De lokale retail en netwerken

Column | Lokaal succes via online ondernemen

23 oktober 2013

We hebben diverse klanten uit Breda, en een paar bevinden zich in een oude dorpskern: Princenhage genaamd. Onder deze klanten een restaurant, een bakker en een slager. Nu hoor ik jullie denken: “da’s niet best qua business". Maar wat als ik vertel dat al deze bedrijven de markt verslaan? Wat is dan het geheim van dit “lokale” succes?

Delen is vermenigvuldigen

Deze actieve ondernemers hebben een visie. Ze delen veel met hun doelgroep. Of het nu gaat om 'achter de schermen video's', recepten, voorstellingen of een lokale brunch: alles gaat via offline en online media de lokale markt in. Geholpen door Google die lokaal en sociaal toch bevoordeelt, kunnen lokale ondernemers veel doen met elkaars online en offline contacten. Retweeten/liken en delen van elkaars boodschap kost niets maar helpt wel. Stapje verder? Maak gezamenlijk een flyer en deel die aan de eigen klanten uit met gedeelde voordelen.

Voel je niet bedreigd, je bent je eigen kans of bedreiging!

Netwerken gebeurt net zo hard met je doelgroep als met je collega’s. Interacteer met ze, vraag hen om hulp, beantwoord vragen en toon interesse. Zeker lokale ondernemers zouden “verankerd” moeten zijn in de gemeenschap en dus al standaard “goodwill” moeten hebben, ook op social media. Gebruik die gunfactor en netwerk enthousiast. Organiseer een open dag voor je klanten, een knutselmiddag voor kinderen (verjongen tegen vergrijzing!) en je bindt je doelgroep aan je. Mensen zijn echt niet op zoek naar altijd de laagste prijs. Ze zoeken alleen wel naar een reden om iets meer voor minder tastbare kwaliteit te betalen. Geef hen een reden voor de gunfactor.

'Mijn doelgroep zit niet op social media'

'Mijn doelgroep zit niet op social media' is een veelgehoorde drogreden die ook lokale ondernemers gebruiken om niet actief de uitdaging aan te gaan. Deze uitspraak zegt meer over de ondernemer zelf dan over de doelgroep, want díe wordt in hoog tempo actiever online wat betreft informatie, keuzes, aanbevelingen en aankoop. Dus accepteer als lokale ondernemer de verandering bij je doelgroep en ga met aanpalende aanbieders in de buurt lekker aan de gang, met behoud van je eigen “ik”. Als je mensen retweet, maar niet groet op straat of op de school dan is het allemaal voor niets. Dus online = offline = authentiek. En je mag met een gerust hart uit de losse pols geschoten foto’s of video’s over jouw expertise online zetten, zolang je je maar houdt aan een regel in netwerken: vermijd politiek en religie op alle social media als je het ook zakelijk doet. Een goede naam komt te voet en gaat te paard. Je zult de eerste niet zijn die door een ondoordacht commentaar de digitale reputatie van maanden/jaren een enorme deuk toebrengt.

Auteur

Stefan Schuyleman