Trends en ontwikkelingen in de netwerkwereld

Waar moet je zijn om zo efficient mogelijk te netwerken

10 augustus 2012

Businessdating, speednetworking, speeddating... de wereld van het netwerken wordt steeds groter en belangrijker binnen jonge ondernemingen. Lees alles over het nut en de mogelijkheden van de nieuwe netwerktrends.

Netwerken is belangrijk, maar het moet ook wat opleveren. Naar aanleiding van het laatste is een nieuwe trend op gang gekomen binnen de netwerkwereld: het speeddaten, ook wel speednetworking  of businessdating genoemd. Deze manier om gericht in contact te komen met potentieel interessante partners is erg populair, omdat het je behoedt voor lastige kennismakingsgesprekken en je veel tijd en energie bespaart.

Wat houdt het in?

Er zijn verschillende manieren om te speednetwerken, maar het basisprincipe blijft hetzelfde. Op basis van de door jou verstrekte gegevens over je bedrijf, profiel en wensen wordt je gekoppeld aan andere deelnemende bedrijven die een potentiële zakenpartner voor jouw onderneming kunnen zijn.

Speednetworking event

Bij een speednetwerk evenement, waarbij je elkaar ‘live’ ontmoet, gaat de ontmoeting als volgt: na een algemene introductie ga je op basis van een vooraf ingedeeld schema (waarin je vooraf gematched bent aan de meest geschikte gesprekspartners) kort kennismaken. Dit duurt meestal een minuut of tien, waarna de volgende kennismaking op het programma staat. Na je kennismaking met een aantal (minimaal acht) businesspartners kun je tijdens de afsluitende borrel een vervolg geven aan je interessantste kennismakingen. Kortom, de follow-up van je business-date ligt voor het oprapen.

Online speednetworking

Kennismaken kost veel tijd, en een locatie huren ook. Om deze obstakels te overkomen kun je ook online speednetwerken. Dit gaat als volgt: je presenteert je profiel bij de Speednetworking organisatie. Tijdens het event wordt je met een speciale matching-tool gekoppeld aan de zakelijk meest interessante gesprekspartners. Na de match krijgen de gekoppelde deelnemers elkaars gegevens, en dan kunnen ze zelf bepalen op welke manier ze verder met elkaar in contact willen komen.

Voordelen

  • Snel: in relatief weinig tijd veel nieuwe mensen leren kennen;

  • Makkelijk: je hoeft zelf niets te regelen, behalve dat je aanwezig bent;

  • Concreet: als je zeker met relevante gesprekspartners in contact komt, is het netwerkevent beter te beschouwen als concrete investering voor je bedrijf;

  • Effectief: je komt alleen in contact met mensen die bij jouw bedrijfsprofiel passen, en je bent er allebei met eenzelfde doel. Daarom verspil je geen tijd aan koetjes en kalfjes.

  • Besparing van tijd en energie: kennismaken kost veel tijd, en nog meer energie. Speednetwerken zorgt ervoor dat je heel snel mensen leert kennen, waar je nog veel aan hebt ook.

Nadelen

  • Het gaat snel, dus je moet je boodschap overbrengen in weinig tijd (om dit te voorkomen heb je een goede pitch nodig, lees er hier meer over).

  • Je moet een zakelijke instelling hebben – geen spontane gezelligheidspraatjes.