Stress op het werk

Ben jij ook altijd druk, druk druk?

09 augustus 2012

Eigen baas is eigen slaaf, wordt wel eens gezegd. Als ondernemer maak je lange dagen en lijkt het werk nooit af. Maar door je dagen goed in te plannen en je aan een aantal vuistregels te houden, blijf je stress de baas.

Een lege accu

Een enkele keer hoofdpijn hebben is niet ongewoon. Ook als je flink moe bent na een dag hard werken is dit niet meer dan logisch. Toch kunnen bepaalde klachten ongemerkt je leven binnensluipen. Je raakt er aan gewend om moe te zijn of hoofdpijn te hebben. Maar de accu raakt een keertje leeg. In plaats van 'soms' ben je dan voortdurend moe en het plezier in je werk verdwijnt. Je kunt zelfs overspannen raken of een burn-out krijgen.

Wat is stress?

Stress betekent niets anders dan spanning of druk. Meestal wordt het woord stress gebruikt voor situaties van ongezonde stress: er is een teveel aan spanning. Stress is niet per definitie ongezond. Mensen hebben zelfs een bepaalde mate van stress nodig om goed te kunnen functioneren.

Gezonde en ongezonde stress

Gezonde stress

Op het werk helpt gezonde stress om goed te presteren. Het maakt je alert en helpt om geconcentreerd en efficiënt te werken. Het maakt dat je veel kan doen in weinig tijd. Als de situatie voorbij is, de klus is geklaard, neemt de spanning weer af. De stressreactie was tijdelijk en lichaam en geest kunnen zich herstellen.

Ongezonde stressAls de stress lang duurt, is er meer tijd nodig om te herstellen. Ook als er veel momenten van stress zijn, is er wellicht te weinig tijd om tussendoor te herstellen. De nieuwe stress stapelt zich dan bovenop de oude. Dus als stress te lang aanhoudt, te vaak voorkomt en/of te groot is, is er onvoldoende gelegenheid om tussentijds te herstellen.

Wat te doen bij stress?

Als je last hebt van stress en je voelt je gespannen, probeer dan te ontspannen. Dat klinkt misschien heel logisch, maar dit is niet voor iedereen even makkelijk. Nog een aantal tips:

  • Ga sporten, een uurtje squash of fitness doet wonderen.

  • Ga (indien mogelijk) op de fiets naar het werk. Zo is je rit naar huis niet inspannend maar ontspannend. Geen files en verkeersdrukte, maar even lekker uitwaaien.

  • Probeer werk en privé gescheiden te houden. Zo wordt je thuis niet geconfronteerd met de stress van je werk en kun je daar ook echt ontspannen.

  • Maak to-do lijstjes, zo hou je een overzicht van wat er nog gedaan moet worden en voorkom je dat kleine klussen in je hoofd blijven zitten.

  • Neem voldoende pauze tijdens het werk, vijf uur achter elkaar doorwerken is op een gegeven moment niet efficiënt meer. In de lunchpauze even een wandeling maken zorgt ook voor ontspanning.

  • Maak je niet te druk! Probeer te relativeren als iets niet zo loopt als je graag zou willen.

  • Op je telefoon en je computer zit niet voor niets een uit-knop. De wereld zal niet snel vergaan als je even niet bereikbaar bent.

Behalve ontspannen is het belangrijk om een andere kijk te krijgen op jezelf. Misschien maak je je te snel druk, voel je je te verantwoordelijk voor allerlei kleine zaken of heb je te weinig vertrouwen in anderen dat je alles zelf wil doen. Ook kan timemangement uitkomst bieden.