Zoek nú een Big Data expert

Column Mario van Vliet | Slim gebruik van data geeft de doorslag

11 november 2013

Wat vandaag hip is, is morgen hopeloos ouderwets. Dat gold voor Tamagotchi's, Uggs en Audi TT. En dat geldt binnenkort ook voor die ene magische afkorting: SEO.

Zoekmachineoptimalisatie. Het woord alleen al: dat kan toch geen lang leven beschoren zijn? En dan de betekenis: we hebben een systeem (internet) dat zo ingewikkeld is (enkele honderden miljoenen websites) dat er machines voor zijn uitgevonden om dat systeem te gebruiken (Google en nog een paar andere zoeksites) en die machines proberen we te beïnvloeden door slimme jongetjes en meisjes aan die websites te laten sleutelen (SEO-experts).

Data explosie

Op een paar punten zal de voorgaande zin de komende jaren ingrijpend veranderen. Internet zal complex blijven. Maar niet door die grote aantallen websites, maar door de grote hoeveelheid data die beschikbaar is. Want wees eerlijk: als je internet gebruikt, doe je dat om een website te bezoeken, of om informatie te vinden? En is een website dan de meest voor de hand liggende vorm?

Op-maat

Kennis, daar zal het internet steeds meer om draaien. Google zal dus ook de aandacht verleggen van het indexeren van websites naar het beheersen van kennis. Klinkt dat abstract? Google eens op pizzeria: wil je 27.100.000 mogelijke resultaten (neem de proef gerust op de som), of wil je 3 pizzeria's die dichtbij zijn en die passen bij jouw smaak, portemonnee, vriendenkring enzovoorts. En wil je vervolgens websites zien, of wil je een gericht advies met de beste aanbieding, de snelste route en een gereserveerd tafeltje?

Slimmer

Zoeken op internet wordt steeds persoonlijker en slimmer. Of beter nog: de beste zoekmachine wordt je vriendje (of vriendinnetje, zo je wilt) die het beste weet wat jij nodig hebt. Zoekmachineoptimalisatie? Echt niet. Google (of wie dan ook) kent je zo goed dat resultaten niet afhankelijk zijn van slimme internetfoefjes, maar van je persoonlijke profiel.

Data Scientist

Maar hoe worden die profielen gemaakt? Door alle beschikbare informatie over jou te analyseren en er bruikbare datasets van te maken. Big data dus. En drie keer raden wat volgens Harvard Business Review het meest sexy beroep van de komende eeuw wordt? Niet de SEO-expert, maar de Data Scientist.

Zoek dus zo snel mogelijk naar een neefje (of nichtje) dat handig is met databases. Die kan jouw onderneming nog veel moois brengen.

Auteur

Mario van Vliet