Wat is er zo interessant aan de 'crowd'?

MKBlog Claartje Vogel | Crowdsourcingweek
Met crowdsourcing kun je jouw bedrijf én de wereld verbeteren. Je kunt 'de crowd' op heel veel manieren gebruiken, maar zorg wel dat je weet wat je doet. Er zijn namelijk ook veel valkuilen. Crowd Expedition-redacteur Claartje Vogel heeft samen met de rest van het team tips en adviezen voor je verzameld op Crowdsourcingweek in Brussel.
Hoe kom ik aan geld?
Klik hier
Lees alles over financieringsvormen
Naar MijnMKB
Hoe gebruik ik social media?
Klik hier
Lees het whitepaper
Naar MijnMKB
Ondernemers uit België, Frankrijk, Engeland en Amerika kwamen tijdens Crowdsourcingweek Brussel (eigenlijk een tweedaags festival) samen om te leren van elkaars successen en fouten. Samen met Martijn Arets (expeditieleider) en Kelly Strien (cameravrouw) reisde ik donderdag 5 juni 2014 af naar België om te ontdekken hoe ondernemers "de crowd" kunnen inzetten. 
 
 

Wat is er zo interessant aan die "crowd"?

Sean Moffitt (oprichter van Wikibrands, een boek over de toekomst van marketing) vertelt dat "crowds" steeds meer impact hebben op bedrijven en overheden. Dankzij online media kunnen mensen zich verenigen, makkelijker kennis vergaren en gezamenlijk invloed uitoefenen. Moffitt baseert zijn presentatie op het crowdsourcing-onderzoek dat hij samen doet met de organisatie van Crowdsourcingweek. Hij gebruikt het woord crowdsourcing als synoniem voor de collaborative economy, social business en open innovatie. “Crowdsourcing is groot in Europa. 54 procent van de Europese burgers is bereid om te delen”, vertelt de Amerikaanse onderzoeker. De drie belangrijkste redenen dat ondernemers aan de slag willen met de crowd zijn: “Geld verdienen, betere producten of oplossingen ontwikkelen en bijdragen aan een betere wereld.” Voor de meeste ondernemers is het een combinatie, blijkt ook uit inventarisatie in de zaal.
 
Moffitt geeft een paar mooie voorbeelden van de impact van crowdsourcing. Hij noemt de Braziliaanse app Monitora, Brasil!, waarmee jongeren onder de 30 jaar meer betrokken worden bij de politiek. De app zorgt voor transparantie en open communicatie tussen de overheid en burgers. Een ander voorbeeld is Power Sleep, een app waarmee jij de capaciteit van je smartphone 'doneert' terwijl je slaapt. Als je je telefoon niet gebruikt, wordt de rekenkracht van je apparaat gebruikt voor kankeronderzoek op een universiteit.
 
Een meer commercieel voorbeeld is de nieuwe campagne van McDonald's. De fastfoodketen gebruikt crowdsourcing om een nieuwe lijn hamburgers te ontwikkelen. Consumenten kunnen hun eigen burger ontwerpen en vervolgens onderling het beste idee uitkiezen. Reclame en innovatie in één! Een ander voorbeeld is Oculus: een virtual reality gamehelm. Veel gamers waren enthousiast over het idee van de 21-jarige ontwerper. Met een crowdfundingcampagne op Kickstarter verzamelden de fans samen genoeg geld op om prototypes te kunnen maken. Ook Facebook zag potentie in de Oculus en kocht het startende bedrijf voor 2 miljard dollar. Helaas vonden de fans dat minder leuk. Lees hier waarom.
 

Valkuilen

Niet alleen zijn er veel mogelijkheden om crowdsourcing in te zetten, maar ook veel manieren waarop je campagne kan mislukken. Volgens het onderzoek van Sean Moffitt zijn er drie hoofdoorzaken:
  • Wetgeving en juridische struikelblokken (overheidsregels, copyright)
  • Personeel heeft te weinig tijd om te campagne te leiden
  • Te weinig integratie in de organisatie (crowdsourcing moet onderdeel worden van je hele organisatie)

Wetgeving en belasting

Als advocaat bij Loyens & Loeff houdt Koen Panis zich bezig met de eerste valkuil. Hij specialiseert zich in de juridische aspecten van crowdfunding. In zijn presentatie tijdens Crowdsourcingweek vertelt hij hoe je succesvol geld ophaalt via crowdfunding. “Allereerst moet je bepalen hoe jouw bedrijf eruit ziet. Welk product verkoop je? Wat is jouw expertise? Hoeveel geld heb je nodig, heb je toegang tot aanvullende fondsen? Op basis van deze informatie zet je jouw persoonlijke crowdfundingcampagne op.”
 
Er zijn diverse structuren mogelijk, legt Panis uit. Je kunt donaties vragen, aandelen uitgeven, leningen verstrekken of beloningen geven. Donateurs in de Oculus-campagne kregen bijvoorbeeld als beloning een eerste versie van het product. "Wat je ook doet, laat je investeerders weten wat ze kunnen verwachten," is zijn advies.
 
"Met crowdfunding kan iedereen investeerder zijn. Niet alleen de rijke, hoogopgeleide zakenmannen, maar ook huisvrouwen en studenten. Daarom is het belangrijk om helder te communiceren wat zij van jou kunnen verwachten," zegt Panis. "Wat gebeurt er als jouw product of bedrijf mislukt? Maak vooraf heel duidelijk of je investeerders dan hun geld verliezen. Doe je dat niet, dan kunnen investeerders zich in het ergste geval opgelicht voelen en een zaak tegen je aanspannen."
 
Naast heldere communicatie is kennis over belasting belangrijk. Crowdfunding is namelijk een inkomstenbron en daarom moet je er belasting over betalen. Als je als bedrijf btw moet afdragen, moet het doelbedrag van je crowdfundingcampagne bestaan uit:
  • Geld om het project te realiseren
  • Kosten van de productie van de beloning
  • Kosten van het versturen van de beloning
  • Commissie van het crowdfundingplatform.
  • 21 procent btw over het hele bedrag

 

In de kinderschoenen

Als advocaat vindt Panis crowdfunding super interessant. “Het staat nog in de kinderschoenen”, zegt hij. “Er gaat een hoop gebeuren. De overheid loopt achter: België zoekt nog naar een manier om crowdfunding te reguleren. Ondertussen gebruiken steeds meer bedrijven crowdfunding als financieringsmiddel naast reguliere investeringsmethodes."
 
Panis vraagt zich af hoe het crowdfundinglandschap er over een paar jaar uitziet. Er komen namelijk steeds meer crowdfundingplatforms bij (Kickstarter, Oneplanetcrowd, Geldvoorelkaar, Symbid, Ulule, Cincrowd). "Er ontstaan nu al aggregatieplatformen, waarmee je jouw investeringen op de verschillende sites kunt bijhouden. Maar wie weet wordt eentje over een paar jaar wel de grootste, zoals met Ebay gebeurde."
 

Innoveren met crowdsourcing

Het heeft veel voordelen om je te laten helpen door de crowd als je nieuwe producten of diensten wilt ontwikkelen. Mensen van buiten jouw bedrijf hebben frisse ideeën. Daarnaast kan een leuke wedstrijd rondom een nieuw product een goede marketingcampagne zijn. Mensen voelen zich meer betrokken bij een product waaraan ze hebben meegeholpen.
 
Chaordix (kay-or-dix) is een bedrijf dat ondernemers helpt om crowdsourcing te gebruiken voor product- en merkinnovatie. Volgens directeur Shelley Kuipers, kun je crowdsourcing voor verschillende doelen inzetten: merkinnovatie, productvernieuwing, het versterken van je team, business-to-business, sociale innovatie.
 
“Een goede crowdsourcingcampagne is niet zo makkelijk als het misschien lijkt”, zegt ze. “Je moet je publiek blijven betrekken en enthousiasmeren. Je begint al ver voor de start van de campagne: je begint van te voren als een community op te bouwen. Zoek mensen die zich betrokken voelen bij jouw product, merk of doel en vertel ze dat ze binnenkort iets leuks kunnen verwachten. Vertel ze 'what’s coming soon’, hoe ze een plek kunnen reserveren en waarom ze ernaar uit moeten kijken.”
 

Vertel je verhaal

"Storytelling is belangrijk: voor, tijdens en na de campagne. Op die manier haal je meer uit je crowdsourcing dan een eenmalige campagne," legt Kuipers uit. "Maak van je community een kanaal waaruit je continu kunt putten voor innovatie."
 
Design is een populair onderwerp voor crowdsourcing. Na de presentatie van Kuipers bestijgen 99designs (laat je logo ontwerpen door de crowd (voorbeeld MKB Servicedesk) en eYeka (verbind merken met creatievelingen) het podium. eYeka: “Ons platform is de schakel tussen de crowd en het bedrijf. De community levert ideeën en ontwerpen, het is uiteindelijk de taak van de ondernemer om de innovatie op de markt te brengen." Wim Soens, directeur van innnovatieplatform CogniStreamer, benadrukt wederom het belang van goed communiceren: “Doe je voordeel met de kennis en kunde van de crowd, maar zorg dat jij de baas blijf. Communiceer duidelijk dat jij de uiteindelijke beslissing maakt." Anders zit je straks met dit soort producten opgescheept...
 

Met wie spraken we nog meer?

In de pauzes had ik interviews met mobiliteitsplatorms PiggyBee (pakketbezorging via crowdsourcing) en Tapazz.com (Vlaams autodeelplatform). Martijn Arets sprak met Yvan De Cock van de bank BNP Pariabas Fortis.

Praat met ons mee op

MKB Servicedesk
Postadres
Postbus 40273
3504 AB Utrecht

Bezoekadres:
Reactorweg 9a
3542 AD Utrecht
Tel: 088 652 00 50

Toegevoegd

U kunt verder winkelen of de bestelling afronden.

Afronden
MKB Servicedesk maakt gebruik van cookies
/7158/cookieverklaring-mkb-servicedesk.htm
 Meer informatie
 Melding sluiten