Hoe zet je mvo in voor je bedrijf?

Gebruik richtlijnen en keurmerken

18 juli 2014

Steeds meer ondernemers zien de kansen die mvo biedt, maar ook de risico’s van niet-handelen. Klanten kunnen je links laten liggen als jij in tegenstelling tot je branchegenoten, niets aan mvo doet. Mvo is nu serious business geworden. Er zijn verschillende richtlijnen en keurmerken die je in kunt zetten om mvo in je bedrijf te implementeren.

Whitepaper Haal meer uit mvo

Consumenten worden steeds bewuster, en kiezen daarbij vaker voor producten en diensten van maatschappelijk verantwoord ondernemers. Als jij bekend wil staan om je mvo, zul je precies aan moeten tonen wat jij doet en welke impact dat heeft. Daar zijn verschillende hulpmiddelen voor.

ISO 26000

Sinds 2010 bestaat de ISO 26000-richtlijn, die je kunt aanhouden om mvo in je bedrijf te implementeren. De Nederlandse normorganisatie NEN heeft de richtlijn vertaald. Mvo is in deze norm onderverdeeld in zeven thema’s, te weten:

  • Accountability (verantwoordelijkheid nemen en verantwoording afleggen)

  • Transparantie

  • Ethisch gedrag

  • Respect voor stakeholderbelangen

  • Respect voor wet- en regelgeving

  • Respect voor internationale gedragsnormen

  • Respect voor mensenrechten

De zeven thema’s zijn weer onderverdeeld in 37 subthema’s. Het is geen eisenstellende norm waarmee je een certificaat kunt behalen, maar je kunt wel een zelfverklaring invullen en op elk thema aan- geven hoe jouw bedrijf hier mee omgaat. De zelfverklaring kun je op je eigen website en het publicatieplatform van de NEN publiceren, eventueel met aanvullende vragenlijsten.

Op iso26000scan.nl kun je gratis een scan doen om te zien in hoeverre jouw bedrijf voldoet aan de richtlijn.

Mvo-verslag

Meer weten over het mvo-verslag? De voor- en nadelen van mvo-verslaglegging

Keurmerken

ISO 26000 is geen keurmerk, maar een richtlijn. Toch is er de laatste jaren een woud aan keurmerken ontstaan. Welke moet je nu aanhouden? Onderzoekster Judy van der Lijke-van Veen van de Sustainbility Company, een bedrijf dat andere bedrijven helpt met duurzaamheid, deed met Elisa Kruiper en Reinier de Nooij onderzoek naar keurmerken. Ze selecteerde tien generieke keurmerken die je als duurzame ondernemer kunt aanhouden.

Daarnaast zijn er nog negen sectorspecifieke keurmerken die volgens de onderzoekers goed zijn om je mvo-schap te bewijzen.

Transparantiebenchmark

Transparantie is een voorwaarde voor succesvol mvo-beleid. Dankzij social media kunnen klanten en stakeholders snel informatie delen over jouw bedrijf. Als zij vinden dat jij niet verantwoord bezig bent, of dat je je groener voordoet dan je bent, dan komt dit snel uit. Wees dus eerlijk over je bedrijfsvoering en laat ook de dingen zien die minder goed gaan.

Het ministerie van Economische Zaken onderzoekt ieder jaar de verslaglegging op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven die zich hiervoor aanmelden en maakt een ranglijst: de Transparantiebenchmark. Het beste bedrijf en het beste mkb-bedrijf van het jaar worden beloond met de Kristalprijs.

Auteur

Laura Wennekes