Zo herken je betalingsrisico's

Leer sturen op cijfers | Tip 9

07 november 2013

Debiteuren die niet of te laat betalen. Spookfacturen en phishing. Door de signalen op tijd te herkennen en het inbouwen van administratieve checks kun je de schade beperkt houden.

De ‘insolventievoorspeller’

Vaak zijn onopvallende veranderingen in het contact met een klant een waarschuwing voor problemen. Bij de volgende signalen moet je extra alert zijn:

  • je klant is steeds slechter bereikbaar;

  • oplopende betalingstermijnen of een eenzijdige aanpassing van de betalingstermijn;

  • een factuur betalen in termijnen, in afgeronde bedragen;

  • afname van kleinere partijen;

  • uitstel van onderhoudsbeurten;

  • de betaling is ‘gestorneerd’ door de bank (“ik heb per ongeluk het verkeerde bankrekeningnummer ingetypt”).

Lees ook: Heb jij een waterdicht debiteurenbeheer?

De spookfactuur

Aquisitiefraude is van alle tijden. En ondanks alle waarschuwingen trappen ondernemers er steeds weer in. Een van de trucs waarmee oplichters veel succes hebben is het versturen van een ‘factuur’. In de kleine lettertjes staat te lezen dat je door te betalen akkoord gaat met de ‘aanbieding’. Vervolgens is het nog een hele klus om onder de overeenkomst uit te komen. Je beperkt het risico door:

  • facturen van organisaties waarmee u nog niet eerder zaken heeft gedaan dubbel te controleren;

  • nooit te reageren op e-mail aanbiedingen of telefonische offertes;

  • de naam van de organisatie te checken bij het Steunpunt Aquisitiefraude;

  • aanbieders van financiële producten en diensten te checken bij de AFM.

Phishing

Internetcriminelen doen er alles aan om de pincodes en inlogcodes van je bankrekening te achterhalen. Dat doen ze steeds slimmer. Met e-mails die bijna niet meer van echt te onderscheiden zijn. Ben je even onoplettend en geef je vertrouwelijke informatie uit handen, dan is de kans groot dat je bankrekening een paar dagen later is leeggeplukt.

Daarom moet je:

  • nooit,  naar dan ook écht nooit reageren op e-mails of telefoontjes van je bank waarbij je wordt gevraagd naar rekeningnummers, pincodes en andere persoonlijke informatie;

  • altijd het webadres van je bank zelf in de adresbalk van je browser invullen;

  • met auto-update zorgen dat je de meest recente versie van het besturingssysteem (Windows, OS, Android etc.) gebruikt.

Auteur

Hans Pieters