"B2B heeft het zwaar met online ondernemen"

Liesbeth Schievink ziet alle B2B met zelfde online problemen stoeien

22 oktober 2013

Op de planning van het bedrijf Corporate Match staat optimalisatie van de website. Dat is ingewikkelder dan een rondje SEO en de toevoeging van meer contactmogelijkheden. Ondernemer Liesbeth Schievink: "We willen niet zovéél mogelijk klanten bereiken, we willen de klanten bereiken die bij ons passen."

Naam: Liesbeth Schievink

Bedrijfsnaam: Corporate Match

Functie: Eigenaar (sinds 2010), samen met 5 partners

Personeel: Geen

Bedrijfsvorm: In voorbereiding tot coörperatie

Opgericht: 2002

Zoals wel meer ondernemers, stoeit Liesbeth Schievink met haar online activiteit. "We willen duidelijker contact tot stand brengen en onze klanten gerichter bij de juiste informatie krijgen, maar hoe doen we dat?" vertaalt ze de vraag waar zij en de andere vijf eigenaars van Corporate Match mee worstelen. Corporate Match is een bedrijf dat ondernemers begeleidt bij de aankoop en verkoop van een bedrijf, een B2B in de zakelijke dienstverlening dus. Het eigenaarsteam van Corporate Match bestaat uit zes mensen, waaronder Schievink. "We zijn dus behalve medewerkers van het bedrijf, ook ondernemers. Een heel bewuste keuze: we vinden het belangrijk dat als je voor ondernemers werkt, je weet wat ondernemers bezighoudt."

Website 

De eigenaars van Corporate Match zijn het er over eens: er moet 'iets' gebeuren met de website en met hun gebruik van social media zoals Twitter en LinkedIn. "Deze website alweer een paar jaar oud en de ontwikkelingen gaan snel. Er zijn delen waar we tevreden over zijn, maar ook stukken die aan vernieuwing toe zijn. Bovendien: vroeger had je alleen een website, nu communiceren mensen op veel meer plekken online." De wens die zij en de mede-eigenaars hebben, is inmiddels vertaald in een plan. "We willen onze SEO aanpakken, meer goed vindbare content over het kopen of verkopen van een bedrijf produceren en meer klanten trekken via onze website." Overigens wil de ondernemer benadrukken dit soort ontwikkelingen niet als 'lastig' te zien. "Het zijn juist allemaal kansen voor B2B!"

Uitbesteden of zelf doen?

Om dat plan uit te kunnen voeren, heeft Schievink verschillende partijen aangeschreven. "We denken erover om het uit te besteden, maar het is ook goed mogelijk dat we het zelf doen," vertelt ze. "Hoe dan ook, aan het einde moeten we zelf in ieder geval heel wat wijzer zijn over online ondernemen en de kansen die internet ons biedt. Ik probeer vaak zelf wat uit en daar leer ik veel van, maar ik mag toch weleens bijgelest worden."

Social media

Ook social media zijn iets dat de ondernemer aan wil pakken. Schievink: "We hebben experts om advies gevraagd. Het valt me op dat veel socialmedia-experts van mening zijn dat je vooral zovéél mogelijk online aanwezig moet zijn en vaak moet zenden. Maar voor ons bedrijf is dat helemaal niet zo geschikt. Het kopen en verkopen van je bedrijf is iets heel vertrouwelijks. Daar ga je op Twitter geen conversatie over houden. Ik wil graag uitzoeken wat we wél kunnen met social media. Maar mogelijk is de uitkomst dat iets als Facebook überhaupt niet bij ons past. Of moeten we daar alleen informatieve content plaatsen zonder te hopen op likes of reacties."

Cloud

Omdat Schievink en haar partners op verschillende plekken werken, vormt cloud computing een uitkomst voor het bedrijf. "We werken onderling met een Google Agenda, gebruiken online tijdsregistratie en werken via de cloud in onze database. Onze software is een mix van wat er op de markt is en eigen software." Het goed werken met die verschillende softwareproducten, het installeren ervan en het oplossen van online problemen, vindt Schievink nog weleens lastig. "Dan mis ik echt een IT-afdeling waar je even langs kunt lopen."

Wat doen mijn concurrenten?

Als ze naar de concurrentie kijkt, valt haar op dat sommige bedrijven wat verder zijn op het gebied van online ondernemen. "Dat gaat vooral over SEO. Op andere gebieden zijn zij net als wij zoekende, vooral met bedenken wat voor content op hun website moet staan. Ik merk dat wij, en de rest van het B2B, vooral nog aan het ontdekken zijn en veel op trial en error doen. En dat kán, we kunnen veel zelf!"  

'Content is king' wordt overal geroepen, onder het mom 'hoe meer, hoe beter'. Maar we willen niet dat onze websitebezoekers overspoeld worden met informatie. Het gaat ons er ook niet om zovéél mogelijk klanten naar onze website te trekken, we willen alleen de klanten aantrekken die bij ons passen." 

Toekomstwens

Een online kans voor de toekomst ziet Schievink vooral in een anoniem communicatiekanaal. "Ik zou graag online in gesprek gaan met de mensen die zich nog aan het oriënteren zijn in de verkoop of aankoop van een bedrijf, als ze nog niet toe zijn aan een stap. Een anoniem communicatiekanaal waarmee we vertrouwen kunnen scheppen en mensen de juiste informatie verschaffen, helpt dan."

Auteur

Lenneke Arts