Hoe behoud ik een vaste plek in de zoekresultaten?

Column Danny Verhoeven | Hoog scoren in zoekmachines

19 april 2018

Een vraag die mij veel gesteld word is: 'Hoe krijg je het voor elkaar om hoog in de zoekmachines te scoren, en een vaste plek te behouden in deze zoekresultaten?'. Dat laatste is waarschijnlijker nog belangrijker omdat Google de laatste tijd regelmatig updates doorvoert waardoor de posities nogal (kunnen) schommelen.

MKB in Beeld 2020

Het zoekmachinemarketingvak is erg veranderd en voortdurend in beweging. Het is daarom van belang dat je op de hoogte blijft van de laatste ontwikkelingen en hierop kan inspelen. Ik focus me daarom niet meer op zaken die voorheen een grote impact hadden. Eén onderdeel is nog steeds belangrijk: linkbuilding.

Linkbuilding

Bij linkbuilding hecht Google op dit moment niet meer evenveel waarde aan élke link, waar dat vroeger wel het geval was. Waar moet je dan op letten als je een partner gaat benaderen voor je linkbuildingactiviteiten?

  1. Penalty

Wie er verwijst naar je website heeft tegenwoordig een grote impact. Een link van een lage autoriteit zal het weinig resultaat boeken, en zelfs wanneer een erg foute (spammy) website naar je verwijst dan kan het je zelfs schaden en op grote schaal wellicht een penalty opleveren. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Wanneer er mij een nieuwe linkbuildingmogelijkheid voor doet, dan doorloop ik een aantal stappen om te ontdekken of deze website of persoon een autoriteit is of niet. E-mails over ruilen van links “omdat het goed is voor zoekmachines” negeer ik automatisch, terwijl ik in andere mogelijkheden wel mijn tijd en energie stop.

  1. Hoge autoriteit

Ik focus me op websites of personen op social media met een hoge autoriteit. Over het algemeen is het lastiger om daar een verwijzing van te krijgen, maar wanneer je deze ontvangt zal het velen malen meer impact hebben dan bijvoorbeeld vele startpaginalinks. Een gouden regel die ik zelf gebruik: hoe makkelijker de link te verkrijgen is, des te minder impact zal deze hebben binnen Google. 

Alleen al door deze mindset boek ik een enorme winst op al mijn concurrenten in Google. Zij steken namelijk wél al hun tijd, geld en energie in het verzamelen van zoveel mogelijk links van bronnen waar makkelijk links van te verkrijgen zijn.

  1. Blog

Om vast te kunnen stellen of ik bij een website te maken hebben met een hoge autoriteit, kijk ik direct of er een blog aanwezig is. Die zorgt er namelijk voor dat een website in beweging is en hiermee “fresh” blijft. Een website die met enige regelmaat wordt aangepast, heeft meer waarde voor Google tegenover een statische website die nauwelijks vernieuwd word. Interessant is dan om linkbuilding te genereren door een gastblog op zo'n website te plaatsen.

Op een blog waar met enige regelmaat nieuwe content wordt gepubliceerd, is altijd een groep mensen die geregeld terugkomt om nieuwe content te ontdekken. Als jij content op deze website kunt plaatsen en daarmee aan de verwachting van deze groep mensen kan voldoen, heb je de hoogste kans op socialmediashares. 

Of er regelmatig nieuwe content wordt gepubliceerd, kun je controleren door de data te checken waarop artikelen online zijn gezet, maar je kunt je ook abonneren op de RSS feed en daar de datums van publicatie controleren. Als de website en geen datum laat zien bij het artikel én geen RSS feed, dan kun je Google raadplegen. Copy/paste de pagina url van een blog in Google en in de meeste gevallen toont Google je de datum van publicatie.

Ook interessant is om te controleren hoeveel blogs/pagina’s deze website in totaal heeft gepubliceerd. Dit kan door in Google de volgende opdracht in te vullen “site:domein.nl” (waar je domein vervangt door de website). Dit geeft een indicatie over de leeftijd van een website en of je met een nieuwe of oudere website te maken hebt. Over het algemeen is het hebben van meer content een indicatie van autoriteit. Dat wil niet zeggen dat een nieuwe website geen interessante mogelijkheid kan zijn voor een gastblog, omdat het op een blog om kwaliteit gaat en niet kwantiteit. Content van een nieuwe website kan dus al erg goede resultaten boeken op social media.

  1. Social media

Google heeft niet voor niets een eigen socialmediaplatform gelanceerd, en hecht dus veel waarde aan een website die actief is op social media en hier resultaten mee boekt. Is er een Twitter, Google+ of Facebook account gekoppeld aan de website waarop je zou willen gastbloggen? Mooi, dan kun je deze ook analyseren op basis van:

  • Ratio aantal volgen/volgers: Volgt de website 10.000 mensen en heeft 12.000 volgers dan is dit minder waardevol, dan een account dat 500 mensen volgt en 5000 volgers heeft. Wie volgen ze? En door wie worden ze gevolgd? Natuurlijk kan er hier en daar een spamaccount tussen zitten, maar het grote deel moeten echte accounts zijn.

  • Worden de blogs doorgeplaatst? Het liefst inclusief een persoonlijke boodschap/titel.

  • Wat zijn de resultaten in termen als aantal retweets, likes en +1′s op deze doorgeplaatste blogs?

  • Hoeveel interactie is er op de social media profielen? Over het algemeen en op basis van de blogs die worden doorgeplaatst.

Auteur

Danny Verhoeven