Zorg dat je klanten je krediet geven

Column John de Waard | Gevolgen Prinsjesdag

12 juni 2017

Nu de stofwolken van Prinsjesdag weer zijn opgetrokken, kunnen we de balans opmaken. En die is nu niet heel erg in het voordeel van de ondernemers. Veel regelingen gaan op de schop of worden versoberd. Dat wordt weer de broekriem aanhalen.

Whitepaper Document Management

Whitepaper Customer Relationship Management (CRM)

Het goede nieuws van Prinsjesdag is dat er wat kredietruimte komt, maar zoals Martijn Mouwen, PwC Director Debt Advisory, (what’s in a name?) het stelt: ‘Het lijkt op een druppel op de gloeiende plaat, maar het is in ieder geval iets.’ Het gaat bij krediet echter niet alleen om geld. Hoe staat het met het krediet voor het mkb bij de klanten?

Los van het feit of je krediet voor je onderneming kunt lospeuteren, zijn er nog zoveel andere winsten te behalen. Met digitaal werken bijvoorbeeld. Heb je er wel eens over nagedacht hoeveel geld dat velletje papier kost? Vast niet elke dag. Maar het gaat wel om heel veel geld als je alles bij elkaar optelt: het produceren van de inhoud op het papier, het printen, het verzenden, de envelop, de portokosten, het gaat maar door. Dat zijn allemaal zaken die je je voor een groot deel kunt besparen door digitaal te werken.

Bespaar kosten

Een digitaal document digitaal versturen is vele malen goedkoper, ook voor de ontvanger. En dat laatste is zeker onbelangrijk. Wil je dat die ontvanger klant bij je blijft of wordt, dan moet je hem van dienst zijn door hem zo efficiënt mogelijk van de juiste informatie of documenten voorzien. Dan is digitaal best handig.

Onderzoek (van de CMO Counsil) heeft namelijk uitgewezen dat wanneer er sprake is van het versturen van verkeerde of irrelevante informatie aan de klant, in 41 procent van de gevallen hij de relatie beëindigt. In 22 procent van de gevallen is dat al (meermalen) voorgekomen. Gevoelig onderwerp dus.

Voorkom fouten

De informatie die je al hebt over een klant moet ertoe leiden dat hij geen aanbieding ontvangt waar hij al gebruik van maakt (een kortingsabonnement aanbieden, terwijl hij al abonnee is). Ook wil hij geen informatie hebben over iets wat helemaal niet van toepassing is voor zijn situatie (geen grote gezinsauto of kraamhulp aanbieden aan een alleenstaande oudere). Al dat soort ‘fouten’ worden je direct aangerekend.

Informatie die alleen maar op papier beschikbaar is, leidt bijna onvermijdelijk tot dergelijke acties. Hoe kun je anders wijs worden uit die brei van gegevens die op je af komt en is opgeslagen in een papieren doos in het archief, in een kast ligt, op de stapel bij de sales director of op een überhaupt onbekende plaats is bedaard?

Combineer gegevens

Digitaal opgeslagen documenten, voorzien van de juiste metadata (waar gaat het over, wat voor document is het, in welke relatie staat het tot andere documenten van die klant?) kun je snel vinden en combineren met andere digitaal beschikbare gegevens. Bijvoorbeeld uit je klantsysteem of je boekhoudsysteem.

Ik heb het al eerder aangegeven: als we nu eens beginnen met informatie die digitaal is, ook digitaal te houden, wat niet digitaal is, zo snel mogelijk te digitaliseren en een mooi documentmanagementsysteem inzetten om structuur aan te brengen in het beheer, dan scheelt dat al bakken met geld. Kunnen we weer wat krediet bij de klant opbouwen. Gewoon, omdat we meteen het antwoord weten op zijn vraag en hem niet twee dagen later hoeven terug te bellen…

Auteur

John de Waard