrijke factor hierin is je gedrag op social media. Gebruik deze do's en don'ts over de etiquette aan de online #stamtafel die social media heet.
Hele boek social media lezen?
Klik hier
Download gratis in MijnMKB
Naar MijnMKB
Meepraten over dit onderwerp?
Klik hier
Twitter met de hashtag #stamtafel
Naar Twitter

Een greep uit de do's en don'ts op social media vind je hieronder. Benieuwd naar de volledige lijst? Download ons e-book Eerste hulp bij Social media.

 

Wat moet ik níet doen op social media?

 

  1. Grof zijn
Wees niet grof, onbeschoft of beledigend. Houd rekening met de gevoelens van anderen. COMMUNICEER NIET IN HOOFDLETTERS. Dat staat, net zoals in e-mail, voor SCHREEUWEN.
  1. Roddelen
Roddel niet over anderen, zeker niet op zakelijk gebied. Onthoud je ook van negatief commentaar op de diensten of producten van je concurrenten. Je bereikt er niets mee en maakt jezelf belachelijk.
  1. Verkopen
Misschien wel de grootste doodzonde op social media: direct beginnen je producten en diensten te slijten. Je nieuwe volgers een automatische Direct Message sturen met een aanbieding of gelikte oneliner: doe het niet! Een groot deel van hen zal je direct weer hun timeline uitgooien. 
  1. Mixen
Twitter biedt je de mogelijkheid om al je tweets direct door te plaatsen naar je LinkedIn-account en Facebookpagina. Doe dat niet, zeker niet automatisch. Alle platforms vragen om een verschillende stijl en frequentie. 
  1. Closed
Alle platforms bieden de mogelijkheid om een ‘slotje’ aan te brengen op je account. Je tweets zijn dan alleen te lezen voor de volgers die je toestemming hebt gelezen en je Facebookpagina is alleen open voor vrienden. Dat lijkt een handige functie en dat is het in sommige privégevallen ook. Maar wil je social media inzetten voor zakelijke doelen, dan gooi je met dit slotje letterlijk de deur dicht voor nieuwe klanten. 

 


Wat moet ik wél doen?

 

  1. Wees jezelf
Laat zien wat jou bezighoudt, laat je karakter zien. Daarmee krijgt je (potentiële) klant ook gevoel bij je bedrijf. Wees ook eerlijk. Maak de werkelijkheid nooit mooier dat hij is en publiceer geen onderzoekjes waarvan de uitslag naar jou wijst.
  1. Deel
Een grote order gescoord? Een mooi project opgeleverd? Laat het zien! Niet met de verkoopprijs erbij of met de opmerking dat je nog meer nieuwe klanten zoekt, maar door te vertellen dat je trots bent. Doe dat niet alleen tekstueel, maak ook foto’s of filmpjes om het te ondersteunen. Heb je een tweet ontvangen van een tevreden relatie? Retweet hem dan en bedank de afzender. Een mooiere reclame dan een compliment van een ander kun je niet krijgen.
  1. Avatar
Hoe verleidelijk het ook is om je logo of een ander mooi plaatje te gebruiken als je beeld op social media, doe het niet. Netwerken doe je met mensen en niet met logo’s. Maak een goede avatar, gebruik géén aan flarden geknipte vakantiefoto. Zorg dat je duidelijk in beeld bent en dat je herkenbaar bent. Dat scheelt ook als je je volgers in het echte leven tegenkomt. Dan herkennen ze je tenminste.
  1. Kijk bij anderen
Een manier om volgers en vrienden te krijgen, is door te kijken wie jouw bestaande contacten volgen. Klik op ze, bepaal of hun bio je aanstaat en ga ze volgen. Grote kans dat ze jou ook terugvolgen. Maar kijk ook eens rond bij je concurrenten op social media.
  1. Goed tijdstip
Social media kennen geen kantooruren en zijn ook geen e-mail. Berichten hebben zeker op Twitter, maar ook op Facebook een korte nieuwswaarde. Soms zelfs van maar een paar seconden. Het tijdstip van posten is daarom van essentieel belang. De kunst is om te weten wanneer de meeste mensen aanwezig zijn aan de Twitterstamtafel: doordeweeks in de ochtend tussen 7.00 uur en 8.30 uur als iedereen aan het ontbijt zit, ‘s middags tijdens de lunch van 12.00 tot 13.00 uur en ‘s avonds na het eten tussen 19.30 uur en 21.00 uur. In het weekend is dat allemaal een uurtje later.
 
 

 


MKB KICK OFF: Eerste hulp bij Social media

Richard Bordes en Jan Robben over de kracht van social media
MKB KICK OFF 2013. Willem Overbosch in gesprek met columnist Richard Bordes en ondernemer Jan Robben van de Aardbeienacademie over de lancering van het boek: Eerste hulp bij Social media. Een praktische gids voor iedereen ondernemer die meer wil halen uit Twitter, Facebook en LinkedIn.
Schermafbeelding 2013-01-24 om 09.53.00.png

Praat met ons mee op

Van Spaendonck Groep B.V
Postadres
Postbus 90154
5000 LG . Tilburg

Bezoekadres:
Reitseplein 1
5037 AA . Tilburg
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten