9 tips om personeel te behouden

Kijk verder dan salaris en secundaire voorwaarden

9 tips om personeel te behouden

Pensioenopbouw voor je werknemers

Goed personeel behouden is belangrijk voor het succes van je bedrijf, maar in de huidige arbeidsmarkt zetten andere bedrijven alle zeilen bij om talent binnen te halen. Mensen die goed op hun plek zitten, die krijg je niet zomaar weg. Hoe zorg je ervoor dat jij je medewerkers behoudt? Hier lees je 9 tips, met voorbeelden.

Personeel behouden: strategieën om te gebruiken

Meer salaris, meer vakantiedagen, een auto van de zaak: de meest gebruikte strategie om personeel te behouden is het bieden van meer geld of betere secundaire voorwaarden. Dat kan werken. Maar in dit artikel kijken we verder. Welke strategieën zorgen ervoor dat je aantrekkelijk bent en blijft voor je medewerkers? 

9 tips om personeel te behouden 

Personeel is het belangrijkste wat je als bedrijf ‘hebt’. Het is iets wat je niet kunt kopen of verkopen, laat staan zomaar vervangen. Daarom ben jij zuinig op je mensen. Hier vind je 9 tips waarmee je ervoor kunt zorgen dat werknemers tevreden zijn en blijven.

1. Een goed begin: neem onboarding serieus

Inwerken is niet hetzelfde als onboarding. Met onboarding zorg je er niet alleen voor dat iemand snapt wat hij in de nieuwe functie gaat doen en hoe hij dat doet, maar kijk je verder. Onboarding gaat over iemand zich thuis laten voelen in je bedrijf, over iemand kennis laten maken met de bedrijfscultuur. Je werkt vanaf het begin aan de betrokkenheid en tevredenheid van medewerkers, zodat ze met een goed gevoel naar hun werk gaan - en daar willen blijven. 

Voorbeelden hiervan zijn: 

  • het aanstellen van mentoren voor nieuwe medewerkers; 

  • een lunch voor alle nieuwe medewerkers;

  • het aanbieden van relevante trainingen en workshops. 

2. Ondersteun de werk-privébalans

Hoe kun je helpen om werk en thuis goed op elkaar af te stemmen? Laat zien dat je aandacht hebt voor medewerkers en hun thuissituatie. Denk aan flexibele werktijden om files te vermijden of kinderen naar school te brengen, maar ook aan persoonlijke verlofdagen en thuiswerkdagen. 

3. Focus op persoonlijke ontwikkeling

Je hebt als bedrijf doelen, maar medewerkers hebben ook persoonlijke doelen. Wat willen mensen leren, waar willen ze beter in worden, op welk vlak willen ze zich ontwikkelen? Hiervoor kun je een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP) gebruiken, een opleidingsbudget instellen of mentoren of coaches aanstellen. Denk hierbij dus na over werkdoelen, maar ook aan persoonlijke doelen. Iemand die graag om persoonlijke redenen met mindfulness aan de slag wil, zal daar ook op de werkvloer minder stress ervaren. 

4. Werk aan gezondheid en welzijn

Thema’s als gezondheid en welzijn leven in de maatschappij. Laat dit ook terugkomen binnen de bedrijfscultuur. Wat kun je als bedrijf doen om ervoor te zorgen dat medewerkers gezond zijn? Denk aan de werk-privé-balans, maar ook aan gezonde keuzemogelijkheden in de kantine of wekelijkse bootcamplessen onder werktijd. 

Lees ook: tips voor gezond en fit personeel

5. Geef ruimte voor maatschappelijke betrokkenheid

Mensen willen graag iets doen voor de maatschappij. Ze willen dat hun werk ‘zin’ heeft. Geef ruimte voor dit stukje zingeving. Als je als bedrijf geen sociaal of maatschappelijk doel dient, kun je dit bewust opzoeken. Denk aan je personeel vrijwilligerswerk laten doen, als bedrijf een sponsortoernooi opzetten of mensen tijd geven om hun kennis en kunde in te zetten voor een goed doel. 

6. Heb aandacht voor de persoon

Iedereen wil zich gezien en gehoord voelen. Niet alleen in bijdragen, maar ook als persoon. Zorg dat je hier aandacht voor hebt. Dit kun je zelf doen, maar bij veel medewerkers kun je hier managers of teamleiders voor gebruiken. Denk hierbij aan oog voor de thuissituatie, maar ook door persoonlijke en professionele groei te ondersteunen. Laat mensen nadenken over carrièredoelen en ontwikkelingsbehoeften, zodat je daarin kunt faciliteren. 

7. Vier successen

Vier samen de doelen die je behaalt. De grote omzetdoelen, een nieuwe klant, een afgerond project: mijlpalen die gevierd mogen worden. Dit draagt bij aan een positieve werkomgeving. Kijk ook of je uitzonderlijke prestaties van medewerkers kunt vieren. Hiermee erken je hun inzet en laat je zien dat het wordt beloond. 

8. Houd het werk leuk

Mensen die worden uitgedaagd, zijn gemotiveerd en betrokken. Hoe kun je medewerkers aanmoedigen om iets nieuws te proberen? Een nieuw project op zich nemen, een nieuwe vaardigheid ontwikkelen? Wat matcht met de doelen van een medewerker en waar denk jij dat iemand het goed gaat doen? Door taken te delegeren en mensen verantwoordelijkheid te geven, vergroot je de betrokkenheid.

9. Leer van de mensen die gaan

Je kunt niet voorkomen dat er medewerkers weggaan. Vat dit niet persoonlijk op, maar pak het op als leermoment. Plan een exitgesprek, zodat je leert waarom iemand weg gaat. Was iemand ontevreden, zocht hij meer uitdaging of waren er andere dingen waar je iets mee kan? 

Wees zuinig op je kostbaarste ‘bezit’

Je mensen zijn niet van jou, maar toch vormen ze je kostbaarste bezit. Met de tips uit dit artikel kun je jouw personeel binden en boeien, zodat je als werkgever interessant blijft. Ook op de lange termijn. Investeren in je personeel loont, dus zorg dat je dit op tijd doet. Zodat jouw personeel niet bij de 1 op de 5 zit (2022) die van baan verandert. 

Wat vind je van dit artikel?

Lian de Snoo

Auteur

Lian de Snoo

Als Juffrouw Taal help ik ondernemers in het mkb aan en met ijzersterke content. Door lekker leesbare en vindbare teksten voor ze te schrijven of door hen te leren hoe ze dat zelf kunnen doen.